Izadora Weiss nagrodzona Medalem Gloria Artis

Najwyższe wyróżnienie dla dyrektorki artystycznej Bałtyckiego Teatru Tańca.

Wczoraj, po premierze dyptyku "Out /Cool Fire", Izadora Weiss na wniosek Marszałka Mieczysława Struka otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego najwyższe wyróżnienie, jakie otrzymują ludzie sztuki, czyli Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Choreograf, Dyrektor artystyczna Bałtyckiego Teatru TańcaAbsolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu.

Jako choreograf debiutowała w 1996 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu spektaklem Sny nocy letniej. Jego owacyjne przyjęcie przez publiczność zbiegło się ze znakomitymi recenzjami prasowymi. Stale współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak:Turandot, Straszny dwór, Galina, Salome, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Aida,Carmen, Wolny strzelec, Nabucco, Eugeniusz Oniegin, Faust, Halka oraz Juliusz Cezar. Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luxemburgu, Holandii i Finlandii. Realizowała choreografie również na festiwalach w Irlandii, Francji, Niemczech i Holandii.

Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się Pierwszy Koncert skrzypcowyKrzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dans Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia warsztatu u jego boku oraz takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin, Paul Lightfoot, Sol Leon i Saburo Teshigawara.

W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy'ego, który po obejrzeniu tej choreografii zaproponował jej współpracę nad nowym projektem, do którego postanowił sam napisać muzykę.
W 2005 zrealizowała w Operze Bałtyckiej balet ...z nieba do muzyki Michała Lorenca z jej własnym librettem. Ponownie znakomite recenzje zbiegły się ze stojącymi owacjami widowni. Następna realizacja pełnospektaklowego baletu Eurazja, do którego napisała libretto i dobrała muzykę reprezentującą odrębność kulturową Wschodu i Zachodu, miała swoją prapremierę we wrocławskim Teatrze „Capitol". Rozpoczęła pracę nad projektem Warszawskiego Teatru Tańca przy Centrum Sztuki „Montownia". Zawiesiła jednak ten projekt po otrzymaniu propozycji współpracy z Operą Bałtycką, gdzie zrealizowała spektakl 4&4 do muzyki Lisy Gerrard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy'ego.

Kolejną premierą był tam powtórzony z licznymi modyfikacjami spektakl autorskiEurazja. Wielomiesięczna praca nad tymi realizacjami pozwoliła na zbudowanie w Operze Bałtyckiej znakomitego zespołu tańca współczesnego, którego młodzieńczą dynamikę i jakość wychwalali nie tylko recenzenci, ale coraz liczniej napływająca do tego teatru publiczność. Zwieńczeniem tej pracy była trzecia premiera Romeo i Julia, baletu opartego na dramacie Szekspira, którego akcja została przeniesiona w czasy współczesne. Muzykę Izadora Weiss złożyła jak zwykle z ulubionych przez nią fragmentów wielkich dzieł i utworów takich kompozytorów, jak Glass, Beethoven, Prokofiew, Lisa Gerrard i Santaollala. Spektakl ten otrzymał wiele prestiżowych nagród, a przez publiczność warszawską przyjęty został stojącą owacją w Teatrze Narodowym.

Jesienią 2009 roku odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej światowa premiera tryptyku Haendla Tre Donne Tre Destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej. Inscenizatorką tego wydarzenia była Izadora Weiss, która reżyserowała spektakl, ułożyła do niego choreografię i wystąpiła u boku Olgi Pasiecznik jako tancerka. „Rzeczpospolita" uznała tę realizacje za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń teatru muzycznego w Polsce w 2009 roku.

Kolejnym autorskim spektaklem Izadory Weiss w Operze Bałtyckiej był Out z muzyką Saint Colombe, Marais, Bacha, Góreckiego i innych kompozytorów, których utwory stale towarzyszą pracy choreografki i jej tancerzy występujących od tej premiery jako Bałtycki Teatr Tańca. Izadora Weiss została jego dyrektorem artystycznym.

Uhonorowano ją Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok i nagrodą za spektakl roku dla Romeo i Julii, a telewizja BBC zdecydowała się nakręcić w 2011 roku specjalny film o niej i stworzonym przez nią zespole.

Najnowszą choreografią Izadory Weiss w BTT jest zaprezentowane po raz pierwszy na scenie Teatru Narodowego w Warszawie Święto wiosny z muzyką Igora Strawińskiego w nagraniu charyzmatycznej orkiestry wenezuelskiej pod dyrekcją Gustavo Dudamela. Jest również autorką choreografii do opery Salome (premiera w Operze Bałtyckiej: kwiecień 2011 roku).

(-)
Gazeta Świętojańska
28 lutego 2013
Portrety
Izadora Weiss

Książka tygodnia

W trzech zdaniach. Notatki z lat 2018-2019
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski

Trailer tygodnia

„Viva La Mamma" - reż....
Roberto Skolmowski