Bunt i łzy - bodytalk prezentuje Jewrope

"Jewrope" - Polski Teatr Tańca w Poznaniu

Spektakl „Jewrope” powstał w koprodukcji Polskiego Teatru Tańca z niemieckim zespołem „bodytalk”, którego tancerze i dyrektor, japońska artystka, Yoshiko Waki, wywodzą się ze słynnego Teatru Choreograficznego Johanna Kresnika. Już 12 października 2015 o godz. 20.00 w Krakowskim Centrum Choreograficznym.

W „Jewrope" odnajdziemy ślady brutalistycznej kresnikowskiej estetyki, która ongiś zburzyła spokój niemieckich salonów i została uznana, obok teatru Piny Bausch, za najbardziej ożywczy prąd w teatrze tańca.

Twórcy spektaklu zadają sobie pytanie: co się dzieje kiedy taniec zderza się z rzeczywistością? Tropy narracyjne wskazane przez autorów, dotyczą Holokaustu i pokazują jak wiele mamy jeszcze do zrobienia, aby refleksja na ten temat zadomowiła się w naszej świadomości. „Jewrope" to spektakl, który budzi wielkie, niekiedy skrajne emocje, wywołuje bunt i łzy, prowadzi do dyskusji, pokazuje teatr tańca w nowej przestrzeni tematycznej, stwarzając ogromne pole dla indywidualności międzynarodowej grupy wykonawców.

Prapremiera spektaklu „Jewrope" odbyła się 18 października ubiegłego roku w Kolonii i była szeroko komentowana. „Czy zastrzeliłbyś dwie pandy, aby uratować jednego Żyda?" , pytają aktorzy wybranych widzów. Pytani szybko udzielają pozytywnej odpowiedzi... Zespół artystyczny nie zatrzymuje się na półmetku, tancerze i muzycy docierają do granic i może nawet kawałek dalej. Nowa produkcja „Jewrope" nie stanowi wyjątku, pokazuje taniec na granicy bólu" pisał niemiecki recenzent Thomas Linden, który podkreśla, że spektakl bodytalk i Polskiego Teatru Tańca jest wydarzeniem, które trudno z czymkolwiek porównać na niemieckiej wolnej scenie teatralnej.

bodytalk z siedzibą w Kolonii, tworzy teatr tańca silnie zakorzeniony w społeczności, w której powstaje. Prasa okrzyknęła go mianem „radykalnie lokalnego". Ich praca zdobyła międzynarodowe uznanie, wg słów jednego z krytyków: „Rzadko widzi się tak inteligentną hałaśliwość i brak pokory w tańcu niezależnym... stojącym w opozycji do kultowej sceny Berlińskiej, która występuje na scenie jak dorosły, „bodytalk" prezentuje szczerą, lecz mądrą bezpośredniość. Dyrektorzy artystyczni państwowych i miejskich teatrów, miejcie się na baczności."

Tancerka i choreograf Yoshiko Waki wraz z byłymi członkami Teatru Choreograficznego Johanna Kresnika (Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin, Opera Bonn) założyli bodytalk sześć lat temu. Od 2012 bodytalk otrzymuje od landu Północna Nadrenia Westfalia grant wspierający taniec „Spitzenförderung Tanz". Ich prace były wielokrotnie nagradzane, m.in. nagrodą Movement-Art za najlepszą niezależną produkcję roku oraz nagrodą dla Autorów i Producentów w Bremie.

Yoshiko Waki (*1965, Fukuoka/Japonia) ukończyła studia w 1986 w Niemczech z podwójnym dyplomem, na kierunkach taniec i edukacja taneczna. Od tego czasu tańczyła jako solistka w niemieckich teatrach narodowych i miejskich, z niemal wszystkimi najważniejszymi choreografami teatru tańca. Pracowała także na scenach alternatywnych, uczyła w akademiach tańca w Dreźnie i Frankfurcie oraz tworzyła choreografie na Letni Festiwal Prezydenta Federalnej Republiki Niemiec. Od 1995 roku tworzy swoje własne spektakle, najpierw w Berlinie, gdzie była członkinią Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz – Hans Kresnik Choreographic Theatre, a następnie w Północnej Nadrenii Westfalii, gdy przeniosła się do Opery w Bonn. Tam w 2008 roku założyła teatr tańca bodytalk. Jest żoną Rolfa Baumgarta (współautora jej prac).

Polski Teatr Tańca istnieje od 1973 roku, jest profesjonalnym autonomicznym zespołem, którego oblicze przeszło ewolucję od spektakli ukształtowanych formą teatru baletowego do współczesnego gatunku: teatru tańca, który charakteryzuje przekraczanie granic rodzajowych, technicznych i stylistycznych, wyzwalanie się z przypisanych tradycją środków wyrazu, skłanianie ku interdyscyplinarności, poszukiwanie nowych przestrzeni teatralnych i oparty na kreatywnej improwizacji proces tworzenia. Polski Teatr Tańca dysponuje w Poznaniu studiem prób, nie ma własnej sceny, a swoje spektakle prezentuje widzom na całym świecie.

SPEKTAKL PRZEZNACZONY JEST DLA WIDZÓW DOROSŁYCH

(-)
Materiał Teatru
3 października 2015

Książka tygodnia

Osobliwy dom pani Peregrine. Tom 4. Mapa dni
Wydawnictwo Media Rodzina
Ransom Riggs

Trailer tygodnia

„Viva La Mamma" - reż....
Roberto Skolmowski