Kompozytor wybrany

„Człowiek z Manufaktury" - reż. Krzysztof Korwin-Piotrowski - Teatr Wielki w Łodzi

Dziś o północy zakończył się II etap Konkursu Kompozytorskiego na Operę „Człowiek z Manufaktury", organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi. Od 5 do 29 stycznia w Internecie (na stronie www.operalodz.com), a od 20 do 29 stycznia również w łódzkiej Manufakturze można było głosować na ulubionego kompozytora.

W ciągu 25 dni oddano w sumie 53 022 głosów (420 głosów oddała Publiczność Teatru Wielkiego 5 stycznia, w dniu koncertu „Człowiek z Manufaktury"; 52 602 głosów oddano w Internecie), co świadczy o ogromnym zainteresowaniu konkursem. Przedstawiamy szczegółowe wyniki:
⦁ Katarzyna Brochocka: 42 849 głosów
⦁ Rafał Janiak: 8 209 głosów
⦁ Kamil Cieślik: 1 233 głosów
⦁ Aleksander Nowak: 731 głosów

Zgodnie z regulaminem konkursu do III etapu może przejść 2 kompozytorów, z których jeden będzie wskazany przez Jury, a drugi przez Publiczność. A zatem już wiadomo, że w związku z największą ilością głosów oddanych w Internecie do ścisłego finału przechodzi Katarzyna Brochocka.

Jakiego kompozytora wybrało Jury – dowiedzą się Państwo w czwartek, 2 lutego o godzinie 18.30. Przed spektaklem operowym „Eugeniusz Oniegin" Piotra Czajkowskiego w reżyserii Pawła Szkotaka na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbędzie się oficjalne ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród i wyróżnień 4 kompozytorom, z udziałem dyrektora naczelnego Pawła Gabary, dyrektora artystycznego Wojciecha Rodka oraz dyrektora Manufaktury Sławomira Murawskiego i dyrektor marketingu Manufaktury Moniki DługoszŁempickiej.

Przypominamy, że do konkursu zgłosiło się 40 kompozytorów z Polski i zagranicy. W I etapie na podstawie nadesłanych partytur Jury wybrało utwory 4 kompozytorów: Katarzyny Brochockiej, Kamila Cieślika, Rafała Janiaka i Aleksandra Nowaka. 5 stycznia w Teatrze Wielkim w Łodzi odbył się koncert, podczas którego soliści, chór i orkiestra TWŁ pod dyrekcją Wojciecha Rodka, ze specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej, zaprezentowali 4 fragmenty konkursowych kompozycji. Koncert został zarejestrowany i utwory są dostępne w Internecie (na stronie www.operalodz.com w zakładce Konkurs).

III etap – ścisły finał konkursu – odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi na inaugurację sezonu 24 września 2017 roku, ze specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej (w partii Zofii), Wojciecha Pszoniaka (w roli Przybysza) oraz solistów, chóru i orkiestry TWŁ pod dyrekcją Wojciecha Rodka. Jury wybierze wtedy laureata Grand Prix, który skomponuje całą operę. Mecenasem konkursu i fundatorem nagród jest łódzka Manufaktura.

W jury zasiadają: światowej sławy kompozytor prof. Krzysztof Penderecki (twórca oper wystawianych na kilku kontynentach), śpiewaczka operowa prof. Urszula Kryger (dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi), menedżer kultury Elżbieta Penderecka (prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, dyrektor Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena), kompozytorka Joanna Wnuk-Nazarowa (dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach), dyrygent dr Wojciech Rodek (dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi) oraz dyrygent i chórmistrz dr hab. Maciej Tworek (adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie). Pomysłodawcą i koordynatorem projektu jest scenarzysta i reżyser telewizyjny Krzysztof Korwin-Piotrowski.

Katarzyna Brochocka – kompozytorka, librecistka, pianistka, autorka oper, utworów symfonicznych, kameralnych i solowych, specjalizująca się w muzyce wokalnej i scenicznej. Jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz Wanda L. Bass School of Music at Oklahoma City University (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Studiowała także u Doiny Rotaru w ramach programu stypendialnego Socrates - Erasmus na Narodowym Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie. Laureatka międzynarodowych konkursów, w tym Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB podczas David Walter Composition Competition (USA, 2008), nagrody publiczności w kategorii Najlepszy spektakl muzyczny i opera Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013) i nagrody dyrektora artystycznego Opera Vista Festival (Houston, 2010). Finalistka Flourish Opera Competition (Londyn, 2012), konkursu stypendialnego Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz ICA Composition Competition (2010), otrzymała ponadto wyróżnienie w konkursie Nancy Van de Vate International Composition Prize for Opera (Wiedeń, 2008). Była stypendystką Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010). Jej utwory wielokrotnie wykonywano w Polsce (w tym na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej) i za granicą (m.in. w OperaUpClose w Londynie, Microscopic Opera w Pittsburghu, Opera Vista w Houston, Opera in the Ozarks w Arkansas), także podczas festiwali, takich jak: Audio Stage 2013 (Warszawa), Artscape (Baltimore, 2013) oraz w ramach 2009 SCI Region VI Conference (Oklahoma), International Society of Bassists Conventions (Pensylwania 2009, Oklahoma 2007, Kolorado 2015), 2006 Musik Unserer Zeit (Münster, Niemcy). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce. Jest autorką oper: Coś takiego (Well, I never!) (2015), Imaginary Place (2014), Goneril's Death, or King Lear Deleted Scene (2014), Młoda mężatka (The Young Wife) (2012), Zegarmistrz (The Horologist) (2010), Strzały (Shots) (2010), The Nut and The Nun or Romance and Other Diseases (2009), Happy Garden of Life (2008), Król Lear (2007).

(-)
Materiał Opery
30 stycznia 2017

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia

Kto ukradł jutro?
Olga Ptak
Dlaczego wydałam tę książkę? Bo do ...