Co zobaczymy?

10 -lecie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Nowa instytucja artystyczna – Gdański Teatr Szekspirowski – założona została 20 lutego 2008 roku. Cztery lata wcześniej rozpisany został międzynarodowy konkurs na projekt siedziby teatru, a w 2009 roku rozpoczęła się jej budowa. Od uroczystego otwarcia GTS we wrześniu 2014 roku działania instytucji ruszyły pełną parą.

Projekty na Jubileusz:

1. RuRa albo Sen nocy letniej
Autorzy: Julia Tymańska i Szymon Wirchanowicz

Autorzy, zainspirowani najsłynniejszą Szekspirowską komedią, stworzyli artystyczny komunikator, którego głównym elementem jest 23-metrowa rura. Instalacja nawiązuje do rozmowy kochanków ze „Snu nocy letniej". Jednak rozmawiający nie widzą siebie nawzajem, lecz fragment nieba – jak w teatrze z otwieranym dachem - a mówią nie swoimi słowami, lecz cytatami z Szekspira.

2. Sonety
Autorka: Aleksandra Hewelt

„Sonety" Williama Szekspira zostały prze filtrowane przez przeżycia i osobowości wybranych przez artystkę bohaterów. „Starałam się uchwycić ludzi w ich codzienności, w sytuacji, z której poezja bierze swój początek, i w której jednocześnie cały czas jest obecna. W kontekście ich przeżyć poezja Szekspira zyskuje nowe znaczenie. Z tego zderzenia rodzi się szczera, autonomiczna wypowiedź ."

3. CO/MO/ON
Autorka: Joanna Jurga

Sensoryczna instalacja miejska, rodzaj teatralnego mikrokosmosu/azylu na granicy sztuki i projektowania. Składają się na nią trzy miękkie, wełniane, podświetlane kokony, we wnętrzu których możemy doświadczyć emocji związanych z trzema postaciami z utworów Szekspira. Nazwa instalacji pochodzi od słów cocoon (ang. kokon) i moon (ang. księżyc).

4. Romeo i Julia
Autorki: Kinga Ślęzak i Ewelina Sajb

Projekt nawiązuje do ostatniej sceny dramatu Szekspira, w której Julia spostrzega, że Romeo nie żyje i popełnia samobójstwo, by śmierć połączyła ją z ukochanym. Ułożenie postaci jest zgodne z renesansową symbolik ą cielesności. Dopełniające całości projekcje podkreślają eteryczność i wrażeniowość przedstawienia.

5. TS:XD
Autorzy: Elena Vertikova, Justyna Mężydło, Igor Lyu, Pavel Skinner
Widz ma możliwość dosłownego zanurzenia się w twórczości Szekspira. Główną formą przekazu jest słowo, wyrażone wizualnie za pomocą książek i elementów multimedialnych oraz słuchowo poprzez dźwięki. Książki są zbiorem dzieł Williama Szekspira w różnych językach. Warstwa dźwiękowa składa się z nagrań głosów recytujących teksty Szekspira przy akompaniamencie muzyki elektronicznej.

6. Teatr w teatrze
Akt I - Prolog
„Często, przyjacielu, narzędzia piekła prawdę nam podają, aby nas w zgubne potem sieci wplątać." Banko
Akt II - Makbet
„Sama ubarwię krwią ręce i szaty" Lady Makbet
Akt III - Ofelia
„Nie dość wam jednej twarzy otrzymanej od Boga, dorabiacie sobie drugą." Hamlet
(wszystkie cytaty w tłum. J. Paszkowskiego)

Projekt składa się z trzech niezależnych obiektów, które przedstawiają postaci z utworów Williama Szekspira: Ofelię, Makbeta i jego żonę, Hamleta oraz Romea i Julię. Motywem powtarzającym się w każdym module jest koło. Symbolizuje ono między innymi jedność, która wprawia świat w ruch. Za pomocą mechanizmów ożywiamy na nowo świat zainspirowany twórczością Szekspira. Reżyserami tworzonego za pomocą obiektów spektaklu stają się sami widzowie.

7. Światła Elsynoru
Autorki: Katarzyna Jurga i Weronika Stańczak

Trzy lampiony umieszczone w uliczce pomiędzy murem a budynkiem Teatru przedstawiają trzy postaci: Hamleta, Ducha Króla oraz Żołnierzy, którzy odgrywają spektakl. Mury teatru mają nawiązywać do murów Elsynoru. Obiekty rozświetlają się, działając na ruch, dźwięk ma wabić odbiorców do wejścia, a gra świateł zaprasza do pokonania drogi i uruchomienia lampionów. Widz staje się częścią sceny w murach zamku.

8. Patrz mi na usta
Autorka: Kasia Cur

Ruchomy, pozbawiony dźwięku obraz , przy którego tworzeniu sztalugą był komputer, podobraziem kamera, a narzędziem tworzącym mysz i tablet. Opowiada historię zaczerpniętą z „Wierszy o miłości" Williama Szekspira. Ukazuje reakcję kobiety. Wypowiadane słowa tworzą malarsko-typograficzne kompozycje.

9. Teatr cieni
Autorzy: Małgorzata Tęgowska i Maciej Szczepański

Instalacja składa się ze zgeometryzowanych obiektów, rzucających cienie na ceglane mury Teatru. Za pomocą materiałów o różnej gęstości i fakturze artyści przedstawiają konflikty moralne i emocjonalne bohaterów Szekspirowskich dramatów, „budując" konstrukcję psychiczną danej postaci. Integralną częścią instalacji jest architektura teatru, w której światło, cień i forma odgrywają decydującą rolę.

10. Ofelie
Autorki: Patrycja Cichosz i Ewa Staśkiewicz

Instalacja skupia się na zjawisku odizolowania młodej dziewczyny od rzeczywistości i momencie jej tragicznej śmierci w toni rzeki. Forma, w którą postać kobieca jest obleczona, i ona sama rezonują z ogromną, surową bryłą budynku Teatru. Multiplikacja postaci podkreśla to, czym stała się Ofelia – jak każdy „idol kulturowy " - przetwarzanym, komentowanym, powielanym produktem/rzeczą.

Zapraszamy do wspólnego świętowania 10-lecia założenia instytucji kultury Gdański Teatr Szekspirowski.
24 lutego 2018 r. godz. 16:00 (ok 30 min), Sala główna
Część oficjalna dla zaproszonych gości oraz przedstawicieli mediów. Obowiązują zaproszenia i akredytacje.
Po części oficjalnej zwiedzanie wystawy retrospektywnej w Sali wystawienniczej GTS, godz. 17:00, Dziedziniec GTS (wejście od skrzyżowania z ul. Zbytki)
Otwarcie wystawy „10 instalacji na 10-lecie GTS" na zewnętrznym dziedzińcu Teatru.
Po wystawie oprowadzą Państwa dr Robert Florczak oraz autorzy instalacji.
Obie wystawy będzie można zwiedzać 24 i 25 lutego 2018 w godz. 17:00 – 22:00.

Magdalena Hajdysz
Materiał Teatru
23 lutego 2018

Książka tygodnia

Macbeth
Wydawnictwo Dolnośląskie
Jo Nesbø

Trailer tygodnia