Benefis Zbigniewa Maciasa

"Gdybym był bogaczem" - Zbigniew Macias w Białej Podlaskiej i Teatrze Wielkim w Łodzi

Zbigniew Macias - wybitny śpiewak operowy i musicalowy, reżyser i były dyrekto artystyczny Teatru Muzycznego w Łodzi. Koncerty "Gdybym był bogaczem" - benefisy z okazji 40-lecia pracy artystycznej - odbędą się w ramach 3. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej oraz Teatrze Wielkim w Łodzi.

Zbigniew Macias – to postać wyjątkowa na polskiej scenie muzycznej: profesjonalista w każdym calu i charyzmatyczny artysta. Jego repertuar obejmuje ponad pięćdziesiąt barytonowych partii operowych, które śpiewał prawie na całym świecie: w wielu krajach europejskich, Ameryce Północnej i Południowej, Azji (Tokio, Pekin) i Afryce. Wystąpi dwukrotnie na 3. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w koncercie inscenizowanym "Gdybym był bogaczem" we własnej reżyserii. Mam zaszczyt być gospodarzem obu tych wydarzeń.

24 września o 18.00 w sali widowiskowej przy ulicy Brzeskiej 41 w Białej Podlaskiej zaśpiewa między innymi: "Tak, jak malował pan Chagall" Leopolda Kozłowskiego z pięknymi słowami Wojciecha Młynarskiego, hity z musicalu "Skrzypek na dachu" Jerry'ego Bocka ("Gdybym był bogaczem" i "To świt, to zmrok"), "Jedzie Mojszełe" Sholoma Secundy z polskimi słowami Jacka Cygana i słynną "Modlitwę" Bułata Okudżawy. Po moim wprowadzeniu zostanie wyświetlony około 8-minutowy film przygotowany przez TVP Łódź o karierze Zbigniewa Maciasa. Natomiast po wykonaniu utworów inspirowanych kulturą żydowską wybitny artysta zaśpiewa jeszcze kilka piosenek, które znają wszyscy, ale ich tytuły pozostają niespodzianką. Wstęp na ten koncert jest wolny. Organizatorami Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej są: Prezydent Miasta Michał Litwiniuk, Bialskie Centrum Kultury – dyrektor Zbigniew Kapela i ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie – Prezes Zbigniew Napierała, Członkowie Rady Barbara Kaczmarkiewicz i Zbigniew Jakubas, Dyrektor Zarządu Anna Habrewicz, Dyrektor Artystyczny Krzysztof Korwin-Piotrowski.

Natomiast w poniedziałek 27 września o 19.00 na dużej scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbędzie się wydarzenie specjalne 3. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego czyli gala na cześć Zbigniewa Maciasa, uroczysty benefis z okazji 40-lecia pracy artystycznej tego wyjątkowego śpiewaka, aktora, reżysera i dyrektora. Mam zaszczyt być gospodarzem koncertu "Gdybym był bogaczem". Oprócz głównego bohatera wystąpią światowej sławy śpiewacy: Rafał Siwek (święcił tryumfy między innymi na scenie mediolańskiej La Scali, występował z Aleksandrą Kurzak, Roberto Alagna czy Placido Domingo) oraz Dariusz Stachura (podczas obchodów 100-lecia premiery „Cyganerii" Pucciniego w Turynie w roku 1996 jako jedyny obcokrajowiec i pierwszy dubler Luciana Pavarottiego kreował na zmianę z Mistrzem partię Rudolfa). Galę jubileuszową uświetnią również tak wybitni artyści jak: Jolanta Bibel, Agnieszka Przekupień, Iwona Socha, Sylwester Kostecki oraz Tomasz Rak. Oprawę muzyczną zapewnią znakomici pianiści Aleksandra Nawe oraz Adam Manijak. Zabrzmią słynne arie i duety z oper Czajkowskiego, Donizettiego, Mascagniego, Moniuszki, Mozarta, Pucciniego, Rossiniego. Usłyszymy również piosenki z musicali "Jesus Christ Superstar" i "Les Miserables", a także pieśni neapolitańskie. Będę rozmawiać ze Zbigniewem Maciasem na łódzkiej scenie operowej o jego wspaniałej karierze. Organizatorem tego wydarzenia jest PROMOTON Barbary Kaczmarkiewicz, we współpracy z ORFEO Fundacją im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie i Teatrem Wielkim w Łodzi. Bilety są jeszcze do nabycia TUTAJ.

Od początku swojej kariery Zbigniew Macias zachwycał publiczność i krytyków zarówno swoim talentem operowym, jak i musicalowym. Od strony teatralnej różnica między tymi gatunkami się zaciera ze względu na to, że obecnie w operze nie można już tylko stać i śpiewać. Natomiast musical był zawsze bardzo wymagający: śpiew, zdolności taneczne, odpowiedni ruch sceniczny i talent aktorski muszą być połączone w jedną całość.

Jako wybitny śpiewak operowy zrobił karierę bez fleszy fotoreporterów i kamer telewizyjnych. Jako reżyser największych dotąd hitów musicalowych Teatru Muzycznego w Łodzi zdobył nagrody i uznanie krytyków oraz wielotysięcznej publiczności. Przez ponad 20 lat był solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a także śpiewał na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Bałtyckiej w Gdańsku i Teatru Muzycznego w Łodzi.

W programie Orfeo TV z cyklu "Muzyka moja miłość" rozmawiamy o jego niezwykłej karierze.

https://www.youtube.com/watch?v=UHr0cyYjmcU&t=459s

Jako młody artysta otrzymał nagrody m.in. na: Festiwalu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w 's-Hertogenbosch i przede wszystkim na Konkursie im. Marii Callas w Atenach, co ogromnie pomogło mu w międzynarodowej karierze.

Występował na prestiżowych festiwalach operowych: w Xanten w Niemczech, Bregenz w Austrii, Carcassonne we Francji, Wexford w Irlandii, Pekinie w Chinach i wielokrotnie Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju za dyrekcji Bogusława Kaczyńskiego, a także w Sali Kongresowej w spektaklach i koncertach organizowanych przez impresaria Barbarę Kaczmarkiewicz z biura PROMOTON w Łodzi.

Był dyrektorem artystycznym Teatru Muzycznego w Łodzi. Występował tam m.in. w rolach: Tewjego w dwóch realizacjach musicalu Skrzypek na dachu J. Bocka, Zorby w musicalu Zorba J. Kandera, Jowisza w Orfeuszu w piekle J. Offenbacha oraz Don Kichota w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha – za tę rolę został uhonorowany nagrodą Złota Maska (1998 r.).

Jego repertuar obejmuje ponad pięćdziesiąt partii operowych, które wykonywał na całym niemal świecie: w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Azji i Afryce.

Są to m.in. partie: Escamillo w Carmen G. Bizeta, Hrabia de Sirieux w Fedorze U.Giordana, Alfio w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego, Janusz w Halce i Miecznik w Strasznym dworze S. Moniuszki, Figaro w Weselu Figara i tytułowy Don Giovanni W. A. Mozarta, Apostoł Piotr w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Sharpless w Madame Butterfly i Scarpia w Tosce G. Pucciniego, Bartolo w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, von Faninal w Kawalerze srebrnej róży, Jochanaan w Salome R. Straussa, Orestes w Elektrze M. Theodorakisa (prapremiera).

Zaśpiewał wiele partii w operach G. Verdiego: Amonasro w Aidzie, Don Carlos w Ernanim, Anckarström (Renato) w Balu maskowym, Rodrigo w Don Carlosie, Germont w Traviacie, a także Amfortas w Parsifalu R. Wagnera. Kreował również tytułowe partie w operach: Falstaff, Nabucco i Rigoletto G. Verdiego oraz Holender tułacz R. Wagnera.

Partię Nabucco śpiewał m.in. w Pekinie, Germonta – w Tokio, Osace i Lizbonie, Don Giovanniego – w Sao Paulo, Sharplessa – w Pretorii i Kapsztadzie, Miecznika – w Buffalo, Scarpii – w Carcasonne, Amfortasa – w Bregenz (obok René Kollo jako Parsifala), Jochanaana – w Luksemburgu.

Ma również bogaty repertuar koncertowy – śpiewa pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, H. Wolfa, M. Ravela, P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa oraz partie barytonowe w oratoriach i kantatach J.S. Bacha, J. Haydna, G.F. Haendla, J. Brahmsa i C. Orffa.

Ukończył studia wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi. Występował z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi, w Krakowie i w Warszawie. Nagrał pięć płyt solowych: Opera Arias, Taki piękny wieczór..., Ballady żeglarskie, Kochałem paniąoraz Od Bodo do Sinatry. Wziął udział (z zespołem Opery Narodowej w Warszawie) w nagraniach płytowych oper Halka i Straszny Dwór S. Moniuszki (złote płyty), z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi – Aida G. Verdiego, z zespołem Teatru Roma w Warszawie – musicalu Koty A. Lloyda Webbera (kolejna złota płyta).

Jako reżyser jest twórcą inscenizacji musicalu Skrzypek na dachu J. Bocka w Nowym Teatrze w Słupsku, a w Teatrze Muzycznym w Łodzi operetek F. Lehára: Kraina uśmiechui Wesoła wdówka, musicalu L. Bernsteina Wonderful Towni rock-opery Jesus Christ Superstar A. Lloyda Webbera, a także dwóch najsłynniejszych musicali Claude-Michel Schönberga: Les Misérables. oraz Miss Sajgon.

Za inscenizację Jesus Christ Superstar otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego reżysera (2015 r.), a spektakle w jego reżyserii Les Miserables (2017 r.) oraz Miss Sajgon (2019 r.) zostały uhonorowane prestiżową nagrodą Energia Kultury.

W 2002 r. został uhonorowany tytułem Zasłużony dla Miasta Łodzi, w 2005 r. otrzymał z rąk Prezydenta RP Srebrny Krzyż Zasługi, w 2006 r. – Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2012 r. – Medal Pro publico bono im. Sabriny Nowickiej oraz statuetkę Ariona przyznaną przez Związek Artystów Scen Polskich. W 2018 r. otrzymał Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Krzysztof Korwin-Piotrowski
Materiał organizatora
24 września 2021
Portrety
Zbigniew Macias

Książka tygodnia

Bauhaus - nauczanie/nowy człowiek
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
red. Małgorzata Leyko

Trailer tygodnia

27. Międzynarodowy Fes...
Ewa Pilawska
Artysta w kryzysie 27. Festiwal Sztu...