Dzieło monumentalne

"Messa da Requiem" - Teatr Wielki w Łodzi

Dzieło Verdiego w wykonaniu międzynarodowych gwiazd i artystów Teatru Wielkiego zabrzmi dzisiaj, 18 kwietnia.

Jeszcze przed pierwszym wykonaniem "Messa da Requiem" Giuseppe Verdiego - 22 maja 1874 - niemiecki pianista i dyrygent Hans von Bülow - bezgraniczny "wyznawca" Wagnera, złośliwie określił dzieło jako operę w kościelnej szacie, zarzucając mu tym samym nadmierną "operowość". Wprawdzie Requiem wykracza rozmiarami poza ramy liturgiczne, jest jednak utworem dramatycznym o inspiracji religijnej, w którym - czemu trudno się dziwić - trudno nie dostrzec owej "operowości". Ale czy to może być zarzutem? Powstało dzieło monumentalne, pełne muzycznej i wokalnej ekspresji, wywołujące w słuchaczu dreszcz emocji i niekłamany zachwyt. Johannes Brahms twórca Niemieckiego Requiem krótko zrecenzował dzieło mistrza z Busseto: podobne dzieło mógł napisać tylko geniusz.

18 kwietnia, godzina 19.00
Koncert na Wielki Tydzień
Giuseppe Verdi - "Messa da Requiem"
kierownictwo muzyczne - Eraldo Salmieri
przygotowanie chóru - Waldemar Sutryk

Sanja Anastasia (mezzosopran)
Międzynarodowa gwiazda serbskiego pochodzenia, występująca na najważniejszych scenach Europy, m.in.: Niemiec, Włoch, Francji, Austrii, Szwajcarii, a także w Japonii i Afryce Południowej. Wykonuje partie mezzosopranu dramatycznego w operach m.in.: Verdiego, Bizeta, Mascagniego, Richarda Straussa, Czajkowskiego.

W 2013 roku z okazji 100-lecia Festiwalu w Arena di Verona wzięła udział w inscenizacjach oper Verdiego: Aida i Nabucco, u boku Placida Dominga - w barytonowych (!) partiach: Amonasra i Nabucca. Także w tym roku wspólnie wystąpią w Aidzie w Arena di Verona.

Sanja Anastasia z równym powodzeniem wykonuje repertuar oratoryjny m.in.: Schuberta, Schumanna, Rachmaninowa, De Falli, Prokofiewa, Pergolesiego, Mahlera, Mozarta, Brucknera i Beethovena.

Kałudi Kałudow ( tenor)
Bułgar, debiutował na scenie Opery w Sofii partią Alfreda w Traviacie Verdiego; obecnie zaliczany jest do ścisłej "tenorowej" czołówki światowej. W swojej karierze miał epizod polski: był dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Wokalnej Viva il canto w Cieszynie, występował na festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. W Teatrze Wielki w Łodzi wystąpił jako Alfred w Traviacie i Pinkerton w Madame Butterfly.

Obecnie jest gościem europejskich scen operowych, od wiedeńskiej Staatsoper po mediolańską La Scalę w operach m.in.: Verdiego, Pucciniego, Ponchiellego, Mascagniego, Bizeta, Gounoda i Leoncavalla.

Występował m.in. z: Marią Chiarą, Mirellą Freni, June Anderson, Cheryl Studer, Marą Zampieri, Juanem Ponsem, Renato Brusonem, pod batutą takich mistrzów jak m.in.: Claudio Abbado, Riccardo Muti, Zubin Mehta, Krzysztof Penderecki i Horst Stein.

Jest także cenionym pedagogiem wokalnym.

(-)
Materiał Teatru
18 kwietnia 2014

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia

Kto ukradł jutro?
Olga Ptak
Dlaczego wydałam tę książkę? Bo do ...