Ceniony za piękno tembru tenora lirycznego

Philippe Do - solista urodzony we Francji

Pochodzenia wietnamskiego rozpoczął swoją karierę w Operze Narodowej w Lyonie. Występował na najbardziej prestizowych scenach operowych świata: La Scala w Mediolanie, Teatrze Bolszoj w Moskwie, Teatrze Maryjskim w Petersburgu, Lincoln Center w Nowym Jorku, Opéra-Comique i Théâtre du Châtelet w Paryżu, Opéra de Zurich, Grand Théâtre de Genève, Capitole de Toulouse, La Fenice w Wenecji, San Carlo w Neapolu, Volksoper w Wiedniu, Concertgebouw w Amsterdamie, Festspielhaus w Baden-Baden, Festival dei Due Mondi di Spoleto, Sferisterio de Macerata, Chorégies d'Orange...

Philippe Do jest solistą szczególnie cenionym za « piękno tembru tenora lirycznego, wyrafinowane odcienie i czystość stylu » (Alan Blyth « Opera ») a szczególnie za repertuar francuski i belcanto. Walory rejestru głosowego jak i wyrazistość prezentowanych przez niego postaci scenicznych zyskały uznanie w tak różnorodnych inscenizacjach, jak Robert le Diable Meyerbeera (w Sofii), Fra Diavolo (w Wiedniu i Paryżu), Carmen (w Paryżu, Maceracie, Rydze, Zurychu) czy Łucji z Lamermoor Donizettiego (w Londynie).

W ostatnich sezonach śpiewał m. in. w operach: Werther w Fürth i Ulm, Thérèse i La Navarraise Masseneta w Wexford, Perséphone Strawińskiego i Pelléas et Mélisande Debussy'ego w Pradze, Roberto Devereux i Maria Stuarda Donizettiego i Genoveva Schumanna w Ostravie, Il Mondo della luna Haydna w Monte-Carlo, Anna Bolena Donizettiego w Budapeszcie i Kosicach z Editą Gruberovą, Médée Cherubiniego w Mainz i Mannheim, Faust Gounoda i Gianni Schicchi Pucciniego w Mainz, Kraina uśmiechu w Lubece, Roméo et Juliette w La Fenice w Wenecji, Poławiacze pereł Bizeta w Weronie, St. Petersburgu i w Moskwie, Don Giovanni Mozarta w Rzymie ...

Jego repertuar zawiera takie partie, jak : Gérald (Lakmé), Nemorino (L'Elisir d'amore), Potępienie Fausta Berlioza, Des Grieux (Manon), Tamino (Die Zauberflöte), Le Chevalier de la Force (Dialogi karmelitanek), Gonçalve (Godzina hiszpańska), Pinkerton (Madama Butterfly), Tom (The Rake's Progress), Lensky (Oniegin), Fenton (Falstaff)... Występował w wielu światowych produkcjach oper współczesnych, w tym w Elephant Man Laurenta Petitgirarda w Operze w Pradze, jak również w operach Gilberta Amy, Claudio Ambrosiniego czy Jonathana Dove.

Występował w spektaklach prowadzonych przez dyrygentów takich, jak : Georges Prêtre, Evgeny Svetlanov, Gennady Rojdestvensky, Maurizio Benini, Christoph Eschenbach, Jan-Latham König, Michel Plasson, Marc Minkowski, Alberto Zedda, Claus-Peter Flor, Vladimir Jurowski, David Robertson, Chirstopher Hogwood.

Pracował z takimi zespołami, jak : l'Orchestre National de France, l'Orchestre Philharmonique de Radio-France, Les Musiciens du Louvre, l'Orchestre de Paris, le Northern Sinfonia, le Royal Philharmonic Orchestra, l'Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, l'Orchestre de Chambre de Genève, l'Orchestre de Chambre de Lausanne, l'Orchestre de la Radio Néerlandaise, l'Orchestre de la Radio de Stuttgart.

W sezonie 2016/17 wystepuje m. in. w Roberto Devereux Donizettiego à Ostrava, Traviacie Verdiego w Perpignan, Cyganerii Pucciniego w Mainz, Carmen w Darmstadt i w Wiesbaden.

Zrealizował liczne nagrania we współpracy z wiodącymi firmami fonograficznymi.

Philippe Do jest absolwentem studiów handlowych ESSEC oraz studiów wokalnych w Mannes College of Music w Nowym Jorku. Jego profesorem jest legendarna Mirella Freni.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Materiał Opery
10 stycznia 2017
Portrety
Philippe Do

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia