60 artystycznych wydarzeń

54. Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie

Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT to jeden z najstarszych i największych polskich festiwali teatralnych. 54. edycja Przeglądu odbędzie się w Szczecinie (a także w Berlinie i Świnoujściu) między 6 a 13 maja 2019 roku, z prologiem 29 kwietnia. W programie Przeglądu znalazło się blisko 60 artystycznych wydarzeń.

Za hasło tegorocznej edycji festiwalu KONTRAPUNKT organizatorzy przyjęli niejednoznaczne pytanie: „Coś jej winien?" – ostatnie zawołanie, jakie pojawia się w „Katechizmie polskiego dziecka" Władysława Bełzy. Do refleksji nad tym pytaniem skłoniły ich trzy wielkie rocznice: stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę, stulecie uzyskania praw wyborczych przez kobiety, a także rocznica Marca '68. Te trzy tematy w olbrzymim stopniu definiowały teatralną twórczość w Polsce w sezonie 2018/19. Zespół programowy Przeglądu chce jednak zachęcić Widzów do wyjęcia tego cytatu z kontekstu stricte patriotycznego, do podjęcia kierunków myślenia o pojęciach powinności i winy w relacjach społecznych i kulturowych. Wyraźnie to widać w repertuarze Przeglądu.

Niezmiennie, od ponad pół wieku, sednem KONTRAPUNKTU jest nurt konkursowy, czyli prezentacja tego, co na teatralnych scenach ważne i wartościowe. To swoisty barometr kondycji współczesnego teatru, a do tego emocjonująca rywalizacja. Grand Prix Przeglądu przyznaje w głosowaniu publiczność, spektakle nurtu konkursowego ocenia także profesjonalne jury, w którym w tym roku zasiądą Dorota Buchwald, Arkadiusz Buszko oraz Michal Nogaś. W nurcie konkursowym publiczność obejrzy dziewięć spektakli. To trzy prezentacje stołecznych scen: „Jak ocalić świat na małej scenie?" Teatru Powszechnego w reżyserii Pawła Łysaka, produkcja Domu Artystycznego WEDA w reżyserii Iwana Wyrypajewa „Irańska konferencja" oraz „Sen srebrny Salomei" – projekt Michała Zadary zrealizowany w koprodukcji CENTRALI oraz teatrugalerii STUDIO. Bydgoski Teatr Polski przywiezie do Szczecina „Koniec miłości" w reżyserii Doroty Androsz, krakowski Teatr Ludowy „Hańbę" Marcina Wierzchowskiego, a rzeszowski Teatr im. Wandy Siemaszkowej realizację Katarzyny Szyngiery „Lwów nie oddamy". W programie nurtu konkursowego także trzy prezentacje zagraniczne – Hiszpanie z Kukai Dantza przywiozą spektakl „Oskara", szkockie 21Common „Balladę o apatycznym synu i jego narcystycznej matce", a belgijsko-brytyjski zespół realizatorów (SKaGeN, Richard Jordan Productions & Theatre Royal Plymouth) zaprezentuje spektakl Valentijna Dhaenensa „SmallWar".

Charakter konkursowy przyjął także OFF Kontrapunkt, czyli nurt prezentujący najważniejsze spektakle teatrów niezależnych. Słowo „kontrapunkt" szczecińskiemu festiwalowi „sprezentował" w 1995 roku Zygmunt Duczyński, założyciel i wieloletni lider Teatru Kana. Dlatego główna nagroda nosi jego imię. W tym roku przyzna ją jury składające się ze znawców, artystów i animatorów życia teatralnego.

Będą to: Monika Blige, Joanna Szczepanik i Marcin Brzozowski. W nurcie OFF publiczność zobaczy dwanaście spektakli. Dwie propozycje poznańskiej Sceny Roboczej – „Bromance" oraz „Władca Much", „Comfort Zone" w wykonaniu zgierskiego Teatru Art. 51, „Blaszany Bębenek" Teatru Tetraedr z Raciborza, „Kaj Dzias" katowickiego Living Space Theatre, „Hej Ty" Teatru Krzyk z Maszewa, „Od obozu do wywozu" goleniowskiego Teatru Spotkań Wielu. Arti Grabowski i Monika Wachowicz pokażą w Szczecinie nowy spektakl „W zawieszeniu", stołeczne Stowarzyszenie Sztuka Nowa przywiezie „Krym", a Kolektyw Kobietostan we współpracy z Grupą Teatralną Impro z Zakładu Karnego w Krzywańcu spektakl „Maria K.". Ola Bożek-Muszyńska zaprezentuje się w produkcji „Dzień, w którym V. dała mi do myślenia albo jak się pozbyłam prokrastynacji", a Weronika Fibich i Patrycja Terciak zaproponują teatralny eksperyment „13. klatka".

W prologu KONTRAPUNKTU (29 kwietnia) publiczność obejrzy mistrzowski spektakl warszawskiego Teatru Polonia „Zapiski z wygnania" w reżyserii Magdy Umer, w wykonaniu Krystyny Jandy. Na finał w Filharmonii Szczecińskiej zagra ekscentryczny ukraiński zespół Dakh Daughters, który roztoczy aurę francuskiego kabaretu, gdzie Mireille Mathieu zaprzyjaźnia się z Marilynem Mansonem, a Kurt Cobain łączy się z Fryderykiem Chopinem. Ważna − nawiązująca jednocześnie do patriotycznej wymowy tegorocznego hasła − będzie prezentacja szczecińskiego Teatru Polskiego: muzyczne widowisko "Z piekła do piekła" z utworami Jacka Kaczmarskiego. Na KONTRAPUNKCIE pokazany zostanie także monodram „Curko moja, ogłoś to. Rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk" w wykonaniu Magdaleny Drab – laureatki głównej nagrody ubiegłorocznego konkursu na najlepszy spektakl teatru niezależnego „The best OFF". Podczas tzw. dnia berlińskiego publiczność obejrzy m.in. „No words", czyli najnowszą produkcję Thomasa Ostermeiera w Schaubühne am Lehniner Platz. Kolejne berlińskie propozycje zostaną zaprezentowane możliwie najszybciej (trwają rozmowy). Sześć spektakli, głównie z nurtu OFF Kontrapunktu, zostanie pokazanych także w mieście na 44 wyspach – w nadbałtyckim Świnoujściu. To pierwsza edycja projektu Wyspa KONTRAPUNKT.

Czas KONTRAPUNKTU to dla Szczecina święto sztuki. Festiwal eksploruje miasto, objawia się nie tylko w miejscach dedykowanych teatrowi, ale też w nieoczywistych dla sztuki przestrzeniach. Obok prezentacji teatralnych to także rozmaite wydarzenia towarzyszące: barwny korowód, koncerty, wystawy, spotkania, dyskusje oraz warsztaty. Szczegółowy program Przeglądu można odnaleźć w serwisie internetowym: www.kontrapunkt.pl oraz w mediach społecznościowych (Facebook/FestiwalKontrapunkt).

Daniel Źródlewski
Materiał organizatora
18 kwietnia 2019

Książka tygodnia

W trzech zdaniach. Notatki z lat 2018-2019
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski

Trailer tygodnia

„Viva La Mamma" - reż....
Roberto Skolmowski