Festiwalowy miesiąc teatru w Łodzi

17. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Ostatecznie zatwierdzony został program XVII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi, który odbędzie się między 4 marca a 6 kwietnia. W czwartek o godz. 9 rozpoczyna się sprzedaż biletów na spektakle prezentowane podczas imprezy

Oprócz spektakli, o których już pisaliśmy - słynnej \'\'Naszej klasy\'\' w reż. Odreja Spišáka, \'\'Zmierzchu bogów\'\', reż. Grzegorz Wiśniewski, \'\'Woyzecka\'\', reż. Jorinde Dröse na podstawie pomysłu Roberta Wilsona, \'\'Opowieści lasku wiedeńskiego\'\', reż. Gábor Zsámbéka i \'\'Niech żyje wojna!!!\'\', reż. Monika Strzępka - obejrzymy jeszcze siedem przedstawień, których realizatorami są Jan Klata, Maja Kleczewska, Piotr Cieplak, Anna Augustynowicz i Krystyna Meissner.

Na festiwalu ujrzymy dwa spektakle wyreżyserowane przez Jana Klatę w Teatrze Polskie we Wrocławiu. Pierwszym będzie \'\'Kazimierz i Karolina\'\' (19, 20 marca), inscenizacja mało znanej w Polsce a popularniejszej na scenach Europy sztuki Ödöna von Horvátha - \'\'kronikarza drobnomieszczańskiej świadomości\'\'. Spektakl jest opowieścią o miłości rozgrywającej się w czasach kryzysu.

Drugie przedstawienie Klaty to \'\'Utwór o matce i ojczyźnie\'\' (22, 23 marca) na podstawie poematu Bożeny Keff, który w formie kolażu zderza ze sobą gatunki i style. Fragmenty poetyckie przeplatają się tu z partiami dialogowymi, język potoczny scala z literackim.

2 i 3 kwietnia Maja Kleczewska pokaże spektakl \'\'Babel\'\' na podstawie dramatu Elfriede Jelinek, przez krytyków uznany za jedną z inscenizacji, bez których nie można zrozumieć współczesnego polskiego teatru. Sztuka noblistki porusza problem fundamentalnych pytań dotyczących umierania, religii, jest zapisem historii tych, którzy każdego dnia muszą zmagać się z piętnem śmierci.

Sztukę \'\'Migrena\'\' (12, 13 marca), inspirując się opowiadaniem \'\'Macierzyństwo\'\' norweskiej noblistki Sigrid Undset, Antonina Grzegorzewska napisała dla Anny Augustynowicz, znajdując się pod wrażeniem zrealizowanego przez Augustynowicz przedstawienia na podstawie tekstu Wernera Schwaba \'\'Moja wątroba jest bez sensu, albo zagłada ludu\'\'. \'\'Migrena\'\' to opowieść o małżeństwie, które decyduje się na wychowanie porzuconego przez matkę Tjodolfa. Biologiczna matka po jakimś czasie postanawia jednak odzyskać syna… Tak rozpoczyna się historia o sile miłości i o kobiecej bezradności wobec świata zdominowanego przez mężczyzn.

Dramat Tadeusza Różewicza \'\'Białe małżeństwo\'\', który w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu wyreżyserowała Krystyna Meissner, traktuje o terrorze języka i terrorze płci (tej biologicznej i tej kulturowej), o uwięzieniu w rolach, które wyznaczyło społeczeństwo i tych, w które wpycha nas własne ciało. Tym samym jest to również sztuka o poszukiwaniu wolności, o pragnieniu oryginalności i swobody ekspresji. Spektakl obejrzymy 15 i 16 marca.

Gospodarz festiwalu, Teatr Powszechny, pokaże natomiast \'\'Boga mordu\'\' Yasminy Rezy w reż. Katarzyny Kalwat (9, 10 marca).

Festiwalowe pokazy odbywać będą się w Teatrze Powszechnym w Łodzi i w klubie Wytwórnia. Program festiwalu uzupełniają dwa koncerty (4 marca, Motion Trio, a 1 kwietnia - Kormorany) oraz wystawy: młodego plakatu teatralnego oraz \'\'Białe małżeństwo na świecie\'\'.

Ceny biletów na pojedyncze spektakle - od 80 do 100 zł. Wejściówki dla studentów uczelni artystycznych, Teatrologii i Filologii Uniwersytetu Łódzkiego i na wolne miejsca są w cenie 20 zł. Szczegółowy program festiwalu na stronie Teatru Powszechnego.

Łukasz Kaczyński
Polska Dziennik Łodzki
28 stycznia 2011

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia