Inny kontekst

"Cabaret" - reż. Krzysztof Jasiński - Krakowski Teatr Scena STU

Niewielka scena teatru STU okazuje się być wystarczającą, by stać się przestrzenią kabaretu. Centralnie usytuowane, przesłonięte sznurami koralików, jest wyjście dla artystów kabaretu. To przed nim toczy się akcja.

Nad nim antresola dla zespołu muzycznego. Po dwóch stronach, w niewielkiej odległości od widzów siedzących w pierwszych rzędach, ustawiono niewielkie, okrągłe stoliki, na których w pewnym momencie serwuje się im nawet szampana. To miejsce będzie przestrzenią dla występów kabaretowych oraz przestrzenią życia prywatnego bohaterów. Artystyczny blichtr z dozą dekadencji na przemian z codziennością. Może nie szarą, ale dojmującą rzeczywistością naznaczoną kryzysem i politycznymi niepokojami.

„Cabaret" do tej pory był jak opowieść o historii. Smutnej i strasznej, ale jakoś zamkniętej cezurą wydarzeń. Był przestrogą, przesłaniem z minionych czasów. Jak stary znaczek pocztowy z Hitlerem. W wydaniu Krzysztofa Jasińskiego wiarygodność historyczną buduje także elegancja i styl kostiumów, toalety pań, urok charakterystycznej choreografii z tamtych lat. Jednak pod koniec pierwszego aktu kilka zdań padających ze sceny, odwołujących się do naszej rzeczywistości, wywołuje dreszcz niepokoju. To, o czym mówi przedstawienie, staje się dla nas współodczuwalne poprzez kontekst ostatnich wydarzeń z naszego świata. Jest bliżej naszych lęków, irytującej bezradności, niepokoju o przyszłość, bo nakłada się na konkretne fakty z tu i teraz.

Szukam dwoch biletow na Cabaret do teatru STU, cena do negocjacji. bardzo mi zalezy. najlepiej na 4 stycznia, ale moze tez byc inny termin! – ogłoszenie na jednym z portali internetowych, zachowano oryginalną pisownię.

Jest 14 stycznia 2019 roku, przed chwilą podano wiadomość o śmierci, w wyniku ataku nożownika, prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Rzecz miała miejsce podczas 27. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Inny termin niż ten, w którym ja oglądałam spektakl i inny kontekst lęków i analogii. Kolejna granica została przekroczona.

Urszula Makselon
Dziennik Teatralny
15 stycznia 2019

Książka tygodnia

Amantka z pieprzem
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Grażyna Barszczewska, Grzegorz Ćwiertniewicz

Trailer tygodnia