Co im się śni po nocach?

Cykl „Piękni czterdziestoletni" to comiesięczne spotkania z twórcami, których sceniczny debiut przypadł na przełom XX i XXI wieku.

To rozmowy z pokoleniem artystów, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru. 28 października 2019 o godz. 19:00 gościem spotkania z cyklu "Piękni czterdziestoletni" będzie aktorka Dominika Ostałowska (Dominika Ostałowska). Prowadzenie - Michał Smolis.

Dominika Ostałowska - absolwentka warszawskiej PWST (1994). Aktorka teatrów warszawskich: Ateneum, Powszechnego, Studio oraz gościnnie Współczesnego i Dramatycznego. Debiutowała rolą Aleksandry w "J.B i innych" Gorkiego (1994) w Teatrze Ateneum. Występowała w przedstawieniach w reżyserii Anny Augustynowicz, Agnieszki Glińskiej, Natalii Korczakowskiej, Mariusza Grzegorzka, Andrzeja Pawłowskiego, Waldemara Śmigasiewicza, Michała Zadary, Krzysztofa Zaleskiego. Zagrała, m.in: Jessikę w "Kupcu Weneckim" Shakespeare'a (1996), Słodką Dziewuszkę w "Korowodzie" Schnitlzera (1997), Cherubina w "Szalonym Dniu, czyli Weselu Figara" Beumarchais'ego (1997), Irene w "Garderobianym" Harwooda (1997), Mariannę w "Opowieściach lasku wiedeńskiego" Horvátha (1998), Nadieżdę w "Barbarzyńcach" Gorkiego (2000), Amy Thomas w "Zdaniem Amy Hare'a" (2001), Mathilde w "Powrocie na pustynię" Koltèsa (2004), Bolette Wangel w "Kobiecie z morza" Sontag (2005), Izabellę w "Miarce za miarkę" Shakespeare'a (2006), Pierwszą kobietę w "Iluzjach" Wyrypajewa (2011), Dziewczynkę w "Jak zostałam wiedźmą" Masłowskiej (2014), dr Lornę James w "Efekcie" Prebble (2015), Matkę w "Dobrej terrorystce" Lessing (2016), Martę w "Romeo i Julii" Shakespeare'a (2019). Wystąpiła w przedstawieniach Teatru Telewizji, m.in.: "Miarka za miarkę", "Całkowite zaćmienie", "Cyd", "Tristan i Izolda", "Niektóre gatunki dziewic", "Dybuk", "Przestrzeń smutku", "Norymberga", "W roli Boga" oraz w filmach, m.in.: "Łagodna", "Bracia Wittmanowie", "Historie miłosne", "Wojaczek", "Daleko od okna", "Warszawa", "Nadzieja". Laureatka, m.in.: "Feliksa Warszawskiego" za najlepszą rolę kobiecą w "Opowieściach Lasku Wiedeńskiego", nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Marianny w "Opowieściach lasku wiedeńskiego", nagrody aktorskiej na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" za role w "Niektórych gatunkach dziewic" i "Dybuku"; nagrody za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie "Warszawa" na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni; dwukrotnie nagrodzona Orłem (Polską Nagrodą Filmową) za najlepszą główną rolę kobiecą w filmie "Daleko od okna" i najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie "Warszawa". Od 2000 roku występuje w serialu telewizyjnym "M jak miłość".

"Piękni czterdziestoletni"

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery "Bzika tropikalnego" Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i "Elektry" Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór - nazwany przez Macieja Nowaka "przełomem styczniowym"- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?

Cykl "Piękni czterdziestoletni" jest swoistą kontynuacją "Mojej historii" - rozmów z nestorami polskiej sceny teatralnej. Mamy nadzieję, że oddanie głosu wybitnym twórcom średniego pokolenia polskiego teatru pozwoli stworzyć szeroki i różnorodny portret zbiorowy tej generacji.

Kuratorzy: Joanna Biernacka-Płoska, Michał Smolis.

(-)
Materiał organizatora
29 października 2019

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia

Malta Festival Poznań ...
Michał Merczyński
Dziś ogłaszamy kolejne wydarzenia, kt...