Artyści wychodzą

aktorzy Studia Matejka związani z Instytutem Grotowskiego postanowili wyjść z laboratorium

Związani od ponad dwóch lat z Instytutem Grotowskiego aktorzy Studia Matejka postanowili wyjść z laboratorium i opuścić macierzyste mury. Jak sami mówią, otwierają się na nową publiczność występując w różnych przestrzeniach Wrocławia. Jesienią będziemy mieli okazję zobaczyć cztery niezwykłe spektakle w nowych lokalizacjach, w tym także w otwartym po remoncie Teatrze Muzycznym Capitol.

Choć na co dzień mówią różnymi językami, na scenie rozumieją się bez słów. Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów. Studio rozpoczęło swoją działalność w 2010 roku przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, jako laboratorium teatru fizycznego, prowadząc badania w zakresie technik performansu XXI wieku. Zespół tworzy spektakle, które wymykają się podziałom na gatunki, oscylując na granicy teatru tańca, dramatu, musicalu, a nawet monodramu. Założycielem jest Matej Matejka – Słowak, mieszkający od 12 lat w Polsce, aktor Teatru ZAR znany m.in. z obsypanego nagrodami na zeszłorocznym Fringe Festival spektaklu „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie". Ze Studiem współpracują regularnie wybitni artyści, jak choćby znana na całym świecie Vivien Wood z DV8 Cécile Da Costy z Farm in The Cave Company oraz Ditte Berkeley z Teatru ZAR. Tej jesieni, po ponad dwóch latach pracy badawczej w Instytucie Grotowskiego, artyści postanowili wyjść ze swoimi spektaklami z laboratorium do szerszego audytorium.

Na przestrzeni września, listopada i grudnia Studio Matejka zaprezentuje przed wrocławską publicznością owoc swoich działań. Będą tocztery spektakle łączące w sobie elementy teatru dramatycznego z elementami tańca. Przedstawienia zadają pytania o podstawowe pragnienia człowieka i poruszają kwestie naturalnego dążenia do szczęścia. Będą miały wśród nich miejsce dwie premiery. Pozostałe spektakle zostały już docenione przez krytyków na świecie. Są także znane wrocławskiej publiczności, m.in. z cyklu małych form teatralnych „Monosytuacje". Spektakle prezentowane będą w różnych przestrzeniach miasta, co będzie okazją do spotkania z szerszą publicznością i otwarciem się na nowych odbiorców. Każda z nowych przestrzeni umożliwi artystom inne warunki pracy, co wniesie nową jakość.

We wrześniu zobaczymy trzy solowe przedstawienia. Prezentacje prac rozpoczną dwie bardzo kobiece premiery. „The Woman Decomposed" oraz „Charmolypi" w wykonaniu Gemy Galiany oraz Alexandry Kazazou były prezentowane w lutym jakowork in progress, szybko podbijając serca wrocławskich widzów. Na oba przedstawienia bilety wyprzedały się do ostatniego miejsca. Już we wrześniu oraz w listopadzie będzie okazja, by zobaczyć spektakle w finalnym kształcie. Prace są rezultatem poszukiwań Studia Matejka nad różnymi technikami ekspresji ciała. „The Woman Decomposed" to spojrzenie na samotną kobietę, której psychika rozpada się i odbudowuje wciąż na nowo. Bohaterka próbuje odnaleźć swoje miejsce w świecie, akceptując siebie i tragedie samotności, sprzeczności i niezadowolenia, jakie nią targają. Z kolei „Charmolypi" to mapa myśli kobiety walczącej z niepewnością, poczuciem braku własnej tożsamości i niezrozumieniem siebie w rzeczywistości. Aktorka za pomocą ciała wyraża emocje, których nie jest w stanie nakreślić słowami. Tytułowe „charmolypi" w języku greckim oznacza „radosny smutek" i odnosi się do dwoistości, która tkwi u źródeł ludzkiego doświadczenia.

Także we wrześniu odbędzie się wyjątkowy pokaz. W Klubokawiarni Mleczarnia przy ul. Włodkowica 5 wystąpi uhonorowany w 2012 roku nagrodą w kategorii „najlepszy aktor" na Festiwalu Teatralnym „United Solo" w Nowym Jorku Anthony Nikolchev w monodramie „The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me". Spektakl inspirowany jest twórczością Charlesa Bukowskiego, Fiodora Dostojewskiego oraz Witkacego. To tragiczna historia bezimiennego sprzedawcy oferującego ludziom niepotrzebny produkt w czasach recesji. To także opowieść o samotności człowieka, który nie sprostał własnym wyobrażeniom o idealnym życiu. Spektakl podejmuje bardzo aktualny temat próby nadania sensu swojemu życiu i pogoni za sukcesem. Wrześniowe prezentacje będą jedynymi pokazami we Wrocławiu, dlatego warto akurat wtedy wybrać się do Mleczarni.

Studio Matejka będzie pokazywać swoje spektakle także w niedawno otwartym po remoncie Teatrze Muzycznym Capitol. Tam właśnie już w listopadzie będzie można zobaczyć niezwykłe muzyczne przedstawienie „Dziwne szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań", które swoją premierę miało 14 lutego w Instytucie Grotowskiego. Spektakl został niezwykle ciepło odebrany nie tylko przez krytykę, ale przede wszystkim przez publiczność. Podczas 18-miesięcznych badań członkowie Studia Matejka prowadzili poszukiwania w zakresie treningu i ćwiczeń fizycznych, opierając się na obrazach, które ich zainspirowały. Dwie pary wyruszają w niełatwą życiową podróż w poszukiwaniu szczęścia. Jesteśmy świadkami konfrontacji, w których ścierają się cztery punkty widzenia na to, czym jest szczęście i jak je osiągnąć. Spektakl jest refleksją na temat daremności poszukiwań szczęścia inspirowaną książkami „Nieznośna lekkość bytu" Milana Kundery i „L'Euphorie perpétuelle" (Wieczna euforia) Pascala Brucknera. Przedstawienie pokazywane będzie także w grudniu.

Mimo, że prezentacje spektakli rozłożone są w czasie do końca roku, już we wrześniu będzie okazja, żeby zobaczyć trzy z nich. Solowe przedstawienie Gemy Galiany „The Woman Decomposed" odbędzie się w dniach 22-24 września (niedziela-wtorek) o godz. 19.00, zaś spektakl Alexandry Kazazou „Charmolypi" we wtorek (24 września) o godz. 20.00 i w środę (25 września) o godz. 19.00. Oba przedstawienia będą prezentowane w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego (Rynek-Ratusz 27), zaś już w listopadzie będziemy mieli okazję zobaczyć je w nowych przestrzeniach. W kolejny weekend (27-28 września) w klubokawiarni Mleczarnia o godz. 20.00 będzie wyjątkowa okazja by zobaczyć monodram Anthony'ego Nikolcheva „The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me". Bilety na wszystkie przedstawienia w cenie 10 złotych będzie można kupić w kasie na godzinę przed spektaklami.

Więcej informacji na www.studiomatejka.com.

(-)
Materiał Teatru
21 września 2013

Książka tygodnia

Paragon
Wydawnictwo Mamiko
Justyna Nawrocka

Trailer tygodnia