Krótki ale treściwy przegląd

"Do Damaszku" - reż. Jan Klata - Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Co kilka tygodni Teatr Szekspirowski przybliża widzom spektakle różnych polskich teatrów. Jednak pokazy spektakli tych największych i najbardziej renomowanych scen oglądać możemy w Gdańsku raz na kilka miesięcy. Po warszawskim Teatrze Narodowym, kolejnym takim gościem jest Narodowy Stary Teatr z Krakowa.

Spektakle krakowskiej sceny oglądać będzie można od 28 kwietnia do 3 maja.

- Wybór spektakli jest wypadkową między naszymi życzeniami, możliwością sprowadzenia tych produkcji do Gdańska a propozycjami wskazanymi przez dyrektorów zapraszanych przez nas teatrów. Nie inaczej jest w przypadku Starego Teatru w Krakowie. Cieszę się, że zobaczymy spektakle, których nigdy w Trójmieście nie pokazywano, w tym wywołujący żywe, głośne medialnie reakcje "Do Damaszku" oraz inne przedstawienia cenionych artystów, jak Anna Augustynowicz, Jan Klata czy Ewa Wyskoczyl - mówi Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Krótki, ale treściwy przegląd spektakli Narodowego Starego Teatru w Krakowie, przybliży nam spektakle spoza głównego nurtu przedstawień krakowskiej sceny narodowej (te od pewnego czasu wyznaczają kolejne przedstawienia duetów Paweł Demirski-Monika Strzępka oraz Jolanta Janiczak-Wiktor Rubin oraz, coraz rzadziej prezentowane, spektakle Krystiana Lupy), choć przedstawienia Jana Klaty, namaszczanego przez niektórych na następcę Krzysztofa Warlikowskiego i Grzegorza Jarzyny, również od lat budzą uwagę. Żaden jednak z krakowskich spektakli w reżyserii Jana Klaty w prowadzonym przez niego teatrze nie stał się takim wydarzeniem jak "Do Damaszku" [na zdjęciu], które zainauguruje "Tydzień z Teatrem Starym w Krakowie".

Powodem medialnego szumu nie był jednak poziom artystyczny spektaklu, który w opinii większości recenzentów nie jest szczególnie udanym dziełem tego reżysera, a próba zerwania przedstawienia przez środowiska prawicowe, miesiąc po jego premierze w 2013 roku. Podczas sceny imitującej kopulację aktora z elementami scenografii, część widzów wstała i zaczęła wykrzykiwać w stronę aktorów "Wstyd! Hańba! Dość! To jest Teatr Narodowy!". Po kilku minutach protestujący wyszli i spektakl wznowiono. Dzięki temu krakowskie "Do Damaszku" trafiło na czołówki nie tylko periodyków teatralnych, ale też na liczne serwisy plotkarskie i doczekało się wielu publicystycznych publikacji. Zwłaszcza, że protesty stanowiły część, nieudanej zresztą, próby odwołania Jana Klaty ze stanowiska dyrektora Starego Teatru.

Spektakl Klaty to adaptacja tekstu Augusta Strindberga z roku 1898 pod tym samym tytułem. Jak zapowiadają organizatorzy, jest to próba opowieści o naszej współczesnej religijności i miejscu religii w życiu dzisiejszego człowieka oraz o potrzebie wspólnoty, wiary i bycia w Kościele. Spektakl związany jest z dziedzictwem po Konradzie Swinarskim, który zginął lecąc właśnie do Damaszku. Przedstawienie pokazane zostanie 28 kwietnia o godz. 19.

Z kolei drugi pokaz i zarazem drugi spektakl Jana Klaty w gdańskim miniprzeglądzie - "Oresteja" wg sztuki Ajschylosa - to jedno z najlepszych przedstawień Klaty w czasie, gdy jego nazwisko stało się jednym z najgorętszych nazwisk teatralnych reżyserów w Polsce (premiera odbyła się w 2007 roku). Spektakl zrealizowany w groteskowej, niemal plakatowej konwencji przybliża mroczny dramat antyczny, opisujący klątwę rzuconą na ród Agamemnona. Dramat rozegra się we wspaniałej scenografii Justyny Łagowskiej, ilustrującej świat po zagładzie. Podziwiać będziemy też szereg skeczów i komiksowych scen, z upozowanym na Robbiego Williamsa Apollem w wykonaniu Błażeja Peszka na czele. Popis sprawności reżyserskiej Jana Klaty i kunszt aktorów Starego Teatru w "Orestei" czeka nas w czwartek 30 kwietnia o godz. 19.

Na początek majówki zaplanowano pokaz monodramu Michała Majnicza "Jasieński" w reżyserii Ewy Wyskoczyl. Spektakl nie jest dokumentem z epoki czy ilustracją biograficznych zawiłości, lecz współcześnie "przepisanym" portretem poetyckiego nowatora i "chuligana" Brunona Jasieńskiego i jego młodzieńczego, drapieżnego buntu. To również zobrazowanie tragicznego uwikłania bohatera w ideologie i utopie. Tego zadania podejmuje się Michał Majnicz - jeden z najciekawszych obecnie aktorów Starego Teatru, z powodzeniem występujący wcześniej na scenach teatrów z Opola i Wrocławia. Przedstawienie pokazane zostanie w GTS w piątek 1 maja o godz. 19.

Tydzień ze Starym Teatrem w Krakowie zamknie przedstawienie Anny Augustynowicz - "Edward II" na podstawie sztuki Christophera Marlowe'a. Sztuka przywołuje losy autentycznej postaci króla Edwarda II, panującego w Anglii w latach 1307-1327. Brak zainteresowania sprawami państwa, nieudolność w rządzeniu, a także homoseksualizm i forowanie swojego kochanka Gavestona na dworze, doprowadziły do konfliktu władcy z lordami i klerem, a w efekcie - do jego sromotnego upadku. Gdański pokaz spektaklu odbędzie się w niedzielę 3 maja o godz. 19.

- Edward II według Christophera Marlowe'a jest władcą, dla którego sposobem panowania staje się prowokacja: szafuje majątkiem królestwa, eksponuje swój homoseksualizm, a mówiąc otwarcie o własnym ateizmie, szydzi z hipokryzji dworu. Za odwagę odsłonięcia prawdziwej ludzkiej twarzy zapłaci życiem. Zniszczy go społeczeństwo, połączone więzami nienawiści i zmową nietolerancji. Edward II stworzy swoisty "teatr", w którym poddani przestają chcieć uczestniczyć, ponieważ odkrywa trudną do przyjęcia prawdę o ich kondycji, nie pomijając samego siebie - mówi Anna Augustynowicz, reżyserka spektaklu.

Bilety na pokazy Tygodnia ze Starym Teatrem w Krakowie kształtują się w przedziale od 15 zł (galerie boczne, miejsca nienumerowane) do 90 zł (parter, miejsca numerowane). Bardzo niewiele miejsc pozostało na spektakl "Do Damaszku". Dużo lepiej wygląda sytuacja z miejscami na pozostałe tytuły.

(-)
Materiał Teatru
18 kwietnia 2015
Portrety
Jan Klata

Książka tygodnia

Amantka z pieprzem
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Grażyna Barszczewska, Grzegorz Ćwiertniewicz

Trailer tygodnia