Jak nauczono nas pożegnań?

„Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie” – premiera spektaklu Klaudii Hartung-Wójciak w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.

Ostatnia premiera Teatru Polskiego w Bydgoszczy w tym sezonie! Już 11 czerwca w auli I Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy, po raz pierwszy zostanie zaprezentowany najnowszy spektakl pt. „Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie” w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak. Kolejne pokazy zaplanowano na 12 i 13 czerwca. Każdego dnia spektakl będzie rozpoczynał się o godz. 20.30.

Najnowsza produkcja TPB inspirowana jest „Antygoną” Sofoklesa, a powstaje na bazie zespołowego researchu i improwizacji. Próby do spektaklu rozpoczęły się w lutym.

Jak i kogo upamiętniać? Dlaczego warto histeryzować i konspirować? Dlaczego Wenus z Milo jest atrakcyjniejsza bez rąk? Czy Antygona ożywa jako melodramat? Co można znaleźć na zwierzęcych cmentarzach, w lokalnych muzeach, pod bydgoskimi pomnikami i w strofach Sofoklesa? Jak nauczono nas antyku i pożegnań? Po co mistyfikować, wydobywać to, co nieistniejące i analizować „brak"?

Wytworzone na czas spektaklu tymczasowe muzeum migrujących obiektów żałobnych stanie się przestrzenią publicznego uprawniania upamiętnień i opłakiwania.

Być może w momencie, gdy żałoba w przestrzeni publicznej staje się elementem polityk konserwujących i wykluczających, odzyskiwanie upamiętnień oraz żałoby - nienormatywnej, amoralnej, marginalnej, „słabej", naruszającej dany porządek społeczny i kulturowy, ma szanse okazać się skuteczną strategią oporu i zmiany.

Terminy:
11.06 – piątek – g.20.30 – PREMIERA
12.06 – sobota – g.20.30
13.06 – niedziela – g.20.30

Wszystkie pokazy spektaklu odbędą się w budynku I Liceum Ogólnokształcącego przy Placu Wolności 9. Bilety na spektakl można zakupić w kasie biletowej TPB lub za pośrednictwem strony internetowej. Nie ma możliwości zakupu biletów w I LO.

 

Klaudia Hartung-Wójciak jest absolwentką Wydziału Reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie i dramaturżką. Była stypendystką Miasta Krakowa (2018) oraz Miasta Warszawy (2020) a także rezydentką Komuny Warszawa (2019). Jest współzałożycielką Pracowni Dramaturgicznej (AST Kraków) oraz współzałożycielką i członkinią kolektywu Nostalgic Boys.

Reżyserka spektakli: „VHS/Visual Homemade Stories" (Teatr Nowy Proxima w Krakowie), „Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe" (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego W Warszawie, Teatr SOHO, Ogród Botaniczny w Warszawie), „Solaris" (Teatr Ochoty, 2020), „Żyd z Wesela. Wycieczka krajoznawcza" (Teatr Bagatela, 2019), „Manat" (Komuna Warszawa, 2019), „Chinka"(TR Warszawa, 2018), „Dziki" (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2018) oraz współautorka i reżyserka instalacji performatywnej „Przedwiośnie. Ćwiczenia z wyobraźni historycznej" (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, 2017).

Dramaturżka przy m.in. spektaklach Cezarego Tomaszewskiego: „Paria. Opera egzotyczna" (CSW Warszawa, 2018), „Cezary idzie na wojnę" (Komuna Warszawa, 2017), „Gdyby Pina nie paliła, to by żyła" (Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2017), Piotra Peszata: „Supergallery" (Akademia Muzyczna w Krakowie, 2020).

Nagrodzona m.in. w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2019), Konkursie im. J. Dormana (2018), Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (2016). Zdobywczyni Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu KORCZAK 2019.

Aleksandra Rzęska
Materiał Teatru
3 czerwca 2021

Książka tygodnia

Carroll, Baum, Barrie. (Mito)biografie i (mikro)historie
Wydawnictwo Universitas
Maciej Skowera

Trailer tygodnia

14. Międzynarodowy Fes...
14 Międzynarodowy Festiwal Teatrów La...