Fascynująca stypa

69. Festival d'Avignon

Krystian Lupa adaptuje Wycinkę zgryźliwego Thomasa Bernharda. Wydarzenie przez duże „W" nie zawsze ma miejsce tam, gdzie się go spodziewamy. W sobotę uwaga była skierowana na Króla Leara wystawianego na dziedzińcu honorowym, ale pierwszy mocny punkt 69. edycji festiwalu w Awinionie wyznaczył Krystian Lupa w sali La Fabrica.

Wybitny polski reżyser zaadaptował powieść Wycinka zgryźliwego Thomasa Bernharda, szatkując ją na kawałki i podkreślając uniwersalny charakter tego pamfletu na wiedeńską elitę artystyczną i intelektualną lat 80. Bo ta kolacja w pełnym rozkładzie, nocą ukazująca zmęczenie jednych, ambicje drugich, rywalizację, wypieranie się, nie straciła na swojej aktualności.

W mieszczańskim salonie Auersbergerów para gospodarzy, już nieco nie na czasie, zebrała młodych modnych autorów: zgorzkniałą pisarkę alkoholiczkę, surrealistycznego małomównego malarza, wielkiego aktora, pożądanego, ponieważ gra w teatrze (w Dzikiej kaczce Ibsena), który z trudnym do zniesienia komedianctwem recytuje przed współbiesiadnikami, a następnie popada w rozczarowanie.

Aktorzy szepczą

Atmosfera podczas kolacji jest ponura: grupa tego samego ranka pochowała przyjaciółkę, tancerkę, która się powiesiła. Krystian Lupa dodaje do zaproszonych Thomasa Bernharda. Jest on obserwatorem, wyłączonym z tego rozpadającego się koła artystów. Stoi za witrażem – pomysłowym fragmentem scenografii, łączącym obrotową dekorację i materiały wideo, co pozwala na uzyskanie efektu nakładania się przeszłości i teraźniejszości. A wariacje na temat Purcella tworzą rozdzierający muzyczny klimat.

Lupa akcentuje degenerację przez nadanie postaciom pewnych cech duchów: aktorzy szepczą, a ich wściekłość, kiedy wybucha, jest jeszcze bardziej dotkliwa. Czasami irytuje powolność, ale gra aktorów jest prawdziwie imponująca. Rzadko widuje się francuskich aktorów o takiej sile wyrazu.

Od redakcji Dziennika Teatralnego: Od dziś, codziennie w dziale POLECANE będziemy publikować tłumaczenia recenzji "Wycinki" na 69. Festivalu d'Avignon.

Jean-Marie Gavalda
Midi Libre
20 sierpnia 2015
Portrety
Krystian Lup

Książka tygodnia

Sztuka aktorska Aleksandry Śląskiej
Uniwersytet Gdański
Marta Cebera

Trailer tygodnia