Hołd Herbertowi multimedialnie w plenerze

W przeddzień 10. rocznicy śmierci Zbigniewa Herberta, w Warszawie odbyło się plenerowe widowisko pt. „Herbert. Rekonstrukcja poety”. Zaplanowano je jako jeden z punktów obchodzonego właśnie Roku Herberta.
Widowisko odbyło się w niedzielę 27 lipca br. na pl. Krasińskich w Warszawie, przed Pałacem Rzeczypospolitej, w którym od blisko dwóch lat przechowywane jest archiwum poety, pozyskane przez bibliotekę od spadkobierców. Widowisko składało się z dwu części. W pierwszej z nich zatytułowanej „Pan Cogito obserwuje w lustrze swoją twarz” przypomniano utwory Herberta z tomu „Pan Cogito” w interpretacji Ewy Dałkowskiej. Ilustracją dla wierszy stały się prezentowane na trzech wielkich ekranach zdjęcia obrazujące Polskę lat 70. i 80., autorstwa Chrisa Niedenthala. Ideą tej instalacji multimedialnej jest zaprezentowanie twórczości Herberta w kontekście czasów i realiów, w których powstawała. Tę część wieczoru zakończyło przypomnienie archiwalnego telewizyjnego wywiadu, udzielonego przez Herberta w 1972 roku Aleksandrowi Małachowskiemu. Jednym z wykonawców był Andrzej Chyra W drugiej części widowiska przedstawiony został spektakl „Rekonstrukcja Poety”, będący inscenizacją dramatu Herberta, w którym poeta, odwołując się do tradycji antycznej i ożywiając mit Homera, zdefiniował swój program poetycki, próbując określić rolę poezji we współczesnym świecie. W spektaklu wyreżyserowanym przez Marcina Libera z Nowego Teatru w Warszawie uczestniczą Andrzej Chyra, Jan Peszek, Maja Ostaszewska i Rafał Fudalej. Spektakl uświetniły muzyczne improwizacje w wykonaniu duetu Leszek Możdżer – Robert Piotrowicz. Zbigniew Herbert napisał w sumie pięć dramatów. „Rekonstrukcja Poety” to jeden z dwóch (obok „Jaskini filozofów”) sztuk Herberta wprost nawiązujących do tradycji antycznej. „Rekonstrukcja poety” powstała w drugiej połowie lat 50. jako słuchowisko na zamówienie Polskiego Radia. Forma słuchowiska sprawiła, że bardzo oszczędnie wprowadzono didaskalia, brak tu jakichkolwiek uwag dotyczących przestrzeni scenicznej, osoby dramatu przedstawione zostały jako „głosy”. Multimedialny spektakl zbudowano z materiału wideo zarejestrowanego w studiu oraz specjalnie zaprogramowanych animacji reagujących w czasie rzeczywistym na dźwięk powstający na żywo na scenie.
PAP
TVP
28 lipca 2008
Portrety
Zbigniew Herbert

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...