Dziesięć numerów wokalno-instrumentalnych

"Nowy don Kiszot, czyli sto szaleństw" - reż. Roberto Skolmowski - Warszawska Opera Kameralna

Moniuszko, pisząc muzykę do „Nowego Don Kiszota", miał zaledwie 22 lub 23 lata, jednak można usłyszeć w niej już zapowiedź takich oper, jak „Flis", „Verbum nobile" czy nawet „Straszny dwór".

Historia rękopisu „Nowego Don Kiszota" Stanisława Moniuszki jest stosunkowo dobrze znana. Istotne znaczenie mają w tym względzie trzy następujące dokumenty: dziękczynny list Moniuszki z Wilna do Fredry we Lwowie z 22 lipca 1842 roku, wyczerpująca notatka późniejszego właściciela rękopisu Adama W. Cybulskiego ze Lwowa, zamieszczona w pięknym wydaniu trzech „Śpiewów" z „Nowego Don Kiszota" w 1851 roku we Lwowie, i obszerna publikacja „Nieznane dzieło Moniuszki" jego wnuka Adama Cybulskiego, spadkobiercy rękopisu, w piśmie „Tydzień. Dodatek literacko-naukowy «Kurjera Lwowskiego»" z 20 kwietnia 1902 roku. Jak wynika z listu kompozytora, przesłał on rękopis Aleksandrowi Fredrze do Lwowa, prawdopodobnie w 1842 roku. Fredro z kolei ofiarował w 1845 roku otrzymany rękopis swojemu przyjacielowi Adamowi W. Cybulskiemu, po śmierci którego stał się on własnością jego wnuka Adama Cybulskiego. Moniuszko dedykował swoją muzyczną kompozycję Fredrze, na karcie tytułowej kopii rękopisu widnieje znamienny napis: „w dowód najszczerszego uwielbienia / dla Autora tego dzieła / poświęcona".

Fredro, Adam W. Cybulski i jego wnuk Adam Cybulski czynili nieustanne starania, by „Nowego Don Kiszota" z muzyką Moniuszki wystawiono we Lwowie. Niestety, bez powodzenia.

Rękopis krotochwili Moniuszki zawiera dziesięć numerów wokalno-instrumentalnych (cztery – w pierwszym, trzy – w drugim oraz trzy – w trzecim akcie), rozbudowaną symfoniczną uwerturę i orkiestrowe preludium – Entreacte przed aktem drugim. Muzycznie najbardziej rozbudowana jest partia Karola, tytułowego Don Kiszota, któremu Moniuszko powierzył – oprócz ansambli à la Rossini – dwie arie: „Śpiewy" i stylową „Dumkę" w akcie trzecim (duet z Zofią).

„Nowy Don Kiszot" Fredry z muzyką Moniuszki nie był wykonany za jego życia. Pierwszy raz krotochwilę Fredry z „oryginalną" – jak pisano – muzyką Moniuszki, w opracowaniu Dobrzańskiego i pod kierownictwem muzycznym Stefana Sutkowskiego, zaprezentowano 2 lipca 1966 roku na scenie Teatru Narodowego w Warszawie.

Scena Młodych
Stanisław Moniuszko „Nowy Don Kiszot czyli Sto szaleństw" wg Aleksandra Fredry. Spektakl powstał dzięki współpracy: Warszawskiej Opery Kameralnej, Towarzystwa Teatralnego we Wrocławiu, Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego oraz Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju.

(-)
Materiał Opery
1 maja 2018

Książka tygodnia

Monty Python. Autobiografia według Monty Pythona
Czwarta Strona - Wydawnictwo Poznańskie Sp. z o.o.
Monty Python

Trailer tygodnia