Historia opowiedziana tańcem
„Makbet" - komp. Giuseppe Verdi - reż. i chor. Monika Myśliwiec - Opera Śląska w BytomiuOpera Śląska w Bytomiu zaprasza na spektakl baletowy Makbet zrealizowany z rozmachem, zaskakujący efektami wizualnymi i dźwiękowymi. Siedemnastowieczną tragedię zinterpretowano przez pryzmat tego, co we współczesnej twórczości teatralnej najbardziej aktualne i pociągające.
Opowiedziana tańcem historia jest uniwersalną narracją o potędze namiętności związanej z pragnieniem władzy. Szekspirowski dramat odwołuje się do archetypów, nawiązuje do fatum kierującego ludzkim losem, stawia głównego bohatera wobec tragicznych dylematów i konsekwencji dokonanych wyborów. Dramaturgia tego widowiska koncentruje się na parze głównych bohaterów, którzy – pozostając wspólnikami w zbrodni – zupełnie odmiennie mierzą się z jej konsekwencjami.
Początkowa zachłanność i bezwzględność Lady Makbet, jej zdecydowanie i siła poprzez ciąg wydarzeń i przeżyć doprowadzają ją do choroby psychicznej i samobójczej śmierci. Niepewność Makbeta, podżeganego w pierwszej chwili do zbrodni przez Lady Makbet, ustępują z kolei poczuciu wszechmocy i bezkarności, a każda kolejna zbrodnia czyni go bardziej bezdusznym i żądnym niezbywalnej władzy. W chciwości i zbrodni rodzi się jego upadek. Miłość do żony i pragnienie sprostania jej ambicjom w toku dramatu zamieniają się w chłód i obojętność, co dodatkowo pogłębia poczucie samotności i winy Lady Makbet, doprowadzając ją do obłędu.
Warstwę muzyczną spektaklu stanowią utwory Giuseppe Verdiego w autorskim opracowaniu Tomasza Tokarczyka – kierownika muzycznego Opery Śląskiej.
Uproszczona, symboliczna, współczesna scenografia – sugerująca miejsce akcji, podążająca za rozgrywającą się historią i dramatem postaci – to metaforyczny obraz królestwa zawieszonego w czasie, pomiędzy współczesnością a historią. Każdą scenę spektaklu zaplanowano jako taneczny obraz, współkreowany przez scenografię, światło, projekcję oraz kostiumy tancerzy.
Zastosowane efekty, obrazy oraz elementy scenografii i kostiumy będą metaforycznym, a nie wyłącznie realistycznym obrazowaniem dramatu.