Dzieło koncertowe o Holokauście

Koncert w ramach VII Dni Pamięci Ofiar Holocaustu

I Believe to dzieło koncertowe o Holokauście. Przy użyciu środków muzyki i słowa, przedstawiona jest opowieść o nienawiści, przetrwaniu i nadziei z perspektywy ofiar i sprawców. Jest to jednolite dzieło na dużą skalę składające się z 12 rozdziałów, skomponowane na orkiestrę symfoniczną, duży chór mieszany, chór dziecięcy, zespoły wokalne, solistów i narratora.

Na formę artystyczną utworu wpływ miał szereg źródeł – wszystkie one pomagają uchwycić istotę opowieści, która musi zostać opowiedziana, w służbie kształtowania świadomości, zrozumienia i pokoju. Holokaust obejmuje jednocześnie najbardziej zdeprawowane i najbardziej wysublimowane z ludzkich zachowań; jest skomplikowany i prosty; uniwersalny i partykularny. Nie może zostać zapomniany ani też jego znaczenie rozwodnione w jakikolwiek sposób. Holokaust jest wymownym komentarzem na temat ludzkości dokonanym przez tę sama ludzkość, a więc ważne i konieczne jest, aby udostępniać tę ludzką historię rozpaczy i nadziei w naszych społecznościach, a zwłaszcza naszej młodzieży.

Koncert w ramach VII DNI PAMIĘCI OFIAR HOLOCAUSTU

31.01.2017, godz. 19:00

Kompozytor: Zane Zalis
Dyrygent: Klaus Breuninger
Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury i Teatr Wielki w Łodzi
Producent: Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce

Koncert odbywa się w ramach VII DNI PAMIĘCI
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holocaustu

W koncercie wystąpią:
Kelsey Cowie (sopran),
Jean-Pierre Ouellet (tenor),
Marko Zeiler (tenor),
Andrzej Ferenc (narrator),
Chór Solitude ze Stuttgartu,
Chór Dziecięcy Teatru Wielkiego w Łodzi
oraz Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Klausa Breuningera.

Chór Solitude założony został w latach 80. jako chór szkolny przy gimnazjum Solitude w Stuttgarcie. Od roku 1994 występuje jako niezależny chór pod batutą Klausa Breuningera. Chórzystki i chórzyści pochodzą z miasta Stuttgart i regionu Badenii-Wirtembergii. Chór Solitude przygotowuje i prezentuje publiczności dwa do trzech duże utwory rocznie, przy czym nacisk kładziony jest na dzieła nieznane bądź rzadko grane. Tzw. aranżacje „crossover", które są kombinacją wielu wyrazów scenicznych jak np. teatr, taniec i śpiew, należą do stałego repertuaru chóru:

2006 „Mozart's Little Magic Flute" z zespołem i aktorami musikalowymi SI-Centrum, 2009 John Rutter „Magnificat" –„Dancing in Concert" z grupą taneczną New York City Dance School, 2011 „Pulso" Pablo Trindade z brazyliskimi muzykami są przykładami takich dzieł.
Repertuar chóru obejmuje kompozycje muzyki sakralnej i nowoczesnej, sięga od kawałków a capella poprzez duże oratoria aż do zaawansowanych dzieł muzyki jazzowej, popu, swingu i gospel. W ciągu ostatnich lat chór wpisał się w trend i prezentował przede wszystkim utwory autorów współczesnych, które w wielu przypadkach były po raz pierwszy prezentowane na terenach krajów niemieckojęzycznych. Do przykładów tych dzieł należy m.in. „Misa Tango" Luisa Bacalova, „Sacred Concert" Duke'a Ellingtona, „A Child of our Time" Michaela Tippetta i „Liverpool Oratorio" Paula McCartneya. Od roku 1995 chór Solitude regularnie współpracuje z wieloma grupami muzycznymi w regionie, przede wszystkim z orkiestrą symfoniczną uniwersytetu Hohenheim w Stuttgarcie.

(-)
Materiał Opery
31 stycznia 2017

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia

Kto ukradł jutro?
Olga Ptak
Dlaczego wydałam tę książkę? Bo do ...