Już czas! Już czas!

26. Bydgoski Festiwal Operowy

Na to jedyne w swym rodzaju święto opery, baletu i musicalu czekają nie tylko melomani w Bydgoszczy, ale także w kraju, w Europie i na świecie. W tym to bowiem festiwalowym czasie w gmachu Opery Nova spotkać można artystów, muzykologów, teoretyków i praktyków. Sponsorów, bez których hojności trudno byłoby zorganizować festiwal w formule gwarantującej tak wysoki i ciekawy wymiar artystyczny. A przede wszystkim tych, dla których Festiwal jest organizowany, czyli widzów, wiernych mu od lat, kochających operę oraz balet i rezygnujących z tak zwanego długiego majowego weekendu.

Festiwal otworzy premierowy spektakl przygotowany przez Operę Nova w Bydgoszczy – „Straszny dwór" Stanisława Moniuszki, w reżyserii Natalii Babińskiej i pod muzycznym kierownictwem Piotra Wajraka. Będzie to już piąta inscenizacja tej opery realizowana na scenie opery bydgoskiej. A sam maestro, Piotr Wajrak, który 25 lat temu pełnił funkcję asystenta dyrygenta podczas pierwszej inscenizacji, tak i w tym roku ponownie stanie za pulpitem dyrygenckim. I tak mnożą się te okrągłe rocznice, bo Opera Nova pięknie wpisuje się w Rok Moniuszkowski nie tylko tym spektaklem, ale także specjalnie zorganizowaną z okazji dwusetnych urodzin Kompozytora imprezą pod nazwą „Wyspa Moniuszki", która świętowana będzie w najpiękniejszym miejscu Bydgoszczy, czyli na Wyspie Młyńskiej. Nietrudno sobie wyobrazić, z jakim entuzjazmem bydgoszczanie czekają na te wydarzenia.

Tym bardziej, że program festiwalowy jest imponujący, a wizja artystyczna moniuszkowskiego „Strasznego dworu" Natalii Babińskiej zapowiada się nader interesująco. Koncentrować będzie się na szukaniu tropu polskiej mitologii, akcja zaś osadzona zostanie w XIX wieku. Jak powiedziała Natalia Babińska, podczas konferencji prasowej, Stanisław Moniuszko tworzył świat fantazji, jaki rodził się w jego głowie. A że jest to opera komiczna, dla równowagi zostaje wprowadzony na scenę Zły Duch.

Kolejną niespodzianką okażą się rozwiązania scenograficzne. Wszystko wskazuje na to, że Diana Marszałek i Julia Skrzynecka wykorzystają do maksimum zmodernizowaną scenę obrotową i przygotowują taką oprawę plastyczna, która przyprawi dosłownie o zawrót głowy. Z kolei autorka kostiumów, Martyna Kander, powiedziała, że wpisują się one w świat mody XIX-wiecznej i są zharmonizowane z wizją reżyserską. Czasami można mieć więcej szczęścia i po zakończonej konferencji prasowej zobaczyć dwa ogromne wieszaki na kółkach z wiszącymi w nienagannym porządku męskimi kostiumami do spektaklu. A nawet dotknąć materiału, by poczuć, ile ducha tchnęła w nie autorka oraz mistrzynie krawieckie z pracowni operowych.

Cieszy także fakt, że choreografię przygotowuje Anna Hop, tancerka Polskiego Baletu Narodowego, choreograf, pedagog. Ta młoda artystka występująca w znaczących rolach baletowych, odnosząca w ostatnich latach wspaniałe sukcesy choreograficzne, uhonorowane wieloma nagrodami, zapowiada wprowadzenie na scenę więcej scen tanecznych, które wspomogą Chór i podtrzymają dynamikę przedstawienia. Ale, jak zapewnia, pracując z tak fantastycznym zespołem baletowym jak bydgoski, osiągnąć można bardzo wiele.

Maestro Piotr Wajrak podkreślił, że wspaniałość muzyki Stanisława Moniuszki jest po prostu oczywistością. A do tego niosącą ze sobą wiele uniwersalnych wartości. Kompozytor garściami czerpał z narodowego dziedzictwa kultury muzycznej.

Co jeszcze w programie festiwalowym? W dniu 30 kwietnia 2019, Łotewska Opera Narodowa w Rydze zaprezentuje operę komiczną „Don Pasquale" Gaetano Donizettiego, której premiera odbyła się w ubiegłym roku. Spektakl reżyseruje Giorgio Barberio Corsetti, a orkiestrę poprowadzi Mārtiņš Ozoliņš. Warto wiedzieć, że łotewski teatr operowy przyjeżdża na festiwal już po raz czwarty. Ostatnią jego produkcję na XX BFO „Don Giovanni" widzowie podziwiali w roku 2013. A dzieło to nigdy dotąd nie było prezentowane w bydgoskiej operze.

W dniu 2 maja 2019 obejrzymy operę Feliksa Nowowiejskiego „Legendę Bałtyku" w reżyserii i choreografii Roberta Bondary i pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. Spektakl zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii „Najlepszy spektakl" (2018 rok, ex aequo z „Falstaffem" Opery Nova).

Dwa dni później, bo 4 maja 2019 Teatr Wielki w Łodzi pokaże operę André Previna „Tramwaj zwany pożądaniem" na podstawie dramatu Thomasa Laniera „Tennessy" Williama. Reżyserem spektaklu jest Maciej Prus. Orkiestrę poprowadzi Marta Kosielska.

Spektakl otrzymał dwie „Złote Maski" – za najlepszy spektakl w sezonie 2017/2018 oraz za najlepszą rolę wokalno-aktorską w sezonie 2017/2018 dla Joanny Woś za rolę Blanche DuBois.

Dzień 6 oraz 7 maja 2019 będzie świętem baletu. Przyjeżdża fenomenalny „Suzhou Ballet Theatre z Chin z przedstawieniem „Tang Yin". Choreografię opracowali Ying Li oraz Jiabin Pan, kierownicy artystyczni Suzhou Ballet. Artyści tańczyć będą do muzyki, której autorami są - Arvo Pärt, Edward Legar oraz Johann Sebastian Bach. Dla przypomnienia informacja o tym, że artyści z Chin cztery lata temu zaprezentowali podczas XXII BFO spektakl „Carmen", cudownie przyjęty przez widzów.

I kolejny spektakl. W dniu 9 maja 2019 publiczność obejrzy operę „Romeo i Julię' Charlesa Gounoda przygotowany przez Operę Śląską w Bytomiu. Kierownictwo muzyczne sprawuje Bassem Akiki, a Michał Znaniecki jest reżyserem, scenografem i autorem kostiumów.

Spektakl został nagrodzony w 2018 r. trzema „Złotymi Maskami": jako najlepsze przedstawienie w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta za rolę Romea i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert, za rolę Romea, otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego".

Przedstawieniem zamykającym XXVI Bydgoski Festiwal Operowy będzie musical „Blaszany bębenek" na podstawie powieści Güntera Grassa z Teatru Muzycznego „Capitol" we Wrocławiu. Reżyserem, autorem scenariusza i tekstów piosenek jest mistrz tego gatunku – Wojciech Kościelniak, a muzykę skomponował Mariusz Obijalski. Kierownictwo muzyczne sprawują – Mariusz Obijalski oraz Adam Skrzypek. Warto przypomnieć, że musicale w reżyserii Wojciecha Kościelniaka widzowie podziwiali i gorąco oklaskiwali na niejednym festiwalu operowym. A były to – „Francesco", „Chłopi" oraz „Lalka" w wykonaniu artystów Teatru Muzycznego w Gdyni i „Mistrz i Małgorzata" w realizacji Teatru Muzycznego „Capitol" we Wrocławiu. Spektakl wart obejrzenia z wielu powodów. Także i z tego, że widzowie zobaczą animowaną przez Agatę Kucińską „tintamareskę", czyli twarz aktora połączoną z lalkowym tułowiem.

Podczas redagowania tej informacji towarzyszyło mi Radio RFM CLASSIC, zapowiadające repertuar XXVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego i zapraszające melomanów do Bydgoszczy. A zatem, do zobaczenia w Operze Nova!

Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
25 kwietnia 2019

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia