Franz, Coppelia i zazdrosna narzeczona

"Coppelia" - reż. Siergiej Wichariew - The Bolshoi Theatre

Swoją stałą pozycję na światowych scenach „Coppelia" zawdzięcza na równi bezpretensjonalnemu librettu opierającemu się na żartobliwej przebierance, jak i dojrzałej barwnej muzyce Delibesa nasyconej motywami ludowymi.

W trakcie swej wędrówki po Węgrzech kompozytor zapisywał melodie miejscowych tańców ludowych, w tym czardaszów. „Coppelia" to pierwszy balet europejski, w którym wykorzystano ten taniec, później bardzo w baletach np. Czajkowskiego popularny. Mamy też w tym dziele motywy muzyczne polskie wynikające ze związków z Polską kompozytora ożenionego z naszą rodaczką.

Treść została zaczerpnięta z noweli E.T.A. Hoffmanna, autora także innego pierwowzoru scenariusza baletowego – „Dziadka do orzechów". W miasteczku pojawia się wynalazca Coppelius ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.

Inscenizacja przygotowana z wykorzystaniem szkiców scenografii Piotra Łambina (akt I i III) i Heinricha Levota (akt II) oraz szkiców kostiumów Adolpha Charlemagne'a, Piotra Grigoriewa i Jewgienija Ponomariowa. Dekoracje odtworzone przez Jewgienija Yakimenkę i Antona Daniłowa (akty I i III) i Jelenę Kinkulską (akt II).

Choreografia została zrekonstruowana przy użyciu notatek z Harvard Theatre Collection.

Szkice kostiumów i scenografii zostały udostępnione przez Państwowe Muzeum Sztuki Teatralnej i Muzycznej w Sankt Petersburgu oraz Bibliotekę Teatru Narodowego w Sankt Petersburgu.

Transmisja HD LIVE: 10 czerwca 2018, niedziela godz. 17:00.

(-)
Materiał organizatora
4 czerwca 2018

Książka tygodnia

Mitologia grecka i rzymska - Spotkania ponad czasem
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Katarzyna Marciniak

Trailer tygodnia