Intymny portret bólu ocalonych

"Długi '' - reż. Karolina Kowalska - Teatr Żydowski w Warszawie

- Mój debiut nastąpił, kiedy miałam sześćdziesiąt lat. Wtedy wydałam swoje wiersze. Wcześniej wiedziałam, że trzeba koniecznie nie tylko zbudować kraj dla Żydów, ale i zbudować rodzinę, sprowadzić na świat nowe dzieci, za tamte, spalone. – Irit Amiel w rozmowie z Martą Tomczok.

Irit Amiel, żydowska poetka i pisarka, ocalała z Zagłady, umiera 16 lutego 2021 roku. Za życia pisała o tych, którzy jak ona przeżyli - pomimo śmierci tak wielu im podobnych. Spotykamy ją, by wysłuchać jaką opowieść snuje teraz. Zmarli zwykle przez dłuższy czas robią to, co robili za życia.

Przewodnikiem pisarki po krainie jej śmierci zostaje Rafał, bohater opowiadania Długi, kilkustronicowego szkicu ich znajomości. Rafał to chłopak uratowany z transportu jadącego do obozu koncentracyjnego. To mężczyzna, który nie wie, jak ma żyć z tą świadomością.

W Zaświatach obie zagubione żydowskie dusze, Irit i Rafał, podejmują się wspólnej wędrówki po życiu.

DŁUGI to intymny portret bólu ocalonych.

Bez drastycznych obrazów, bez epatowania przemocą.

To opowieść o tym, czym jest opowiadanie sobie życia. To próba przyjrzenia się wartościom, na których je budujemy. To także pytanie, co dzieje się z człowiekiem, gdy grunt zaczyna mu się osuwać spod nóg.

Po śmierci, ci, których już nie ma, wymyślają jeszcze raz historie swoich żyć. W końcu nie da się już być bardziej martwym. Może wręcz przeciwnie.

Pożyją sobie jeszcze chwilę.

„Długi" wg opowiadania Irit Amiel w reż. Karoliny Kowalczyk z dramaturgią Natalii Królak to spektakl realizowany w ramach projektu BIMA. „Bima" to po żydowsku „scena". Teatr Żydowski, we współpracy z Akademią Teatralną w Warszawie, otwiera nową scenę. Studenci Wydziału Reżyserii w ramach BIMY realizują spektakle dyplomowe z aktorami i zespołem Teatru Żydowskiego w Warszawie na jego małej scenie przy ul. Senatorskiej 35.

W 2022 roku studenci reżyserii zrealizują w ramach Bimy trzy przedstawienia dyplomowe, zyskując szansę pracy w znakomicie zorganizowanej instytucji, a Teatr Żydowski zyskuje tym projektem możliwość zapoznania się z wyobraźnią, talentem, sposobem pracy i kierunkiem poszukiwań debiutujących reżyserów.

Z ramienia Akademii Teatralnej opieki artystycznej nad projektem podjął się Łukasz Chotkowski, ze strony Teatru Żydowskiego Gołda Tencer. Opiekę literacką na BIMĄ sprawuje Remigiusz Grzela.

(-)
Teatr Żydowski w Warszawie
12 maja 2022

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...