Granice tożsamości

"Orlando" - reż. Weronika Szczawińska - PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu

W dzisiejszym świecie płeć jest dyskursywna. Nie ma przymusu. Ostatecznie każdy sam może (mniej lub bardziej legalnie) wybrać, kim chce być i z kim chce być.

Tematem tym zainteresowała się Weronika Szczawińska wraz ze studentami wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Idealnym tekstem okazał się „Orlando" Virginii Woolf, który pozwolił każdemu młodemu aktorowi na własną, nieoczywistą interpretację.

Na horyzoncie pustej sceny znajdują się drzwi. Z tych drzwi wysypuje się grupa młodych ludzi, która błyskawicznie zapełnia przestrzeń. Ich stroje są raczej w kremowych, neutralnych barwach. Poruszają się płynnie, ustawiając się w ruchome, plastyczne obrazy. Działają razem, obserwują siebie nawzajem. Jest w nich dużo energii, którą można odczuć. Ogląda się ich z przyjemnością i ciekawością.

Ostatecznie zwarta grupa rozdziela się. Całość polega na wielogłosowym opowiedzeniu historii tytułowego Orlanda, który z mężczyzny zmienił się w kobietę. Tym samym miał szansę oglądać świat „po dwóch stronach barykady" płci. Nie ma tu żadnego innego dźwięku oprócz wypowiadanych słów, ewentualnie śpiewanych piosenek. Narracja ze zbiorowej dosyć szybko zmienia się w indywidualną. Każdy z aktorów opowiada kolejny fragment, wychodząc na środek sceny. Reszta siedzi po bokach i tworzy również coś na kształt widowni.

„Orlando" ma formę krótkich, treściwych scenek/wystąpień, które każdemu z młodych aktorów dają szansę chwilowego zaistnienia na scenie. Aktorstwo jest równe – każdy zaskakuje, rozśmiesza lub uwodzi, ale na pewno fascynuje i zadziwia warsztatem i umiejętnościami. Szczawińska pokazuje, że każdy człowiek jest inny, wartościowy i ma swoją historię. Jednak jednostka nie istnieje bez grupy, która w jakiś sposób ją formuje. Każdy może być kim chce, ale wybór pewnej tożsamości (np. płciowej) od razu warunkuje pewne konwencjonalne zachowania. Jesteśmy zawsze na granicy i kwestia jest tylko tego, w którą stronę ją przekroczymy.

Joanna Marcinkowska
Dziennik Teatralny Kraków
27 grudnia 2016
Teatry
PWST Wrocław

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...