Burza w Hamburgu

47. Hamburskie Dni Baletu

Polski Balet Narodowy pokaże Burzę Krzysztofa Pastora wg Szekspira na scenie Opery Hamburskiej. Zaproszenie Johna Neumeiera na jego 47. Hamburskie Dni Baletu to wielkie wyróżnienie i piękne ukoronowanie sezonu czołowego polskiego zespołu baletowego.

Słynny amerykański choreograf, dyrektor Baletu Hamburskiego, wystosował to zaproszenie dla Polskiego Baletu Narodowego już przed trzema laty, jednakże ograniczenia pandemiczne w Polsce i Niemczech spowodowały, że jego realizacja była dwukrotnie przesuwana. Dopiero w tym roku dwa przedstawienia Burzy Pastora włączone zostały do programu 47. Hamburskich Dni Baletu, a odbędą się tam 28 i 29 czerwca.

Hamburskie Dni Baletu to doroczne święto teatru baletowego o wysokim europejskim prestiżu. Festiwal został pomyślany jako finał każdego sezonu artystycznego Baletu Hamburskiego pod dyrekcją Johna Neumeiera. Odbywa się zawsze w drugiej połowie czerwca aż po pierwsze dni lipca i wypełniony jest w zasadzie premierami i przedstawieniami hamburskiego zespołu. W tym roku pokazano tam prapremierę nowego baletu Neumeiera Die Unsichtbaren (Niewidzialni) w wykonaniu hamburskiej grupy Bundesjugendballett (Młodzieżowego Baletu Narodowego) oraz niemiecką premierę Opowieści zimowej Christophera Wheeldona wg Szekspira w wykonaniu Baletu Hamburskiego. Gospodarze pokazują także balety Neumeiera: Szklaną menażerię wg Tennessee Williamsa, Sylwię Delibesa, Śpiącą królewnę Czajkowskiego, Hamleta 21 z muzyką Michaela Tippetta, Beethoven-Projekt II, Liliom wg Ferenca Molnára oraz Ghost Light z muzyką Schuberta, a festiwal zakończy kolejna Gala Niżyńskiego, tradycyjnie już zamykająca każde Hamburskie Dni Baletu.

John Neumeier zaprasza też każdorazowo na swój festiwal jeden wybrany przez siebie zespół zagraniczny, a w tym roku będzie nim właśnie Polski Balet Narodowy. W rolach głównych wystąpią: Vladimir Yaroshenko (Prospero), Chinara Alizade (Miranda), Maksim Woitiul (Ferdinand) oraz na zmianę Patryk Walczak i Kristóf Szabó (Ariel), Paweł Koncewoj i Ryota Kitai (Caliban), Bartosz Zyśk i Vadzim Kezik (Stephano) oraz Kilian Smith i Adam Myśliński (Trinculo).

Przypomnijmy, że balet Krzysztofa Pastora powstał w 2014 roku dla Het Nationale Ballet w Amsterdamie we współpracy z dramaturgiem Willemem Brulsem, a dwa lata później doczekał się realizacji w Polskim Balecie Narodowym na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Towarzyszy mu muzyka Henry'ego Purcella, Thomasa Tallisa, Roberta Johnsona, Matthew Locke'a, współczesnego holenderskiego kompozytora Michela van der Aa oraz improwizowana tradycyjna muzyka irańska w żywym wykonaniu Abbasa Bakhtiariego, irańskiego wirtuoza bębna daf. Scenografami przedstawienia są Jean Kalman (dekoracje) i Tatyana van Walsum (kostiumy), a dodatkowym wielkim walorem spektaklu są projekcje wybitnej irańskiej artystki Shirin Neshat i jej partnera Shoji Azariego. Naszym artystom będzie towarzyszyło w Hamburgu nagranie Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Matthew Rowe'a oraz na żywo wspomniany Abbas Bakhtiari z towarzyszeniem polskiego perkusisty Krzysztofa Szmańdy.

Adam Kozal
Teatr Wielki - Opera Narodowa
25 czerwca 2022
Portrety
Krzysztof Pastor

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...