Jak utrzeć nosa innym wiedźmom

"Malutka czarownica" - reż. Daniel Arbaczewski - Teatr Miejski w Gliwicach

18. premierą Teatru Miejskiego w Gliwicach i pierwszą w tym sezonie skierowana do dzieci będzie „Malutka Czarownica" na podstawie powieści Otfrieda Preussler'a w reżyserii Daniela Arbaczewskiego. Premiera 13 października na Małej Scenie przy ul. Nowy Świat.


Bohaterka zgodnie z magicznymi zasadami jest zbyt młoda, ma dopiero 127 lat, by uczestniczyć w spotkaniach i zabawach doświadczonych wiedźm. Ukarana za nieposłuszeństwo zostaje pozbawiona czarodziejskiej miotły. Od tego momentu przykłada się do dokładniejszego studiowania magicznych sztuczek. Swoje czary ćwiczy na mieszkańcach miasteczka oraz gronie leśnych przyjaciół. Jednocześnie układa plan jak utrzeć nosa pozostałym wiedźmom. Bardzo stara się być zła, robić psikusy, lecz w rezultacie jej czarowanie przynosi więcej dobrego, niż złego.

Historia małej czarownicy trwa okrągły rok. Razem z bohaterką kroczymy od wiosny do wiosny, śledząc kolejne pory roku, święta i zwyczaje. W naszej opowieści pojawia się wielu bohaterów dziecięcych, którzy choć z jednej strony traktują świat naiwnie, są jednak mniej strachliwi, bardziej tolerancyjni i otwarci na dziwną osóbkę na miotle. A czarownica? Z racji wieku ma ogromną wiedzę o świecie i doświadczenie. Jednak z drugiej strony jej zachowanie i emocje, które powinniśmy traktować nieco z przymrużeniem oka, są bliższe kilkuletniemu dziecku.

Odpowiedzialny za reżyserię Daniel Arbaczewski to aktor, reżyser, pedagog i instruktor teatralny. Absolwent wydziału lalkarskiego wrocławskiej PWST. Od piętnastu lat związany z Teatrem im. H.Ch. Andersena w Lublinie. Wykładowca przedmiotu Zagadnienia Teorii Teatru Lalek na UMCS w Lublinie.

Współpracuje z Centrum Rozwoju Dziecka w Lublinie, Fundacją Rozwoju Edukacji oraz Lubelskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli. Ukończył Szkołę Pedagogów Teatru w Instytucie Teatralnym w Warszawie oraz Inkubatory Kultury w Warsztatach Kultury w Lublinie.

Współpracuje z ośrodkami teatralnymi w kraju i za granicą (m.in Palestyna, Norwegia, Grecja, Belgia, Turcja, Indonezja) gdzie bierze udział w projektach teatralnych, wizytach studyjnych i prowadzi cykle warsztatowe dla studentów, młodzieży i nauczycieli.

Oprawę sceniczną w konwencji teatru plastycznego i lalkowego przygotowała wybitna słowacka scenografka Eva Farkašová, znana z tworzenia autorskich, zaskakujących przestrzeni teatralnych, dających duże pole do popisu aktorom jak również nieokiełznanej wyobraźni dziecięcej. Czterokrotna laureatka Złotej Maski.

Eva Farkašová jest absolwentką Wydziału Lalkarskiego (Katedra loutkářství) Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (Divadelní akademie múzických umění, czyli DAMU) w 1977 roku. Współpracuje ze wszystkimi profesjonalnymi słowackimi teatrami lalkowymi, a także wieloma teatrami dramatycznymi oraz operami na Słowacji, w Czechach, Polsce, Chorwacji, Serbii, Czarnogórze, Szwajcarii i na Tajwanie.
W Polsce tworzyła scenografię dla m.in. warszawskiego Teatru Lalka, Białostockiego Teatru Lalek, Teatru Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej, Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum" w Katowicach, Teatru „Baj Pomorski" w Toruniu, Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki, Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie.

Eva Farkašová to czterokrotna laureatka Złotej Maski.
2003, Złota Maska (Śląsk) – „w kategorii najlepsza scenografia" – wspólnie z Janem Zavarskim za scenografię do przedstawienia „Cyrk Dekamerona" wg Boccaccia w Teatrze „Banialuka" w Bielsku-Białej
2010, Opole – Złota Maska za oprawę sceniczną do przedstawienia Tygrys Pietrek" i kostiumy do „Iwony, księżniczki Burgunda" w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora
2011, Złota Maska za scenografię do przedstawienia „Tristan i Izolda" oraz lalek i kostiumów do przedstawienia „Podróże Guliwera" w Teatrze Lalek Banialuka
2018, Opole – Złota Maska za scenografię do spektaklu „Akademia Pana Kleksa"

Jest także autorką plakatu spektaklu „Malutka Czarownica".

Energii i magii naszej historii dodają piosenki i kompozycje muzyczne autorstwa Marcina Partyki. Jego kompozycje i aranże można także usłyszeć w cieszących się ogromną popularnością „Dzieciach z Bullerbyn" reż. Jerzy Jan Połoński (premiera 25.11.2017).

Marcin Partyka to kompozytor, aranżer, pianista. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu jazzowego u prof. Wojciecha Niedzieli.

Aranżował i komponował m.in. dla: Polskiej Orkiestry Radiowej, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Orkiestry Kameralnej Aukso, Filharmonii Świętokrzyskiej, Królewskiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Pomorskiej, Big-Bandu Politechniki Warszawskiej.
Kierownik muzyczny Studia Piosenki Teatru Polskiego Radia.
Jako kompozytor i aranżer muzyki teatralnej współpracował z licznymi polskimi reżyserami (m.in. Ł. Czuj, T. Dutkiewicz, J. Gast, K. Jaślar, G. Gołaszewski, M. Kiljan, A. Klucznik, W. Kościelniak, J. Kukuła, J.J. Połoński, N. Rakowski, A. Rozhin, J. Szurmiej, B. Zaczykiewicz), dla m.in: Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatru Piosenki we Wrocławiu, Teatru Konsekwentnego w Warszawie, Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie, Teatru Powszechnego w Łodzi, Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka w Warszawie, Teatru Rampa w Warszawie, Teatru Rozrywki w Chorzowie, Teatru Syrena w Warszawie, Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, Teatru Miejskiego w Gliwicach, Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatru Fredry w Gnieźnie czy Teatru Polskiego Radia.
W ramach współpracy ze Zbigniewem Preisnerem uczestniczył w nagraniach płyty Davida Gilmoura „Rattle That Lock". (Londyn 2015r.)
Laureat nagrody im Jana Raczkowskiego za „Wybitny wkład w kreowanie piosenki aktorskiej" na XXV Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2004).
Marcin Partyka jest autorem muzyki do zrealizowanych w naszym Teatrze: „Domu Spokojnej Młodości" (premiera 22.01.2017) i „Dzieci z Bullerbyn" (premiera 25.11.2017).

W spektaklu grają młodzi aktorzy związani z Małą Sceną przy Nowym Świecie: Iga Bancewicz, Anna Moś, Rafała Domagała, Cezary Jabłoński, Kornel Sadowski. To absolwenci Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Znani z naszych wcześniejszych produkcji dla dzieci: „Ach, jak cudowna jest Panama" (premiera 04.02.2017), „W kole" (premiera 07.10.2018), „Dzieci z Bullerbyn" (premiera 25.10.2018), „Mała Syrena" (premiera 10.03.2018).

Agnieszka Skowronek
Materiał Teatru
11 października 2018

Książka tygodnia

Zapiski z niełatwych czasów
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski

Trailer tygodnia

13. Międzynarodowy Fes...
Małgorzata Langier