"Co ta Dada nam gada

"Caffe Latte" - reż: K. Chmielewska i L. Bzdyl - Teatr Dada von Bzdülöw

Nazywa się to "DaDa + SzaZa - mityng lekkoatletyczny "<Cafe latte>" i składa z dwunastu scen. Jest najnowszą premierą Teatru Dada von Bzdülow. Współtworzy się to przez cztery osoby: dwoje tancerzy, czyli Katarzynę Chmielewską i Leszka Bzdyla, oraz dwóch muzyków: klarnecistę Pawła Szamburskiego i skrzypka Patryka Zakrockiego. Ogląda się to dobrze.

Przede wszystkim dlatego, że zostało pomyślane z głową i wykonane z wdziękiem. Parę Chmielewska - Bzdyl dobrze znamy i wiemy, czego możemy się po nich spodziewać. Pary Szamburski - Zakrocki u nas dobrze nie znamy. Mocno udzielająca się w środowisku warszawskiej muzyki improwizowanej, nie tylko współtworzy spektakl, ale i poniekąd narzuca swój styl: postawangardowej awangardy. 

Choć jedna ze scen nazywa się "Skrzypek manipulowany", nie można być pewnym, że każdy spektakl będzie taki sam. Scenariusz dopuszcza duże rozbieżności. Oto np. scena 8 "Almodovar obrzezany" - "piękne solo Leszka lub Kasi - do wyboru do koloru - o zwierzęcej i być może pustej satysfakcji tańca, ruchu". Albo 11 "Szaleństwo performatywne" - "tekst o pomieszaniu języków, każdy robi co chce. Kasia robi pogrzeb świerszczykowi na przykład. Czy ma to sens?". W tym spektaklu, który widziałem - robiła. I miało to sens, choć zakłócało go wspomnienie kultowego filmu z 1978 r. "Pogrzeb świerszcza". 

Dialog tancerzy, muzyków, a nawet więcej: fascynacja sobą, uwodzenie się wzajemne, krzyżowe tancerzy i muzyków to jakby korzenie spektaklu, z którego wyrasta pień, rozgałęzia się coraz bardziej, a wszystko na oczach uwodzonej widowni. Dada gada, a zarazem opowiada o gadaniu i zaprzecza temu gadaniu. Tańczy i zaprzecza tańczeniu. Nadaje o pomieszaniu języków przy budowie wieży Babel, a zarazem o błogosławieństwie tego pomieszania. 

Całą czwórkę cechuje łapczywość na muzykę, łapczywość na taniec, łapczywość na sztukę, na życie w ogóle. Z tej łapczywości mogą wyjść nici, mogą i tkaniny cudnej maści. Ale bez tej łapczywości ani rusz.

Tadaeusz Skutnik
POLSKA Dziennik Bałtycki
22 grudnia 2009

Książka tygodnia

Opowiedzieć historię. Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
redakcja: Joanna Królikowska i Weronika Żyła

Trailer tygodnia

Przemilczenia
Joanna Marcinkowska
U Joanny Marcinkowskiej nieodzownym e...