Izadora Weiss nagrodzona Medalem Gloria Artis

Najwyższe wyróżnienie dla dyrektorki artystycznej Bałtyckiego Teatru Tańca.

Wczoraj, po premierze dyptyku "Out /Cool Fire", Izadora Weiss na wniosek Marszałka Mieczysława Struka otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego najwyższe wyróżnienie, jakie otrzymują ludzie sztuki, czyli Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Choreograf, Dyrektor artystyczna Bałtyckiego Teatru TańcaAbsolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu.

Jako choreograf debiutowała w 1996 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu spektaklem Sny nocy letniej. Jego owacyjne przyjęcie przez publiczność zbiegło się ze znakomitymi recenzjami prasowymi. Stale współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak:Turandot, Straszny dwór, Galina, Salome, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Aida,Carmen, Wolny strzelec, Nabucco, Eugeniusz Oniegin, Faust, Halka oraz Juliusz Cezar. Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luxemburgu, Holandii i Finlandii. Realizowała choreografie również na festiwalach w Irlandii, Francji, Niemczech i Holandii.

Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się Pierwszy Koncert skrzypcowyKrzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dans Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia warsztatu u jego boku oraz takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin, Paul Lightfoot, Sol Leon i Saburo Teshigawara.

W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy'ego, który po obejrzeniu tej choreografii zaproponował jej współpracę nad nowym projektem, do którego postanowił sam napisać muzykę.
W 2005 zrealizowała w Operze Bałtyckiej balet ...z nieba do muzyki Michała Lorenca z jej własnym librettem. Ponownie znakomite recenzje zbiegły się ze stojącymi owacjami widowni. Następna realizacja pełnospektaklowego baletu Eurazja, do którego napisała libretto i dobrała muzykę reprezentującą odrębność kulturową Wschodu i Zachodu, miała swoją prapremierę we wrocławskim Teatrze „Capitol". Rozpoczęła pracę nad projektem Warszawskiego Teatru Tańca przy Centrum Sztuki „Montownia". Zawiesiła jednak ten projekt po otrzymaniu propozycji współpracy z Operą Bałtycką, gdzie zrealizowała spektakl 4&4 do muzyki Lisy Gerrard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy'ego.

Kolejną premierą był tam powtórzony z licznymi modyfikacjami spektakl autorskiEurazja. Wielomiesięczna praca nad tymi realizacjami pozwoliła na zbudowanie w Operze Bałtyckiej znakomitego zespołu tańca współczesnego, którego młodzieńczą dynamikę i jakość wychwalali nie tylko recenzenci, ale coraz liczniej napływająca do tego teatru publiczność. Zwieńczeniem tej pracy była trzecia premiera Romeo i Julia, baletu opartego na dramacie Szekspira, którego akcja została przeniesiona w czasy współczesne. Muzykę Izadora Weiss złożyła jak zwykle z ulubionych przez nią fragmentów wielkich dzieł i utworów takich kompozytorów, jak Glass, Beethoven, Prokofiew, Lisa Gerrard i Santaollala. Spektakl ten otrzymał wiele prestiżowych nagród, a przez publiczność warszawską przyjęty został stojącą owacją w Teatrze Narodowym.

Jesienią 2009 roku odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej światowa premiera tryptyku Haendla Tre Donne Tre Destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej. Inscenizatorką tego wydarzenia była Izadora Weiss, która reżyserowała spektakl, ułożyła do niego choreografię i wystąpiła u boku Olgi Pasiecznik jako tancerka. „Rzeczpospolita" uznała tę realizacje za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń teatru muzycznego w Polsce w 2009 roku.

Kolejnym autorskim spektaklem Izadory Weiss w Operze Bałtyckiej był Out z muzyką Saint Colombe, Marais, Bacha, Góreckiego i innych kompozytorów, których utwory stale towarzyszą pracy choreografki i jej tancerzy występujących od tej premiery jako Bałtycki Teatr Tańca. Izadora Weiss została jego dyrektorem artystycznym.

Uhonorowano ją Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok i nagrodą za spektakl roku dla Romeo i Julii, a telewizja BBC zdecydowała się nakręcić w 2011 roku specjalny film o niej i stworzonym przez nią zespole.

Najnowszą choreografią Izadory Weiss w BTT jest zaprezentowane po raz pierwszy na scenie Teatru Narodowego w Warszawie Święto wiosny z muzyką Igora Strawińskiego w nagraniu charyzmatycznej orkiestry wenezuelskiej pod dyrekcją Gustavo Dudamela. Jest również autorką choreografii do opery Salome (premiera w Operze Bałtyckiej: kwiecień 2011 roku).

(-)
Gazeta Świętojańska
28 lutego 2013
Portrety
Izadora Weiss

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...