Kamienie Szlachetne

Teatr Dramatyczny im J. Szaniawskiego w Wałbrzychu obchodzi Jubileusz 55-lecia istnienia.

Przez te lata „Szaniawski" na stałe wpisał się w krajobraz polskiego teatru. To tutaj powstawały spektakle, o których dyskutowano w całym kraju, tu również rozwijali się artyści stanowiący dziś crème de la crème polskich twórców teatralnych. 55-lecie teatru to świetny czas podsumowań, ale też dużych zmian i w obliczu nowych wyzwań

Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego rozpoczyna nowy sezon pod hasłem Kamienie Szlachetne. Wałbrzyski Teatr przygotowuje się do obchodów jubileuszu 55-lecia, które uświetni premiera „WESELA" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Wojtka Klemma z udziałem całego Zespołu Aktorskiego.

Sezon 2019/2020 - Kamienie szlachetne – premiery:

Karol Kalinowski KaeRel „GRETA I OSTATNI WIELORYB" / reż. Maciej Podstawny /15.10.2019 r. / inna scena

Przedstawienie przygotowane w ramach 4. edycji Konkursu im. Jana Dormana będące głosem w sprawach ekologii i zrównoważonego rozwoju, dla którego inspiracją jest dyskusja o zagrożeniach, jakie przynosi człowiek swojemu środowisku i ludzkiej odpowiedzialności za te procesy. Ważnym adresem dla spektaklu jest postać i działalność młodej szwedzkiej aktywistki Grety Thunberg, która doczekała się licznych naśladowców również w Polsce. Spektakl jest przygotowany z myślą o uczniach i nauczycielach wałbrzyskich szkół.
Maciej Podstawny
Reżyser, adaptator, wykładowca w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, dyrektor Teatr Dramatycznego w Wałbrzychu w latach 2015 – 2018, twórca posiadający wyraźny język teatralny, w którym forma jest podstawą budowania rzeczywistości scenicznej; Podstawny w swej twórczości korzysta z literatury dramatycznej, jak również z epiki i reportażu.

Stanisław Wyspiański „WESELE" / reż. Wojtek Klemm / 29.11.2019 r. / duża scena / przedstawienie jubileuszowe z okazji 55-lecia Teatru

Próba opowiedzenia o współczesnej Polsce tekstem Wyspiańskiego w warunkach po-jesiennych wyborów parlamentarnych 2019; tekst Wyspiańskiego jest doskonałym probierzem polskich nastrojów obywatelskich, jak również siły i kondycji zespołu aktorskiego. Realizując „WESELE" na deskach naszego teatru, nie chcemy pozbawić się możliwości skomentowania dziejów wystawień „WESELA", kolejnych inscenizacji i wieloletniej recepcji tego dramatu. Zależy nam na postawieniu zespołowi wyzwania, które niewątpliwie jest najpoważniejsze od wielu sezonów; będzie to spektakl CAŁEGO ZESPOŁU Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.
Wojtek Klemm
Reżyser, dyrektor Teatru im. Norwida w Jeleniej Górze w latach 2007 – 2009, absolwent berlińskiej szkoły teatralnej, twórca, który w niezwykły sposób łączy niemieckie metody pracy nad tekstem i aktorami z polską tradycją teatralną opartą na metodach Stanisławskiego i Grotowskiego; Klemm słynie z radykalizmu wypowiedzi i umiejętności budowania nieoczywistych, ale konkretnych form i struktur scenicznych; realizuje spektakle w Polsce, Niemczech i Szwajcarii.

Zuzanna Bojda „108 KOSTEK CUKRU" / monodram Ireny Sierakowskiej / reż. Agata Puszcz / 20.12.2019 r. / scena kameralna

Monodram aktorki Ireny Sierakowskiej na podstawie oryginalnych pamiętników z Powstania Warszawskiego autorstwa Ireny Sierakowskiej (siostry dziadka aktorki, która nie bez przyczyny nosi imię i nazwisko swojej krewnej). Spektakl prawdziwej historii oraz prawdziwych emocji towarzyszących odkrywaniu rodzinnej tajemnicy. Przedstawienie powstaje w ramach Wolnych Scen Inicjatyw Aktorskich.
Agata Puszcz
Reżyserka, absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na Wydziale Reżyserii, autorka przedstawiania CUKIER STANIK Zyty Rudzkiej w telewizyjnej Teatrotece, debiutująca w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego.

Jerzy Szaniawski „ŻEGLARZ" / reż. Wojciech Rodak [! debiut] / 02.2020 r. / scena kameralna

Debiut reżyserski studenta krakowskiej AST będący próbą opowiedzenia o osobie i twórczości patrona Teatru z okazji 50-lecia śmierci Jerzego Szaniawskiego ze szczególnym uwzględnieniem aktualności pisarstwa Szaniawskiego dla współczesnego widza.
Wojciech Rodak
Student AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, spektakl będzie jego debiutem teatralnym.

Ajschylos „ORESTEJA" / reż. Grzegorz Jaremko / 27.03.2020 r. / duża scena

Próba zmierzenia się z antyczną spuścizną literacką i kulturową. Spektakl antyczny jest dobrym materiałem do otwarcia dyskusji o klasyce, o jej znaczeniu oraz modyfikacjach, jakim uległa. Podjęcie tematu antycznego to możliwość opisana naszej wrażliwości na uniwersalne tematy oraz próba przeprowadzenia linii łączącej starożytność ze współczesnością z jej wszelkimi konsekwencjami (łącznie z rozmową na temat klasyki i awangardy).
Grzegorz Jaremko
Student AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, reżyser debiutanckiej i nagradzanej „IWONY, KSIĘŻNICZKI BURGUNDA" w wałbrzyskim Teatrze oraz „WOYZECKA" w TR Warszawa. Młody twórca o wyrazistym języku teatralnym, w którym akcent kładziony jest na ciało i wszelkie aspekty tożsamościowe; Jaremko w swej strategii artystycznej stosuje estetykę Kampu.

Edmond Rostand „CYRANO DE BERGERAC" / reż. Katarzyna Raduszyńska / 08.05.2020 r. / duża scena

Próba odświeżenia teatralnego melodramatu, gra z oczekiwaniami widzów oraz stworzenie nowoczesnego spektaklu o miłości wraz z wykreowaniem bohaterów o romantycznych rysach. Spektakl nawiązujący dialog z legendarnym przedstawieniem z repertuaru naszego Teatru, wyraźnie akcentujący ciągłość naszej sceny.
Katarzyna Raduszyńska
Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Reżyserii; artystka, która w swoich poszukiwaniach twórczych często korzysta z repertuaru klasycznego, znajdując w nim aktualne tematy i problemy; Raduszyńska jest również dramatopisarką i stypendystką programów zagranicznych dla polskich twórców; w Teatrze Dramatycznym zrealizowała feminizujący spektakl „A, NIE Z ZIELONEGO WZGÓRZA", który w twórczy sposób polemizował z wpływem sagi Lucy Maud Montgomery na wychowanie dziewcząt.

Anton Czechow „IWANOW" / reż. Małgorzata Maciejewska [! debiut] / 06.2020 r. / scena kameralna

Debiut reżyserski absolwentki krakowskiej AST to zmierzenie się z tematem i formą literatury Czechowa, technikami i metodami teatralnymi, szczególnie metodą Stanisławskiego i późniejszą biomechaniką Meyerholda. Spektakl będzie próbą odpowiedzi na pytanie o współczesną jakość pisarstwa Czechowa oraz kondycję metod teatralnych.
Małgorzata Maciejewska
Absolwentka AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, uznana autorka adaptacji i dramaturżka (jej ostatnia ważna praca to adaptacja „JAK BYĆ KOCHANĄ" Kazimierza Brandysa w Teatrze Narodowym w Warszawie); spektakl będzie jej debiutem reżyserskim.

William Szekspir „WIELE HAŁASU O NIC" / reż. Krzysztof Kopka / 06.2020 r. / inna scena / koprodukcja z Teatrem Polskim we Wrocławiu

Wprowadzenie do repertuaru Teatru komedii szekspirowskiej to kolejny poziom pracy z widzami i aktorami, tym razem na literaturze, która nie tylko weryfikuje możliwości oraz gotowość i przygotowanie, ale daje podstawy budowania ról i przebiegów scenicznych w ich klasycznym rozumieniu. Szekspirowski spektakl jest niezwykle istotny w budowaniu całego sezonu, który układa się nie tylko w wielkie teksty, ale również w wielkie tematy teatralne i aktorskie. Spektakl chce nawiązać dialog z historycznym przedstawieniem „SNU NOCY LETNIEJ" również w reżyserii Kopki w Teatrze Dramatycznym.
Krzysztof Kopka
Reżyser, dramaturg, pełnomocnik ds. artystycznych we wrocławskim Teatrze Polskim, współautor sukcesu enwiromentalnego i lokalnego programu artystycznego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Sezon 2019/2020 - KAMIENIE SZLACHETNE – wydarzenia:

1. Festiwal Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne / 5 – 11.12.2019 r.

Pomysł na nowy Festiwal narodził się w naturalnym procesie nasłuchiwania i poszukiwania silnych trendów wśród zjawisk teatralnych. Festiwal REZONANS ma na celu podkreślenie znaczenia, zwrócenie uwagi na osiągnięcia i tendencje współczesnych twórców muzyki w teatrze, którzy – z uwagi na brak należnej reprezentacji – zabiegają o wyjście z drugoplanowego charakteru swojej twórczości.

REZONANS będzie miejscem regularnego spotkania integrującego środowisko muzyczne i teatralne.
1. Festiwal Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne to 6 spektakli, 5 koncertów, spotkania i rozmowy. To wymiana doświadczeń między 6 zespołami wykonawczymi oraz niezliczoną liczbą artystów. REZONANS ma charakter festiwalu, w czasie którego zostanie przyznane GRAND PRIX dla autora najlepszej muzyki teatralnej.

Kuba Burzyński
Materiał Teatru
13 września 2019

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia