Czytanie performatywne

Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie

W środę 18 maja o 19.00 Teatr Żydowski zaprasza na czwarte już z kolei czytanie performatywne w ramach projektu „Przepisy domowe”. Tym razem na warsztat trafi dramat Gabrieli Zapolskiej "Małka Szwarcenkopf", „przepisany” przez Tomasza Śpiewaka. Reżyseruje Magda Szpecht. Kuratorem cyklu jest Mike Urbaniak | panodkultury.com.

„Przepisy domowe" to eksperymentalny projekt Teatru Żydowskiego w Warszawie polegający na próbie uwspółcześnienia teatralnej klasyki żydowskiej, którego pomysłodawcą i kuratorem jest Mike Urbaniak. Sztuki w nowych wersjach mają swoje czytania na scenie Teatru Żydowskiego w sezonie 2015/2016. Pięć wybranych sztuk przepisuje pięcioro dramatopisarzy i dramatopisarek: Michał Kmiecik, Magda Fertacz, Tomasz Śpiewak, Mateusz Pakuła i Marta Guśniowska. Czytania z aktorami Żydowskiego reżyserują: Agata Baumgart, Gosia Wdowik, Jędrzej Piaskowski, Magda Szpecht i Tomasz Szczepanek. Do tej pory odbyły się trzy czytania: 28 października 2015 r. „Mirełe Efros. Żydowska królowa Lear" na podstawie Jakuba Gordina w interpretacji Michała Kmiecika i reżyserii Agaty Baumgart; 9 grudnia 2015 r. „Pussy Acosta. Wizerunek własny" na podstawie sztuki „Uriel Akosta" Karla Gutzkowa w interpretacji Magdy Fertacz i reżyserii Gosi Wdowik; 24 lutego „Golem" Halperna Lejwika w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Kolejne czytanie w czerwcu. WSTĘP WOLNY - wejściówki do odebrania w kasie teatru.
Wydarzenie na FB: https://web.facebook.com/events/1784717898429154/

Termin: 18.05. g. 19.00

Miejsce: Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz
Warszawa, Plac Grzybowski 12/16

"Małka Szwarcenkopf" to sztuka napisana w 1887 roku przez Gabrielę Zapolską. Swoją prapremierę miała dekadę później i była potem wystawiana zaledwie dwukrotnie: w 1904 r. w Teatrze Miejskim we Lwowie i w 1931 r. w Teatrze Miejskim w Toruniu. W 1996 roku została zrealizowana w Teatrze Telewizji, gdzie w tytułowej roli wystąpiła Dominika Ostałowska. W Teatrze Żydowskim w Warszawie sztuki nigdy nie wystawiono.

Gabriela Zapolska (właściwie Maria Gabriela Janowska) urodziła się w 1857 roku w zamożnej, ziemiańskiej rodzinie w Podhajcach nad Styrem na Wołyniu. Otrzymała staranną edukację dla dziewcząt i w wieku 19 lat wyszła za mąż, jednak szybko od męża odeszła, zerwała z rodziną i została aktorką. Grała w wielu teatrach, także w Paryżu, ale bez powodzenia. W 1883 roku zadebiutowała pod pseudonimem Gabriela Zapolska jako pisarka, tworząc nowele, powieści i sztuki teatralne. Jej pierwszą sztuką była napisana w 1887 roku „Małka Szwarcenkopf", ale najsłynniejszym dramatycznym utworem Zapolskiej pozostaje do dzisiaj „Moralność pani Dulskiej". Zapolska zmarła w 1921 roku we Lwowie.

Tomasz Śpiewak (ur. 1978) jest dramatopisarzem i dramaturgiem. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Gutenberga w Moguncji i Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Jest autorem sztuk, adaptacji i tłumaczeń. Jego najgłośniejsze przedstawienia na podstawie tekstów adaptowanych i własnych to zrealizowane w Remigiuszem Brzykiem „Brygada szlifierza Karhana" (Teatr Nowy w Łodzi), „Korzeniec" i „Koń, kobieta i kanarek" (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) oraz zrealizowane w Michałem Borczuchem „Apokalipsa" (Nowy Teatr w Warszawie), „Faust" (Teatr Polski w Bydgoszczy) i ostatnio „Wszystko o mojej matce" (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie). W zeszłym roku zadebiutował jak reżyser „Salą Królestwa" w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

Magda Szpecht (ur. 1990) jest studentką Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, ukończyła także dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Wrocławskim. Publikowała w m.in. "Lampie", "Newsweeku" i "Znaku". Autorka instalacji i projektów performatywnych: nowewyzwolenie.doc w Teatrze Polskim we Wrocławiu, „Ja nie jestem normalnym mieszkańcem tego miasta" w PWST w Krakowie i "Jak papier" podczas Dni Dramaturgii w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Jest reżyserką „Dolphin_who_loved_me" (Sopot Non-Fiction), który zdobył główną nagrodę jury podczas 100°Berlin Festival, a potem był prezentowany m.in. w Marsylii, Hanowerze, Bukareszcie, a w Polsce na Festiwalu Malta w Poznaniu, Festiwalu Boska Komedia w Krakowie i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy. W zeszłym roku wystawiła „Możliwość wyspy" na podstawie powieści Michaela Houellebecqa w TR Warszawa, a w tym „Schuberta. Romantyczną kompozycję na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.

(-)
Materiał Teatru
14 maja 2016

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia

Kto ukradł jutro?
Olga Ptak
Dlaczego wydałam tę książkę? Bo do ...