Koncerty na klawesyny

Opera i Filharmonia Podlaska- Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku

Koncert na cztery klawesyny – taka gratka już długo może się nie powtórzyć! Niezwykle rzadko zdarza się w końcu, żeby na jednej scenie usłyszeć nie tylko te cztery instrumenty, ale i najlepszych obecnie w Polsce klawesynistów tej miary, co Elżbieta Stefańska, Lilianna Stawarz, Marek Toporowski czy Anna Krzysztofik-Buczyńska.

Tymczasem już 8 lutego Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku zaprasza o godz. 19 na koncert kameralny, podczas którego usłyszymy Koncert na 1 klawesyn d-moll BWV 1052, Koncert A-dur na 1 klawesyn BWV 1055, Koncert c-moll na 2 klawesyny: BWV 1060, Koncert na 2 klawesyny C-dur: BWV 1061, Koncert na 3 klawesyny d-moll: BWV 1063 oraz Koncert a-moll na 4 klawesyny: BWV 1065 Jana Sebastiana Bacha.

Koncerty klawesynowe Bacha za wyjątkiem Koncertu C-dur BWV 1061 przeznaczonego na dwa klawesyny nie są dziełami oryginalnie zaplanowanymi na ten instrument. Jak wykazali badacze, utwory te stanowią nowe warianty koncertów pierwotnie przeznaczonych na instrument melodyczny.

Ale skąd chęć wykorzystywania aż kilku takich samych instrumentów jednocześnie? Zdaniem muzykologów przyczyną był zapewne fakt ówczesnej współpracy kompozytora z uzdolnionymi młodymi muzykami, wśród których prym wiedli synowie Jana Sebastiana – Wilhelm Friedemann i Carl Philipp Emanuel. Jak pisze w swojej pracy Marcin Gmys najprawdopodobniej to oni wraz Johannem Ludwigiem Krebsem, który przez 9 lat studiował u Bacha oraz samym kompozytorem wykonali Koncert a-moll BWV 1065 na cztery klawesyny. Jak przypuszczają bachowscy komentatorzy i monografiści, koncerty na 3 i 4 klawesyny (w tym względzie szczególnie dobitny dowód stanowi Koncert d-moll BWV 1063 na 3 klawesyny) miały stanowić zachętę dla najstarszych synów kompozytora do podjęcia jeszcze intensywniejszych ćwiczeń. Solowe koncerty klawesynowe powstały później, ich datowanie przyjmuje się na lata 1738-42.

Koncert kameralny
Piątek 08 II 2013, 19:00
Miejsce: Sala koncertowa, ul. Podleśna 2

W programie:
Jan Sebastian Bach -
Koncert na 1 klawesyn d-moll BWV 1052
Koncert A-dur na 1 klawesyn BWV 1055
Koncert c-moll na 2 klawesyny: BWV 1060
Koncert na 2 klawesyny C-dur: BWV 1061
Koncert na 3 klawesyny d-moll: BWV 1063
Koncert a-moll na 4 klawesyny: BWV 1065

Wykonawcy:
Zespół Muzyki Dawnej Consort 415
Elżbieta Stefańska – klawesyn
Lilianna Stawarz – klawesyn
Marek Toporowski – klawesyn
Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesyn

Ceny biletów:
bilet normalny: 30 zł
bilet ulgowy: 25 zł
bilet studencki: 15 zł
bilet szkolny: 10 zł
wejściówka normalna: 15 zł
wejściówka ulgowa: 10

 

Magdalena Kleban
Materiały OiFP
6 lutego 2013

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia