Konkurs dla młodych

4. Ogólnopolski Konkurs Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej

W Konkursie biorą udział studenci i absolwenci średnich i wyższych szkół artystycznych oraz profesjonalni śpiewacy (urodzenie przed 1974 r.) Pierwszy etap konkursu jest zamknięty dla publiczności, natomiast podczas drugiego etapu, 15 listopada (w godz. 10.00-14.00) publiczność będzie mogła posłuchać młodych artystów w Sali Kameralnej Opery Krakowskiej (wstęp wolny).

13-17 listopada 2010
I etap (przesłuchania zamknięte): 13-14 listopada
II etap (otwarty dla publiczności): 15 listopada, 10.00-14.00
Koncert Galowy: 17 listopada, 18.00

Konkurs zwieńczy Koncert Galowy, składający się tradycyjnie z dwóch części: rozdanie dyplomów i nagród wraz z koncertem laureatów oraz koncert zaproszonych gwiazd. Wydarzenie będzie miało miejsce w  Operze Krakowskiej na Dużej Scenie, 17 listopada o 18.00.

Przewodniczacym jury konkursu jest w tym roku Wiesław Ochman, a obok niego za stołem sędziowksim zasiądą: Barbara Nieman, Bożena Zawiślak-Dolny, Paweł Gabara i Włodzimierz Izban.
www.czardasz.org.pl

Iwona Borowicka

30 sierpnia 2004 roku minęło dokładnie dwadzieścia lat od śmierci Iwony Borowickiej - Wielkiej Primadonny Krakowskiej i Polskiej Operetki. Zmarła przedwcześnie, miała zaledwie 55 lat, do końca występowała, grała i śpiewała. Spoczęła na Cmentarzu Rakowickim, w Alei Zasłużonych. Na jej grobie zawsze są kwiaty, zawsze zapalone znicze. Od tych licznych wielbicieli, którzy ją pamiętają, którzy tak manifestacyjnie żegnali ją po raz ostatni. A pogrzeb Artystki zgromadził ponad 15 tysięcy krakowian!

Urodzona w Łodzi, tam wykształcona muzycznie i wokalnie, tam rozpoczęła swe artystyczne życie, tam po raz pierwszy wystąpiła w operetce (Arsena w "Baronie cygańskim" J. Straussa). Tam "wypatrzył" ją Anatol Wroński, organizujący wówczas krakowską Operetkę i namówił na przeniesienie się do Krakowa. Było to w roku 1954. I naszemu miastu pozostała wierna przez kolejne 30 lat.

W Krakowie zadebiutowała w tytułowej partii w "Hrabinie Maricy" E. Kalmana. I od razu została ulubienicą publiczności. Naturalny wdzięk, wysokie walory głosowe, umiar aktorski - to podstawowe cechy jej sztuki odtwórczej, które powtarzała niezmiennie w kolejnych, pełnych sukcesu premierach, by wymienić chociażby Lizę w "Krainie uśmiechu", Hannę w "Wesołej wdówce", tytułową Księżną Cyrkówkę, Aninę w "Nocy w Wenecji", Wiktorię w "Wiktorii i jej huzarze", Sylvę w "Księżniczce czardasza", Zuzannę w "Cnotliwej Zuzannie", Saffi w "Baronie cygańskim", Gabrielę w "Wiedeńskiej krwi". W sumie było tych partii na krakowskiej scenie 37. Wszystkie utrwalały jej wysoką pozycję artystyczną, rozsławiały sztukę wokalną i aktorską oraz przysparzały ogromne rzesze wielbicieli. Temperamentem, werwą, urodą, talentem i głosem zawsze fascynowała widzów i słuchaczy i zawsze mogła liczyć na ich wzajemność. W Krakowie do Operetki "chodziło się na Borowicką"!

Recenzje miała znakomite, bo zasługiwała na nie: piękny głos o metalicznym ciemnym brzmieniu, dużej skali i szerokim wolumenie, doskonała dykcja, niezawodność w grze scenicznej. Urzekała widzów i partnerów. A tych ostatnich miała zawsze znakomitych: Kazimierz Rogowski, Kazimierz Pustelak, Roman Węgrzyn, Janusz Żełobowski, Edward Adler, Włodzimierz Kotarba.

Iwona Borowicka wciąż żyje w pamięci melomanów. Choć fizycznie nieobecna, spowita legendą wielkiej gwiazdy, wciąż błyszczy stanowiąc klasę dla siebie w każdej roli. Jej kreacje, nawet te drugoplanowe, choć już nie przyjmowane huraganami braw, choć nie wszystkie utrwalone w zapisach fonograficznych, pamiętane są nadal i stanowią swoisty punkt odniesienia i wzór do naśladowania. Do nich przyrównuje się, w ocenach prywatnych i profesjonalnych, obecne produkcje i kreacje współczesnych artystek. I niech tak pozostanie jak najdłużej.

Jacek Chodorowski
Karnet
22 listopada 2010

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia