Klasyka (od)żywa

43. Opolskie Konfrontacje Teatralne "Klasyka Polska" w Opolu

W Teatrze im. Jana Kochanowskiego rozpoczynamy świętowanie. Opolskie Konfrontacje Teatralne po raz 43 pozwolą publiczności zanurzyć się w interpretacjach największych dzieł literatury. Sześć dni, siedem spektakli konkursowych, dziesiątki wydarzeń towarzyszących – wielu pasjonatów klasycznej sztuki czekało na ten moment cały rok.

Tegoroczny Festiwal po raz kolejny połączono z przyznaniem nagród w ogólnopolskim konkursie „Klasyka Żywa". Wydarzenie organizowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego z roku na rok nabiera coraz większego rozpędu, także za sprawą Teatru im. Jana Kochanowskiego, który po raz kolejny, zapewnia wydarzeniu niezastąpiony akompaniament.

Różnorodność na scenie

Na opolskich deskach teatru publiczność będzie miała okazję obejrzeć widowiska z całego kraju, o różnorodnej estetyce i narracji.
Spektaklem inauguracyjnym był „Tajny Dziennik" w wykonaniu Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy. W kolejnych dniach widzowie zobaczą kolejno: „Sposób na Alcybiadesa" - Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie, „Słowa o Jakubie Szeli" - Teatru Śląskiego w Katowicach, „Dziady - noc druga" - Teatru Wierszalin w Supraślu, „Chłopów" z Teatru Powszechnego, "Noce i dnie. Tom VI: Nie wiem o czym jest jutro" w wykonaniu Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu oraz klasyczne „Wesele" Teatru Starego w Krakowie.
Starannie wyselekcjonowane inscenizacje dawnych dzieł stanowią istotny głos w dyskusji na temat obecnej kondycji teatru w Polsce. Reinterpretacje nieustannie zaskakują, ukazując wielopłaszczyznowość klasycznej literatury. Łączą współczesność z kulturowymi korzeniami, wyciągając na wierzch to, co obecnie uniwersalne.

Teatr dla każdego

Po każdym przedstawieniu odbędą się rozmowy z twórcami, które poprowadzi dziennikarz i krytyk teatralny Jacek Wakar. Wspólne spotkania to niezastąpiona okazja , aby skonfrontować własną opinię z wizją twórców.
Spektakle i dyskusje to oczywiście nie wszystko co przygotowali organizatorzy. Zaplanowano dziesiątki wydarzeń towarzyszących m.in. wystawy, czytania, kolejna edycja spacerownika teatralnego, słuchowiska oraz koncerty młodych i zdolnych artystów.
Wyjątkowe spotkania jakimi są Opolskie Konfrontacje Teatralne, stanowią nie lada gratkę zarówno dla starszej, jak i młodszej publiczności. Każdy w tym czasie znajdzie w teatrze coś dla siebie.

Klasyka wymaga wysiłku

Różnorodność wybrzmiewa w całej swej okazałości zarówno na scenie jak i poza nią. W końcu, jak wskazują organizatorzy konkursu, klasyka wymaga wysiłku. Należy do niej podchodzić z należytym szacunkiem, pewną dozą delikatności, ale także odwagą. Nie warto w tej kwestii podążać prostolinijnie. Trzeba dać z siebie coś więcej. Zanurzyć się w tekście, wyciągając na wierzch esencję czytelną dla dzisiejszego odbiorcy. Tylko w tej sytuacji klasyka pozostanie żywa i trafi do współczesnej publiczności.

Na dobry początek

Pierwszy festiwalowy krok stanowi dobry przykład dopracowanej, przemyślanej interpretacji. „Tajny dziennik" w reżyserii Wojciecha Urbańskiego, zaprezentowany podczas inauguracji festiwalu, oswaja zapiski Mirona Białoszewskiego. Pozwala publiczności lepiej zrozumieć bohatera. Nadaje dziennikom lekkości. Inscenizacja pełni rolę przynęty rzuconej w stronę widowni. Po spektaklu pojawia się ochota, aby wejść głębiej w świat artysty.
Taka forma interpretacji klasyki, jest tym czego w dzisiejszym teatrze poszukują organizatorzy konkursu „Klasyka Żywa" – ożywieniem kanonu, zachętą do sięgania dalej.

Oby następne dni festiwalu prowadziły do równie pobudzających podróży. Apetyt rośnie w miarę jedzenia.

Katarzyna Majewska
Dziennik Teatralny Opole
5 kwietnia 2018

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia