Bój się Boga nie faraona

"Mojżesz - remiks" - reż. Tomasz Man - Teatr Polskiego Radia

W niedzielę 12 sierpnia o 20.05 w radiowej Trójce odbyła się premiera słuchowiska Tomasza Mana "Mojżesz - remiks".

W 2011 roku w teatrze w niemieckim Aachen został wystawiony jako dramat operowy utwór Tomasza Mana "Nad brzegami Babilonu" czyli Stary Testament w dramaturgicznej wersji. Autorskie słuchowisko "Mojżesz" to część tamtego projektu, zaadaptowanego dla teatru radiowego, skupiającego się na relacji między braćmi - Mojżeszem (Andrzej Chyra) i Aaronem (Mirosław Zbrojewicz). Na pytanie, na ile jest wierny Biblii, Tomasz Man odpowiada:

- Faktów nie zmieniałem oczywiście, ale w moim tekście jest też, co nie zostało w Biblii zapisane, czyli rozmowy Aarona z Mojżeszem. Inspirujące okazały się m.in. biblijne słowa, ze Izraelici prawie do końca nie ufali Mojżeszowi. W słuchowisku reprezentuje ich Aaron. Interesował mnie dramat rozgrywający się pomiędzy braćmi. Starałem się wyobrazić jacy byli, jaka siła argumentów była po stronie każdego z nich. Aaron starszy, bardziej racjonalistyczny i cyniczny. Mojżesz wychowywał się na dworze faraona, świetnie wykształcony, był dowódcą armii egipskiej. Aaron mu wypomina, że będąc bękartem nie mógł zostać faraonem, choć był przybranym synem władcy. To także przecież szekspirowski temat - być blisko władzy i nie móc po nią sięgnąć z powodu pochodzenia.

W słuchowisku Mojżesz mówi m.in. że "ludźmi rządzi strach. Chodzi o to, żeby bardziej bali się naszego Boga niż faraona".

- To kluczowa sprawa. Jak się wczytać w Stary Testament, są sygnały, że musiał manipulować ludźmi. To była trudna sprawa - pociągnąć za sobą dwa miliony Izraelitów, ludzi mających mentalność niewolników, czyli nie pragnących zmian mimo, że było źle, a w perspektywie ziemia obiecana. Mojżesz górował nad nimi, umiał używać przekonujących argumentów.

"Mojżesz" to też słuchowisko o słuchowisku. Zarejestrowane zostały kulisy pracy. W spektaklu pojawia się m.in. głos reżysera dającego wskazówki aktorom.

- Żeby dać tej historii dystans, walor przypowieści niekoniecznie związanej z czasem - wyjaśnia reżyser.

Marek Otwinowski skomponował muzykę i miks. Reżyser dźwięku - Andrzej Brzoska.

Tomasz Man na tegorocznym festiwalu Dwa Teatry otrzymał nagrodę za reżyserię swojego autorskiego słuchowiska "Idę, tylko zimno mi w stopy" o Grzegorzu Przemyku.

Małgorzata Piwowar
Rzeczpospolit
13 sierpnia 2018
Portrety
Tomasz Man

Książka tygodnia

Biała jak mleko, czerwona jak krew
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Alessandro D'Avenia

Trailer tygodnia

Romans wschodni
Victoria Vatutina i Olga Bilas
Koncert spina w harmonijną całość kla...