Bielski Festiwal przeszedł do historii

24. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej

W minioną środę zakończyła się XXIV edycja MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI LALKARSKIEJ w Bielsku-Białej.

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej, którego XXIV edycja odbywała się w dniach 22 – 26 maja br, w środę wieczorem zakończył się rozdaniem nagród. 
Najważniejszą nagrodę festiwalu – Grand Prix – zdobył Divadlo Minor z Czech. W uzasadnieniu werdyktu podkreślano odnalezienie nowatorskiej formy kontaktu  z najmłodszym widzem. 

W konkursie wzięło udział 15 grup a publiczności zaprezentowało się w sumie 20 teatrów

z 14 krajów (Białoruś, Ukraina, Czechy, Słowacja, Niemcy, Austria, Francja, Hiszpania, Belgia, Holandia, Węgry, Izrael, Hongkong). Z przyczyn niezależnych od organizatora odwołany został przyjazd Emrouz Theater Group z Iranu.

Festiwalowi towarzyszyły dwie wystawy teamatyczne (Maski rzeczywstości - scenografia Jadwigi Mydlarskiej – Kowal i Plakaty Festiwalowe 1966 – 2010) oraz projekcje filmów (długometrażowy film dokumentalny Ostatnia Maringotka o ostatnich w Europie Środkowej rodzinach wędrujących aktorów lalkarzy i filmy animowane studentów czeskich szkół filmowych Zaprezentuj się! lub animacje wciąż i wciąż). Teatr Grodzki prezentacją widowiska Jesień na podstawie opowiadania Gianniego Rodariego w wykonaniu osób niepełnosprawnych z grupy teatralnej Warsztatów Terapii Zajęciowej otworzył seminarium dyskusyjne pt. Lalki w terapii. O tożsamości teatru lalek i artysty dyskutowano na otwartym panelu Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA, poprowadzonym przez Henryka Jurkowskiego. Koncert Renaty Przemyk otworzył galę wręczania nagród.

Organizator Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej - Teatr Banialuka - pokazał 4 przedstawienia:

Król umiera w interpretacji Banialuki to traktat o człowieku, jego wielkości i upadku, pogrążeniu się we władzy, dającej złudne poczucie bezgranicznej nietykalności

i nieprzemijalności. Twórcy wyraziście rysują moment rozbicia tej ułudy, gwałtowny biologiczny upadek jednostki, nieuchronność degradacji umysłu i ciała i nieodwracalną samotność człowieka w obliczu ostateczności. Plastyczność form, lalek, ludzkich postaci, sugestywna, energetyczna muzyka kreują niezwykły, pociągający, metaforyczny świat. Tworzą widowisko wyraziste, oryginalne, oddające ekspresyjność teatru absurdu Ionesco.

Spektakl Król umiera uhonorowany został ZŁOTĄ MASKĄ - Nagrodą Artystyczną Marszałka Województwa Śląskiego, która jest najważniejszą nagrodą teatralną województwa śląskiego. Przyznana została w prestiżowej kategorii PRZESTAWIENIE ROKU. Spektakl Banialuki wybrany został spośród 62 przedstawień zgłoszonych przez 16 śląskich teatrów.

Na XXIV Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu spektakl Król umiera nagrodzony został Dyplomem Honorowym Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA

„za kultywowanie najlepszych tradycji sztuki lalkarskiej”, ponadto wyróżnienie za znakomite kreacje aktorskie otrzymali: Ryszard Sypniewski za rolę Króla Berengera (nagroda jury festiwalu) i Małgorzata Bulska za rolę Królowej Marii (nagroda Związku Artystów Scen Polskich).

Ryszard Sypniewski za rolę Króla Berengera otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta

Bielska-Białej w Dziedzinie Kultury i Sztuki IKAR 2009 „za szczególne osiągnięcia sezonu” a także Nagrodę Artystyczną Dyrektora Teatru Lalek Banialuka za sezon 2008-2009.

Spektakl zdobył również Nagrodę ZASP – Laur im. Dembowskiego w dwóch kategoriach: PRZEDSTAWIENIE SEZONU za „wybitną inscenizację sztuki E. Ionesco” oraz AKTORSTWO – ROLA MĘSKA dla Ryszarda Sypniewskiego za rolę Króla Berengera.
Reżyseria François Lazaro, scenografia Joanna Braun, muzyka Krzysztof Maciejowski
Aktorzy: Małgorzata Bulska, Lucyna Sypniewska, Władysław Aniszewski, Radosław Sadowski, Ryszard Sypniewski, Tomasz Sylwestrzak
Premiera 3 kwietnia 2009 

Tristan i Izolda to adaptacja celtyckiej legendy o odwiecznej miłości, najbardziej archetypiczna miłosna opowieść, znana i powtarzana od wieków we wszystkich kręgach kulturowych. Inscenizacja Banialuki to próba odpowiedzi na pytanie: jak ważna jest miłość we współczesnej perspektywie, jaką niesie wartość? Czy dzieje wielkiego uczucia, rozegrane przed wiekami, zderzone z systemem wartości właściwym nowoczesnemu widzowi, zachowają ponadczasowy, uniwersalny wymiar?

Widowisko urzeka wizualnie. Niezwykle staranna, wysmakowana kompozycja scen, plastyczna uroda obrazów, gra świateł, efektowne kostiumy i oryginalne pomysły scenograficzne kreują świat pociągający i niezwykły. Obecność multimediów pozwala stworzyć efektowną, wielowymiarową rzeczywistość. Widzów zaciekawią starannie przemyślane zabiegi scenograficzne, dzięki którym „na żywo” budowany jest monumentalny świat.

Reżyseria Petr Nosálek, scenografia Eva Farkašová, muzyka Piotr Klimek, układ tańca Krystian Olma
Aktorzy: Małgorzata Bulska, Magdalena Obidowska, Lucyna Sypniewska, 
Władysław Aniszewski, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski, Radosław Sadowski, Ryszard Sypniewski
PREMIERA 26 LUTEGO 2010 

Stój! Nie ruszaj się! to przede wszystkim poetycka wizja autorska, gdzie podstawowym środkiem wyrazu jest metafora, kreująca aurę umiejętnie stopniowanej tajemnicy. Materia spektaklu zbudowana jest w sposób oszczędny, ale niezmiernie wyrazisty. Na plan pierwszy wysuwa się przejmująca gra aktorów wraz z partnersko współistniejącymi lalkami, tworząc złożony, bogaty świat sceniczny. Celowo wytwarzane wrażenie swoistego niedomknięcia, toczącej się, otwartej próby teatralnej pozwala zawrzeć głębokie treści w symbolice znaczących niedopowiedzeń. Mocną stroną spektaklu jest widowiskowy ruch sceniczny, który równorzędnie konstruuje fabułę, efektownie uzupełniając słowo.

Ascetyczna scenografia, kameralna muzyka i niewielki zespół aktorów tworzą przedstawienie skupione, intymne, dojrzałe i bardzo osobiste.
Inscenizacja i reżyseria Bogusław Kierc, scenografia Katarzyna M. Borkowska
(ASP Wrocław), muzyka Jacek Wierzchowski, ruch sceniczny Michał Pietrzak
Aktorzy: Małgorzata Bulska, Katarzyna Pohl, Konrad Ignatowski, Piotr Tomaszewski
PREMIERA 26 MARCA 2010 

Carpe diem to barwny, dynamiczny spektakl plenerowy przygotowany przez aktorów specjalnie dla publiczności XXIV MFSL.

Wszystkie spektakle Banialuki – gospodarza Festiwalu pokazane zostały poza konkursem.

(-)
Materiał Teatru
29 maja 2010

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia