Guangzhou Opera House w Guangzhou w Chinach

Perły architektury teatralnej

Chińska opera w Guangzhou w prowincji Guangdong w Chinach. Zaprojektowana przez Zahę Hadid została otwarta w 2010 roku.

W kwietniu 2002 r. W międzynarodowym konkursie architektonicznym wzięli udział architekci Coop Himmelb, Rem Koolhaas i Zaha Hadid - każde z nich opracowało szczegółowe projekty gmachu. W listopadzie 2002 r. „Podwójny kamyk" Zahy Hadid został ogłoszony zwycięzcą.

Projekt kosztował 1,38 mld juanów (około 200 mln $).

Teatr w Guangzhou stał się największym centrum koncertowym w południowych Chinach i jest jednym z trzech największych teatrów w kraju, obok Narodowego Centrum Sztuk Performatywnych w Pekinie i Szanghajskiego Teatru Wielkiego w Szanghaju. W maju 2010 roku amerykański reżyser Shahar Stroh zrealizował „premierę otwarcia" Opery. Była to „Turandot" Giacomo Pucciniego, która do tamtego czasu była uważana w Chinach za operę kontrowersyjną.

Konstrukcja została zaprojektowana przez iracką architekt Zahę Hadid. Budowa zajęła ponad pięć lat.

Ustytuowana na Haixinsha Square, nowym odcinku rozwijającego się miasta handlowego w południowych Chinach, opera przybiera formę czegoś, co wydaje się być dwiema ogromnymi skałami, które mogły kiedyś zostać wyrzucone na brzegach Rzeki Perłowej, na brzegu której stoi Guangzhou. Olbrzymie formy otoczone trójkątami granitowych i szklanych występów, mieszczą główną salę widowiskową, a mniejsze zamykają pozostałą przestrzeń.
Nie ma jednak wątpliwości, że opera najefektowniej prezentuje się w nocy. Gdy zapada zmrok, a foyer zapełniają się ludźmi, budynek w magiczny sposób ożywa.

Widownia okazuje się być kolejnym cudem, wielką grotą przypominającą paszczę rekina. Przestrzeń jest asymetryczna, ale mimo niezwykłego, nieregularnego kształtu akustyka jest idealna. Jest to dzieło Harolda Marshalla, weterana nowozelandzkiej akustyki. Co intrygujące, dziwne kąty widowni tworzą przestrzeń akustyczną doskonale pasującą zarówno do charakteru zachodniej, jak i tradycyjnej chińskiej opery.

Opracował Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
29 kwietnia 2019

Książka tygodnia

Ksiuty z Melpomeną
vis-a-vis
Stefan Wiechecki

Trailer tygodnia