Agata Zubel na scenie Opery Krakowskiej jeszcze w listopadzie

"Cabaret lunaire " - reż. Włodzimierz Nurkowski - Opera Krakowska w Krakowie

Jeszcze w listopadzie (21 i 22.11.) na scenie Opery Krakowskiej wystąpi fenomenalna Agata Zubel! Zobaczymy ją jako Pierrota w spektaklu "Cabaret lunaire" do muzyki Arnolda Schonberga.

„Cabaret lunaire" to spektakl, na który składają się utwory Arnolda Schönberga. Pierwszy to legendarny „Pierrot lunaire" („Księżycowy Pierrot") , który powstał przed stu laty, w 1912 r. i wpłynął wydatnie na rozwój muzyki XX w. Jest, jak nazwał go Strawiński, instrumentalnym majstersztykiem. W warstwie słownej stanowi formę recytacji, regulowanej zapisem nutowym. Toteż do dziś każde wykonanie tego „dzieła na głos recytujący", wymuszającego na wykonawcy dyscyplinę przy dużych jednak możliwościach interpretacyjnych, budzi zrozumiałe emocje. Przeciwieństwem klimatów „Księżycowego Pierrota", alegorycznej przypowieści o artyście i sztuce, są piosenki „Brettl-Lieder", powstałe w berlińskim kabarecie, gdzie kompozytor pracował zarabiając na życie. Zderzenie tych utworów - egzystencjalnego i nostalgicznego „Pierrota" z radosną, pełną humoru piosenką kabaretową w jedną całość stwarza nową opowieść. Łączy ona przeciwstawne postawy wobec życia, afirmującą z kontemplacyjną, dając obraz ludzkiej natury w przeżywaniu bólu i radości istnienia. Widowisko uruchamia żywioł teatru z jego różnorodnymi atrybutami – scenografią, zabawą kostiumem, rekwizytami, udziałem baletu. W roli Pierrota wystąpi fenomenalna Agata Zubel, śpiewaczka i kompozytorka, twórczyni performensów, zawierających elementy muzyki i teatru, wykonawczyni, potrafiąca uwiarygodnić najbardziej skomplikowaną współczesną partyturę.

Dyskretnie amplifikowana Agata Zubel uroczo grała i śpiewała. Słuchanie jej melorecytacji z fantastyczną dykcją, pełnym zrozumieniem tekstu i przemyślanym akcentowaniem tego, co ważne, było wielką przyjemnością – zwłaszcza, że w odbiorze niełatwej muzyki pomagała efektowna choreografia Dominiki Knapik. Chwilami mocno perwersyjny taniec i wygaszone kostiumy trzech tancerek i czterech tancerzy był bardzo sugestywny – rewelacja. (M. Kaczmarczyk, 28.02.2013)

(-)
Materiał Teatru
14 listopada 2013

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia