Dwa podwórka, dwa spektakle

„Podwórka żyją Wyspiańskim", reż. Aleksandra Barczyk i zespół - Teatr Zatrzymać Obrotówkę

Kiedy sztuka wchodzi w publiczną przestrzeń, zawsze jest to jakaś konfrontacja. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z festiwalem sztuki ulicznej, czy inicjatywą wyjścia do mieszkańców danej dzielnicy.

Przez Fundację Wszyscy Obecni i Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży został przygotowany projekt, będący próbą powrotu do teatru podwórkowego. Dzięki temu mieszkańcy kamienic przy ulicy Wietora na krakowskim Kazimierzu mieli okazję za darmo zobaczyć plenerowy spektakl muzyczny.

Spektakl „Podwórka żyją Wyspiańskim" w reż. Aleksandry Barczyk oraz zespołu Zatrzymać Obrotówkę, działającego przy Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży to energetyczny spektakl plenerowy z muzyką na żywo. Był pokazywany trzykrotnie – w dwie wrześniowe niedziele, na trzech różnych podwórkach kamienic. Za każdym razem było to bardzo pozytywne wydarzenie. Mieszkańcy chętnie przychodzili na podwórko, a część oglądała widowisko z okien swoich mieszkań. Widać było, że jest to dla nich duże przeżycie.

Artyści wnieśli ze sobą na szare, ciche i spokojne zazwyczaj podwórka energię, kolory, muzykę ludową, taniec i śpiew. Krótki, ale intensywny spektakl pokazuje mężczyzn i kobiety jako dwie ścierające się siły, które ostatecznie łączy miłość. Forma jest jednak niecodzienna, ponieważ mamy tu ludowy kostium i teksty Wyspiańskiego. Widowisko jest dynamiczne i bardzo emocjonalne. Elementy radosne przeplatają momenty refleksji. Na koniec każdego z pokazów aktorzy spontanicznie zapraszają widzów do wspólnego tańca.

Refleksja z tego wydarzenia jest niezwykle pozytywna. W ten sposób zostaje zaktywizowana mikrospołeczność. Będzie to wspomnienie, które połączy tych, którzy wezmą udział w spektaklu jako widzowie – świetny pretekst również do przypadkowej rozmowy, wzajemnego poznania. Co jest niesamowite, to widać, że na każdym pokazie aktorzy dają z siebie wszystko, a muzycy (w składzie: Tomasz Kaczmarczyk – gitara, Anna Kasprzykiewicz – skrzypce, Jan Krawczyk – cajon) współtworzą to magiczne popołudnie. Warto też wymienić Karolinę Bondaronek, która stworzyła mobilną, klimatyczną scenografię, którą można było szybko przetransportować i dostosować do przestrzeni każdego z podwórek.

Spektakl „Podwórka żyją Wyspiańskim" wykonał teatr Zatrzymać Obrotówkę w składzie: Arletta Szewczyk, Marta Riess, Taiga Kuśmider-Zygmunt, Kornelia Kuśmider, Magdalena Kubala, Kacper Augustynek, Andrzej Ryl, Jakub Kouba, Sebastian Włodek, Maksymilian Paradowski. Do tego dodajmy też głos i udział samej reżyserki – Aleksandry Barczyk. Co warte podkreślenia – podwórka kamienic są na co dzień zamkniętymi enklawami, do których wstęp mają jedynie mieszkańcy. Z tego powodu wejście w taką przestrzeń było przeżyciem także dla aktorów i muzyków. Było to spotkanie z ludźmi, ale też poznanie innej strony krakowskich kamienic, kreatywne i twórcze zafunkcjonowanie w nowej, nieznanej przestrzeni, gdzie – może wydarzyć się wszystko. Artyści nie przestali grać nawet wtedy, gdy ktoś z sąsiedniego podwórka próbował nagle (w ekstremalnie lirycznym momencie) zagłuszyć występ muzyką disco polo.

Dzięki Fundacji Wszyscy Obecni i Staromiejskiemu Centrum Kultury Młodzieży teatr „wyszedł do ludzi". I choć nie musiał chodzić daleko (bo przecież to ta sama ulica, bo SCKM znajduje się właśnie na Wietora), to zarówno dla mieszkańców, jak i artystów był to swego rodzaju krok milowy. Wyjątkowe i profesjonalnie przygotowane wydarzenie – wielkie brawa dla pomysłodawców, wykonawców oraz wszystkich, którzy przyczynili się do tego, żeby ten projekt mógł zostać zrealizowany.

„Podwórka żyją Wyspiańskim", reż. Aleksandra Barczyk i zespół - Teatr Zatrzymać Obrotówkę, projekt próby wskrzeszenia tradycji teatru podwórkowego i aktywizacji lokalnej społeczności, zrealizowany przez Fundację Wszyscy Obecni i Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży, projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Joanna Marcinkowska
Dziennik Teatralny Kraków
8 października 2019

Książka tygodnia

Krew z mojej krwi. Wiosna komisarza Ricciardiego
Oficyna Literacka Noir Sur Blanc
Maurizio de Giovanni

Trailer tygodnia