Do zobaczenia w teatrze, z maseczką.

20 najbardziej oczekiwanych premier teatralnych tej jesieni

Kolega Kazika rozlicza się z komuną, Małgorzata Kożuchowska walczy z opętaniem, musical, który stworzył Edytę Górniak dostaje nowe, tęczowe życie, a Julia Roberts swoją polską następczynię. Do teatru Jandy wkracza gang, Chaplin staje się najsłynniejszym Żydem w historii, a Klata gra Bowiego... Jakby tego było mało, podczas spektaklu można bezkarnie jeść, a nawet się obżerać. Przed nami wyjątkowy sezon. Polski teatr przypomina, że jego głównym miejscem jest scena, a nie YouTube. Oto 20 tytułów, które pomogą wam przetrwać jesienną słotę.

1/20 „Kazik, ja tego nie mówiłem", reż. Piotr Sieklucki, Teatr Nowy Proxima

Teatr Nowy Proxima nie tylko otwiera nową scenę pod intrygującą nazwą „Scena Berlin", ale też robi spektakl wokół człowieka, który jedną piosenką postawił na nogi podzieloną Polskę. Choć tytuł sugeruje biografię, w muzyczną podróż do lat 80. i 90. zabiera nie Kazik Staszewski, ale jego kolega. Dramat autora „Chama z kulą w głowie" Ziemowita Szczerka, w rytm przebojów Kultu wspomina Wałęsę, Solidarność i Balcerowicza, rozliczając się z okresem transformacji.

Premiera: 4 września 2020

2/20 „Pani Moru", reż. Sebastian Majewski, Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

Tym, którzy zapomnieli, że w Wałbrzychu jest dobry teatr, przypominam o obowiązku jego odwiedzenia. Niech okazją będzie najnowsza premiera, której scenariusz napisało życie. Dokładnie koronawirus, bowiem na „Panią Moru" - autorskie dzieło świetnego reżysera i dramaturga Sebastiana Majewskiego – składają się materiały stworzone w czasie lockdownu i udostępniane w sieci. Na własne oczy przekonamy się więc jak teatr z trybu online przechodzi w tryb live.

Premiera: 4 września 2020

3/20 „Matka Joanna od Aniołów", reż. Wojciech Faruga, Teatr Narodowy w Warszawie

Małgorzata Kożuchowska po siedmiu latach przerwy wraca na narodową scenę, w tytułowej roli – opętanej przeoryszy Joanny z klasztoru urszulanek. Gwiazdorski spektakl Wojciecha Farugi („Rosemary", „Maria Antonina. Ślad królowej") to kolejna po „Diabłach" Agnieszki Błońskiej i „Matce Joannie..." Jana Klaty inscenizacja słynnego dzieła w stolicy. Warszawa jednak ciągle jest Iwaszkiewicza ciekawa, bo bilety na wrzesień wyprzedane.

Premiera: 5 września 2020

4/20 „Jedzonko", reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Smakowicie sezon rozpoczyna Teatr Słowackiego, serwując ucztę w wydaniu twórczyni „Lwów nie oddamy" i „Bóg w dom" Katarzyny Szyngiery. Spektakl o różnych formach jedzenia – od delektowania się po obżeranie – pyta o konsekwencje naszych codziennych wyborów kulinarnych. Zobaczcie i posłuchajcie, bo wisząca nad nami katastrofa ekologiczna ma z jedzonkiem wiele wspólnego.

Premiera: 11 września 2020

5/20 „Musical o musicalu Metro", reż. Robert Wasiewicz, Komuna Warszawa

Jeśli widzieliście „Więcej niż jedno zwierzę" w Teatrze Studio, to wiecie, że duet Wasiewicz-Miętus potrafi z małych spraw uczynić wielkie rzeczy. A jeśli akurat przegapiliście rozśpiewaną lekcję z bycia fair wobec naszych braci mniejszych, to nie powtórzcie tego błędu przy queerowym „Musicalu o musicalu Metro". Będzie o dyskryminacji i konsekwencjach użycia słowa „pedał" w kontekście manifestacyjnego dzieła, które stworzyło Edytę Górniak.

Premiera: 11 września 2020

6/20 „Król Lear", reż. Anna Augustynowicz, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w koprodukcji z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Mirosław Zbrojewicz w roli mitycznego króla Brytanii i Anna Augustynowicz, która ma na koncie sporą listę udanych szekspirowskich inscenizacji („Romeo i Julia", „Sen nocy letniej", „Miarka za miarkę", „Burza"). Augustynowicz odwraca porządki i na scenie obok Leara, wbrew tradycji elżbietańskiej, stawia wyłącznie kobiety, zwracając uwagę na współczesne znaczenie patriarchatu.

Premiera: 11 września 2020

7/20 „Ślub", reż. Radosław Rychcik, Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Ostatnią świetną inscenizację „Ślubu" stworzyła wspomniana Augustynowicz, która, jak to ma w zwyczaju, postawiła na prostotę i minimalizm, doskonale na tym wychodząc. Przedstawienia Radosława Rychcika („Wesele", „Grażyna", „Imię róży") z minimalizmem mają raczej niewiele wspólnego, więc jedno z największych dzieł Gombrowicza może dostać zupełnie nowe życie.

Premiera: 18 września 2020

8/20 „Nana", reż. Monika Pęcikiewicz, Teatr Polski w Poznaniu

Monika Pęcikiewicz po kilkuletniej przerwie wróciła do reżyserii. Po bardzo udanej wariacji na temat Szekspira („Poskromienie" w Teatrze Polskim w Podziemiu), bierze na tapet wielkie dzieło Émile'a Zoli. Historię dziewczyny, która z prostytutki stała się wielbioną kurtyzaną Zola nazwał „poematem samczych pożądań". „Nana da ci wszystko" - przekonują twórcy, a ja im wierzę.

Premiera: 18 września 2020

9/20 „Lem vs. P. K. Dick", reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Nowohucki teatr świętuje rocznicę urodzin Stanisława Lema spektaklem młodego zdolnego Matusza Pakuły („Pluton p-brane", „Chaos pierwszego poziomu"). Opowieść o tym, jak geniusz polskiego science-fiction spotkał króla światowej fantastyki Philipa K. Dicka i jak przyjaźni zrodziła się nienawiść i donosy do FBI. Grają Tomasz Schuchardt i znany z „Pelci..." Joanny Szczepkowskiej Jan Jurkowski.

Premiera: 25 września 2020

10/20 „Oszuści", reż. Jan Englert, Och-Teatr w Warszawie

Jan Englert ze sceny narodowej, którą na co dzień kieruje, przenosi się do Och-Teatru Krystyny Jandy, by poprawić nam humory. Trzy pary: Monika (Beata Ścibakówna) i Howard (Piotr Grabowski), Sam (Zbigniew Zamachowski) i Grace (Gabriela Muskała), Michelle (Michalina Łabacz) i Allen (Filip Pławiak) spotkają się jednej kolacji, która zmieni ich życie. Jak pamiętamy, dobrze się kłamie w miłym towarzystwie. „Oszuści" przypominają, że również w rodzinnym.

Premiera: 25 września 2020

11/20 „Lazarus", reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Kilka lat temu na tej scenie Jan Klata przeniósł najbardziej skandaliczny telewizyjny talk-show, „Jerry'ego Springera", do piekła. Jego powrót do wrocławskiego Capitolu szykuje się co najmniej tak samo spektakularnie, bo mowa o pierwszym polskim wystawieniu legendarnego musicalu Davida Bowiego. O tym, że Klata zna się na muzyce jak mało kto, wiadomo nie od dziś, więc o los „Life on Mars" i „This is Not America" jestem spokojny.

Premiera: 26 września 2020

12/20 „Enter full screen", reż. Wojtek Ziemilski, Nowy Teatr w Warszawie

Z przytupem w jesienny sezon wszedł Nowy Teatr. Oprócz przedstawień w ramach Festiwalu Nowa Europa. Zbliżenia, który daje niecodzienną możliwość zobaczenia zagranicznych przedstawień takich twórców jak Markus Öhrn czy Oliver Frljić, wrześniowe premiery. W jednej z nich Wojtek Ziemilski („Jeden gest", „Come together") tworzy zoomowy projekt. Tajemnicze przedsięwzięcie odwołuje się do Matriksa i sytuacji współczesnej Europy. Efekty online.

Premiera: 29 września 2020

13/20 „Koniec z Eddym", reż. Anna Smolar, Teatr Studio w Warszawie

Anna Smolar robi teatr blisko ludzi, dlatego cieszy, że to właśnie ona wystawia jedną z najbardziej poruszających powieści ostatnich lat. Autobiograficzny debiut Edouarda Louisa to trudna do przełknięcia seria prześladowań osoby LGBT. Jak widać za oknem, sprawa dotyczy nie tylko Francji. Czy dzieło Louisa dostanie kolejny, po „Historii przemocy" Eweliny Marciniak, świetny spektakl? Oby.

Premiera: 24 października 2020

14/20 „2020: Burza", reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa

Grzegorz Jarzyna wraca do „Burzy" Szekspira po zeszłorocznej inscenizacji w krakowskiej AST. Gdy ze studentami kreślił wizję ekologicznej apokalipsy, z zespołem swojego teatru, za pomocą sztucznej inteligencji, pokaże, jak działa nasza pamięć. Na scenariusz, który Jarzyna stworzył z nominowaną do Nike Weroniką Murek, składają się wspomnienia widzów.

Premiera: 30 października 2020

15/20 „Martwa natura", reż. Agnieszka Jakimiak, Teatr Powszechny w Warszawie

Reżyserka i dramaturżka Agnieszka Jakimiak („Strach zżerać duszę", „Klątwa") ponownie w Powszechnym. W spektaklu według autorskiego scenariusza (we współpracy z Mateuszem Atmanem), opowie o tym, z czym i z kim będziemy musieli się pożegnać, gdy na świecie konieczne stanie się stworzenie nowego porządku. A to może nastać szybciej, niż się wszystkim wydaje.

Premiera: 7 listopada 2020

16/20 „Aktorzy prowincjonalni", reż. Michał Borczuch, Teatr Polski w Podziemiu, Wrocław

Jeden z najbardziej rozchwytywanych polskich twórców tym razem we Wrocławiu – w teatrze, który rozsławia Dolny Śląsk, choć politycy PiS nie tylko o tym nie wiedzą, ale nawet chcą zabrać mu nieistniejącą dotację. Wrocławska odsłona "Aktorów prowincjonalnych" będzie jedną częścią spektaklu, druga powstanie w Starym Teatrze. Całość tego niezwykłego przedsięwzięcia zobaczymy w grudniu na Boskiej Komedii. W obsadzie gwiazdy dawnego Polskiego z Janem Dravnelem z TR Warszawa u boku.

Premiera: 24 listopada 2020

17/20 „Prawda, prawda, prawda...", reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Śląski w Katowicach

Po co komu prawda – zapyta wkrótce kobieta-orkiestra polskiego teatru, Agata Duda-Gracz („Będzie pani zadowolona...", Stary testament - reanimacja") przypominając, że prawda zawsze zwycięża. O tym kogo, dowiemy się w największej tegorocznej premierze Teatru Śląskiego, inspirowanej „Bestiariuszem słowiańskim", czyli przeglądem baśni i legend, w które wierzyli nasi przodkowie. Na scenie ponad dwudziestoosobowy zespół aktorów.

Premiera: 27 listopada 2020

18/20 „Pretty Woman", reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Variete w Krakowie

Krakowski Teatr Variete przekonuje, że ich premiera to wydarzenie sezonu i ma ku temu poważne powody. Pierwszy z nich to nazwisko reżysera słynącego z tego, że każdy musical przekuwa w sukces. Drugi: hollywoodzki wyciskacz łez, który pokochał każdy, choć nie każdy się do tego przyznaje. W roli następczyni Julii Roberts Adrianna Dorociak na zmianę z Marią Tyszkiewicz, a nowym Richardem Gerem mają szansę zostać Rafał Drozd i Marek Nędza.

Premiera: 28 listopada 2020

19/20 „Chaplin. Operetka", reż. Wiktor Rubin, Teatr Żydowski w Warszawie

Teatr Żydowski hucznie obchodzi jubileusz 70-lecia. Oprócz świetnie zapowiadających się „Mykwy" Hadar Galron w reżyserii Karoliny Kirsz i drugiej warszawskiej „Burzy", tu w reżyserii Damiana Josefa Necia, nawiązującego do inscenizacji Schillera z 1938 r., czeka nas opowieść o Chaplinie jako najsłynniejszym Żydzie w historii. Taką szaloną (nieprawdziwą) wizję snuje Wiktor Rubin, by przyjrzeć się nieznanym faktom z życia jednego z największych aktorów wszech czasów.

Premiera: grudzień 2020

20/20 „Cwaniary", reż. Agnieszka Glińska, Teatr Polonia w Warszawie

Kobiecy gang zawita na Marszałkowską, a jego pojawienie się jest tyle pożądane, co długo wyczekiwane. Premierę adaptacji feministyczno-łotrzykowskiej powieści Sylwii Chutnik przeniesiono bowiem z lipca na grudzień. Powracająca na dramatyczną scenę z Krakowa do Warszawy Agnieszka Glińska i pięć aktorek - Małgorzata Biela, Elżbieta Kępińska, Irena Melcer, Weronika Nockowska i Anna Smołowik - zapowiadają najbardziej kobiecy spektakl tej jesieni i mocne zamknięcie 2020 roku.

Premiera: grudzień 2020

Marcin Dutkowski
Onet.Kultura
7 września 2020

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia