Dziś premiera w Teatrze Wielkim

"1914" - Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie

15 listopada odbędzie się premiera wieczoru baletowego "1914", w ramach którego Polski Balet Narodowy zaprezentuje choreografie wybitnych współczesnych twórców - Jiříego Kyliána i Kurta Joossa - których nazwiska w świecie baletowym wypowiadane są zawsze z największym podziwem.

Stworzona przez Kyliána w 1980 roku choreografia do muzyki czeskiego kompozytora, Bohuslava Martinů, nawiązuje do napaści hitlerowców w 1939 roku na Czechosłowację. Reprezentant wcześniejszego pokolenia, Kurt Jooss, nie wiedząc jeszcze, co przyniesie przyszłość, w choreografii "Zielony stół" w 1932 roku uwiecznił teatralny wymiar politycznych pertraktacji. Praca ta została potem uznana za jedną z najciekawszych niemieckich propozycji baletowych XX wieku. W gronie tym pojawi się również młody polski choreograf, Robert Bondara, którego kariera z roku na rok nabiera coraz większego tempa. Jego " Nevermore...?" postawi nas wszystkich w obliczu pytań o fatum, nieuchronność i mechanizmy historii, która, jak głosi przysłowie, "lubi się powtarzać". W obecnej sytuacji wciąż aktualne pozostaje pytanie o konieczność zbrojnych metod rozwiązywania konfliktów. Wieczór baletowy "1914" w stulecie wybuchu pierwszej wojny światowej to podjęta głosem artystów dyskusja o przeszłości i przyszłości.

W 2014 roku mija 100 lat od wybuchu I wojny światowej. Pociągnęła ona za sobą wielomilionowe straty wśród wojsk i ludności cywilnej. Teatr Wielki - Opera Narodowa poświęca tej wielkiej tragedii specjalny wieczór Polskiego Baletu Narodowego z trzema utworami. Łączymy w nim wielką światową klasykę: dzieła Kurta Joossa (1932) i Jiříego Kyliána (1980) z najnowszą pracą naszego choreografa Roberta Bondary.

Wieczór otworzy nowy antywojenny balet Roberta Bondary "Nevermore...?", w którym choreograf sięga do utworów dwóch polskich kompozytorów współczesnych Prasquala i Pawła Szymańskiego oraz do kompozycji Steve'a Reicha. Twórcom baletu towarzyszy refleksja nad przyczynami, naturą i skutkami konfliktów zbrojnych z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki.

Bohuslav Martinů skomponował swoją wspaniałą kantatę "Msza polowa" po niemieckiej napaści na Czechosłowację w 1939 roku. Odnosiła się ona jednak w istocie do tragicznych wspomnień I wojny światowej. Słynny czeski choreograf Jiří Kylián stworzył w oparciu o ten utwór przejmujący w swej wymowie męski balet, w którym wysyłani na front młodzi żołnierze giną wciąż w bezsensownych wojnach. Na zaproszenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Jiří Kylián powtórzy obecnie tę klasyczną już realizację z tancerzami Polskiego Baletu Narodowego.

Spektakl zakończy legendarny "Zielony stół" z muzyką Friedricha A. Cohena na dwa fortepiany. To dzieło jednego z najwybitniejszych twórców europejskiego ekspresjonizmu, słynnego niemieckiego choreografa Kurta Joossa. Balet utrzymany jest w duchu ostrej antywojennej satyry politycznej. W następstwie paryskiej prapremiery (1932), uchodząc przed groźbą prześladowań, Kurt Jooss musiał emigrować z Niemiec hitlerowskich do Anglii. Jego balet zyskał walor ponadczasowej przestrogi przed wojną i jako taki doczekał się licznych powtórzeń w wielu krajach, zyskując rangę jednego z arcydzieł sztuki XX wieku. Choreografię Kurta Joossa realizuje teraz dla naszej sceny amerykańska baletmistrzyni Jeanette Vondersaar.

(-)
Materiał Teatru
15 listopada 2014

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia