Baletowy zawrót głowy

"Don Kichote" Opera Wrocławska

Miłośnicy baletu klasycznego mają powody do zadowolenia, bo luty upłynie pod znakiem nowych realizacji. Opera Wrocławska na piątek, 20 lutego, zaplanowała premierę baletu "Don Kichote" do muzyki Ludwiga A. Minkusa. Następnego dnia w Teatrze Wielkim w Poznaniu premiera "Coppelii" do muzyki Léo Delibes\'a.

Libretto "Don Kichote" skonstruowane przez Mariusa Petipę oparte zostało na znanej powieści Cervantesa. Mimo że temat typowo hiszpański, to samo dzieło jest mocno osadzone w rosyjskiej tradycji tańca klasycznego, z którą jest związany przez swojego choreografa Mariusa Petipę oraz miejsce prapremiery (14 grudnia 1869 r., Teatr Wielki w Moskwie). Fabuła baletu koncentruje się na przedziwnych przygodach błędnego rycerza z La Manchy.

Miłosny wątek i komiczne perypetie Don Kichota są kanwą widowiska. Don Kichot postanawia wyruszyć na poszukiwania swego ideału piękna - Dulcynei. Towarzyszy mu wierny sługa Sancho Pansa. Bohaterowie trafiają do hiszpańskiego miasteczka, gdzie Kitri, córka właściciela gospody, tańczy z przyjaciółmi. Dziewczyna jest zakochana w Basiliu, ale ojciec nie zgadza się na małżeństwo z cyrulikiem i swata ją z Gamachem - starym, bogatym szlachcicem.

Cała akcja sprowadza się do zabawnych przygód potraktowanych groteskowo postaci. Wszystko, co dzieje się na scenie, staje się wdzięcznym pretekstem dla choreografa do prezentowania całej gamy znakomitych popisowych wariacji solowych, tańców zespołowych dla całego corps de ballet, a przede wszystkim pięknych pas de deux głównych bohaterów. Muzyka pisana przez Ludwiga Minkusa pod dyktando choreografa ma charakter czysto ilustracyjny, będąc tłem dla brawurowych popisów tanecznych. Wrocławskiego "Don Kichote\'a" przygotuje zespół: Beate Vollack - choreografia, Jordi Roig - dekoracje, i Małgorzata Słoniowska - kostiumy.

"Coppelia, czyli dziewczyna o szklanych oczach" to jedna z nielicznych w światowym repertuarze komedii baletowych zbudowanych ze scen pantomimicznych, charakterystycznych tańców i typowej klasyki. Paryska prapremiera tego baletu odbyła się 25 maja 1870 roku w ThÝČtre ImpÝrial de l\'Opera, stając się początkiem wielkiej jego popularności na całym świecie. Główny wątek związany jest z Coppeliusem, dziwakiem opętanym nadzieją ożywienia swoich lalek. Zręcznie skonstruowane libretto Charles\'a Nuittera oparte na noweli "Piaskun" E.T.A. Hoffmanna zapewnia akcji wartkie tempo i całą gamę zabawnych sytuacji, najczęściej opartych na kontraście między wdziękiem i elegancją ruchów młodzieży a komicznie prezentowanym automatycznym ruchu lalek. Wszystkim tanecznym ewolucjom towarzyszy muzyka Delibes\'a charakteryzująca się świetną melodyką, wdziękiem i elegancją. Choreografię poznańskiej wersji "Coppelii" przygotował znany tancerz Sławomir Woźniak, dzisiaj dyrektor naczelny i artystyczny Szkoły Baletowej w Phoenix w USA. Scenografię zaprojektował ceniony artysta plastyk Ryszard Kaja.

Pozostaje mieć nadzieję, że w obu przypadkach będzie to perfekcyjnie pokazana klasyka, która ma grono swoich wielbicieli ceniących jej nieprzemijający urok.

Adam Czopek
Nasz Dziennik
11 lutego 2009

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia