Koncert na Jubileusz

Koncert z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego w OiFP

Trzy utwory oratoryjne Krzysztofa Pendereckiego, które usłyszymy podczas koncertu symfonicznego w środę, 17 kwietnia to dzieła na chór mieszany a cappella: Chieruwimskaja pieśń, Missa brevis i „O gloriosa virginum", które usłyszymy w wykonaniu Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją prof. Violetty Bieleckiej, jednego z najlepszych obecnie zespołów, nie tylko w Polsce.

W drugiej części wieczoru Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi Orkiesrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przez jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki sakralnej, Mszę c-moll KV 427, zwaną Wielką, Wolfganga Amadeusza Mozarta. Usłyszymy znakomitych solistów: Annę Wolfinger – sopran, Joannę Krasuską-Motulewicz – alt, Pawła Cichońskiego – tenora, Mateusza Stachurę – bas oraz Andrzeja Klepackiego – kantora.

Chóralną Pieśnią cherubinów Penderecki upamiętnił 60. urodziny Mścisława Roztropowicza, przyjaciela, którego postawa wobec totalitarnego systemu ZSRR zbliżyła do Mistrza (w proteście przeciwko szykanowaniu jego profesora, Dymitra Szostakowicza, w wieku 21 lat porzucił konserwatorium, wspierał Aleksandra Sołżenicy­na, w końcu porzucił ojczyznę, z emigracji wspierając dysydentów). Nasz kompozytor poświęcił mu kilka utworów wiolonczelowych („Per Slava", „Largo").

Penderecki sięgnął po jeden z najważniejszych tekstów prawosławnej liturgii, słowa starożytnej modlitwy z IV wieku, towarzyszącej otwarciu Carskich Wrót, symbolicznych bram Raju. Cherubikon akcentuje symboliczne znaczenie Wielkiego Wejścia, jako uroczystego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy. Śpiewając Hymn, wierni mają odłożyć wszelką życia troskę, aby móc przyjąć Króla wszystkich - Jezusa Chrystusa, którego Ofiarą jest Święta Liturgia. Wierni mają wznieść się ponad ziemskie troski, aby móc dokonać Wielkiego Wejścia razem z Chrystusem do Jego Królestwa.

- Chór to inny instrument, głos ludzki ma swoje prawa i można pisać na niego tylko wtedy, kiedy się go dogłębnie pozna – powiedział Krzysztof Penderecki w jednym z wywiadów po polskim prawykonaniu Missa brevis. – Głos ludzki jest najtrudniejszym instrumentem.

Mistrz poznał jego największe sekrety, pierwsza część koncertu w wykonaniu Chóru OiFP, zakończona miniaturą „O gloriosa virginum", to uczta dla miłośników mistrzostwa zespołu prof. Violetty Bieleckiej.

W części drugiej usłyszymy Mszę c-moll W. A. Mozarta, w której wirtuozowskie fragmenty wokalne kontrastują z monumentalnymi partiami chóralnymi, dzięki którym utwór stawiany jest w jednym rzędzie z Requiem.

Koncert z okazji 85. Rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego

NIEBOSKŁON

Środa, 17 kwietnia 2019 | Sala koncertowa OiFP, ul. Podleśna 2| godz.19.00
Artyści:
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Violetta Bielecka – dyrygent, przygotowanie chóru
Anna Wolfinger – sopran
Joanna Krasuska-Motulewicz – alt
Paweł Cichoński – tenor
Mateusz Stachura – bas
Andrzej Klepacki – kantor
Program:

KRZYSZTOF PENDERECKI (ur. 1933)
Chieruwimskaja pieśń na chór mieszany a cappella
Missa brevis na chór a cappella
„O gloriosa virginum" na chór mieszany a cappella

WOLFGANG AMADEUSZ MOZART (1756–1791)
Msza c-moll KV 427
I. Kyrie (Andante moderato: chór i sopran)
II. Gloria:
Gloria in excelsis Deo (Allegro vivace: chór)
Laudamus te (Allegro aperto: sopran II)
Gratias agimus tibi (Adagio: chór)
Domine Deus (Allegro moderato: soprany I i II)
Qui tollis (Largo: chór)
Quoniam tu solus (Allegro: soprany I i II,tenor oraz chór)
Jesu Christe (Adagio: chór) – Cum Sancto
Spiritu (chór)
III. Credo:
Credo in unum Deum (Allegro maestoso: chór)
Et incarnatus est (Andante: sopran I)
IV. Sanctus (Largo: chór)
V. Benedictus qui venit (Allegro comodo:chór i kwartet)

Joanna Dolecka
Materiał OiFP
15 kwietnia 2019

Książka tygodnia

Monty Python. Autobiografia według Monty Pythona
Czwarta Strona - Wydawnictwo Poznańskie Sp. z o.o.
Monty Python

Trailer tygodnia