Kto jest kim na Konferencji

18. Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej

Od niedzieli w Bytomiu trwa 18. Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej. Poniżej prezentujemy opisy zespołów oraz artystów, którzy wystąpia podczas Festiwalu

ANDREA MILTNEROVA (CZECHY)

Urodziła się i wychowała w Londynie. Do Pragi przyjechała, aby odszukać rodzinne korzenie oraz tańczyc w balecie Teatru Narodowego. Obecnie pracuje jako wolny strzelec w zakresie tańca współczesnego. Fascynauje się epoką baroku, tańcem i teatrem tamtych czasów. Pracowała w National Theatre („Rameau\'s Castor et Pollux”, reżyseria: Eugene Green), na Zamku w Pradze („Zelenka´s Sub olea pacis et palma virtutis”, w choreografii Marca Leclercq), występowała na Praskiej Wiosnie – Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym z Sigrid T´Hooft i Jean-Marc Piquemalem. Zaproszona do współpracy przez Centre de Musique Baroque de Versailles, by tańczyć w choreografii „Grands Eaux Nocturnes” Françoise Denieau. Obecnie jako solistka wystąpiła w projekcie „Handel\'s Rinaldo” wyprodukowanym na zlecenie the National Theatre w Pradze, Théâtre de Caen, Opéra de Rennes i Grand Théâtre de Luxemburg, który zaprezentowany został w operze w Lozannie. Jako choreograf Andrea pracowała z the Misery Loves Theatre Company, the Karlsbad City Theatre i the Collegium Marianum Music oraz Dance Ensemble. Stworzyła choreografię do opery Borisa Yoffe’a („Ester”), której premiera miała miejsce w kościele w Bazylei, w Szwajcarii. W 2007 roku Andrea stworzył choreografię do Collegium Marianum w produkcji Numi La Contesa de \'(„Caldara”) na barokowym Teatrze Zamkowy w Český Krumlov, gdzie rok później w stworzyła „Collegium 1704” wysoko cenioną produkcję Cinesi Le Glucka. W lipcu 2010 roku przygotowała choreografię do spektaklu „Wieczór Wenecki”, dla Kammermusik w Poczdamie. Andrea stworzyła swój własny projekt „The Baroque Body Revealed” dla Muzeum Muzyki Czeskiej (2008). Obecnie wyprodukowała spektakl „Beneath the Skin”, którego „Fractured” jest drugą częścią. Jako mieszkanka Pragi, odczuwa duży wpływ sztuki baroku na własną osobę, w szczególności architektura, rzeźba. „Fractured” jednak wyznacza nowe przedsięwzięcie w zakresie badań nad ruchem ciała.

ANNA PIOTROWSKA (POLSKA)

Dyplomowana tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca (eferte), założycielka "mufmi" w Warszawie. Pomysłodawca i koordynator wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. Zrealizowała ponad 50 przedstawień. Laureatka "SoloDuo Dance Festival" (Budapeszt 2005/2006), juror SoloDuo (2007-2010). Stypendystka British Council Awards 2004 – Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Występowała na scenach w Berlinie, Brukseli, Budapeszcie, Palermo, Sztokholmie i w Polsce na najważniejszych festiwalach tańca współczesnego w Polsce (Warszawa, Bytom, Kalisz, Lublin, Gdańsk, Poznań, Białystok i in.). Wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2010). W lutym 2008 roku zrealizowała dwie autorskie produkcje dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu pt.: "farfalla" i "6 / 9" . Realizacja ruchu w teatrze lalek i w teatrach w Szczecinie, Krakowie i Legnicy. Gość programu APAP VI, advancing performing arts project. Współpracuje obecnie z Orkesztika Foundation w Budapeszcie, Perypezye Urbane Media Collective w Mediolanie w ramach projektu DanceMe, z Samovarteateret z Norwegii. www.eferte.pl 

BAŁTYCKI TEATR TAŃCA (POLSKA)

Bałtycki Teatr Tańca powstał 1 marca 2010. Ale już dwa lata wcześniej do Gdańska, z całej Polski, zaczęli przyjeżdżać młodzi, zdolni tancerze wzmacniając dynamicznie rozwijający się zespół baletu Opery Bałtyckiej. Kolejne premiery „4&4” i „Eurazja” Izadory Weiss „Men’s Dance” Komassy, Przybyłowicza i Misiuro, wreszcie „Romeo i Julia” i „Out” w chorografii I. Weiss dały pewność, że gdański zespół stworzył nową jakość. Tancerze BTT to niezwykłe indywidualności. Są wśród nich absolwenci polskich szkół baletowych, jak i osoby spoza ich grona, ale za to z ogromnym doświadczeniem praktycznym. Połączyło ich dążenie do perfekcji i miłość do tańca. Dyrektorem artystycznym BTT jest Izadora Weiss. W pracy hołduje przekonaniu, że ruch ciała musi być wywiedziony z ducha muzyki i jest sensowny tylko wtedy, gdy tworzy z tą muzyką nierozerwalną całość. W historiach opowiadanych w jej spektaklach stara się przekazywać pozytywne emocje i bronić systemu wartości, w którym miłość, godność ludzkiej osoby, wierność swoim ideałom i wybranym przez siebie ludziom, umiłowanie prawdy i sprawiedliwości są stale obecne, wbrew modom i destrukcyjnym trendom promowanym we współczesnej kulturze czy subkulturze, jak sama to definiuje. Ostatnią premierą BTT jest wieczór złożony ze spektaklu "Sen" z muzyką Arvo Parta w choreografii Wojciecha Misiuro i najtrudniejszego wyzwania repertuarowego jakim jest „Święto wiosny” Igora Strawińskiego. www.baltyckiteatrtanca.pl  

BUSY ROCKS (NIEMCY)

Zespół Busy Rocks powstawał przez cztery lata w Belgii, gdzie Franziska Aigner (AT), Tuur Marinus (BE), Fabian Barba (ECU), Gabriel Schneker (BR) i Marisa Cabal (ES) uczęszczali do szkoły P.A.R.T.S. Połączyły ich wspólne upodobania artystyczne. Stworzyli model współpracy, który kwestionował założenie, iż indywidualne dzieło sztuki musi być stworzone przez jednego artystę. Wszyscy członkowie grupy interesują się metodami tworzenia i postrzegania ruchu. Dzięki tym zainteresowaniom grupa potrafi kwestionować oczekiwania, które pojawiają się wraz z ukazaniem się ciała na scenie oraz manipulować nimi. Artyści rzucają wyzwanie tancerzowi postrzeganemu jako samonapędzające się ciało poruszające się swobodnie w pustych przestrzeniach. Role członków w zespole nie są określone i zmieniają się w zależności od projektu. Tak otwarta struktura daje więcej możliwości. Od 2010 do 2012 roku oficjalną siedzibą Busy Rocks jest Beursschouwburg w Brukseli. www.busyrocks.org 

DANS.KIAS (AUSTRIA)


Jest jednym z najbardziej znanych zespołów tańca współczesnego w Austrii. Powstał w 1995 roku pod kierunkiem artystycznym Saski Hölbling. Od tego czasu Hölbling wraz ze swoim zespołem stworzyła ponad 20 spektakli. W 2000 roku otrzymała nagrodę Prix d’auteur du Conseil Général de Seine-Saint-Denis/Bagnolet za sztukę „Do your desires still burn”, a w 2002 roku wygrała nagrodę Austrian Dance Production Prize za spektakl „other feature”. Tworząc choreografie, Hölbling współpracuje również z innymi artystami, takimi jak Bob Wilson (US), Willi Dorner (AT) czy Laurent Pichaud (FR). W 2001, wraz z kanadyjskim choreografem Benoîtem Lachambrem oraz z francuskim twórcą teledysków Laurentem Goldringiem stworzyła solo „rrr... (reading, readings, reading)”. Spektakl był zaprezentowany podczas otwarcia Tanzquartier Wien. Saskia Hölbling wzięła udział w produkcji „Parades & changes, replay in expansion” francuskiej choreografki i tancerki Anne Collod. W 2008 roku, wraz z francuskim choreografem Fabrice Ramalingom opracowała duet „fiction in between”. Hölbling interesuje się również innymi dziedzinami sztuki: w 2002 roku, we współpracy z Wiener Taschenoper wyreżyserowała opery „II Combattimento di Tancredi e Clorinda” Monteverdiego oraz „A-ronne” Luciana Berio. W 2009 wystawiła kolejne trzy sztuki Berio. W tym samym roku wyreżyserowała oraz wystawiła sztukę Hamletmaschine Heinera Müllera na prośbę Max Reinhardt Seminar (Wiedeński Uniwersytet Muzyki i Sztuki Teatralnej w Wiedniu). Premiera jej ostatniej produkcji „pictographic events” odbyła się w grudniu 2010 roku w Tanzquartier Wien. www.dans.kias.at  

COLLECTIVO CINETICO (WŁOCHY)

Eksperymentalna grupa artystyczna z pogranicza teatru i sztuk wizualnych, założona w roku 2007 przez Francescę Pennini. Ukształtowana jako elastyczna grupa artystów reprezentujących wiele dyscyplin, zgłębia formuły i statusy przedstawień, dyskutując nad mechanizmami i zasadami, które nimi rządzą. Podstawą podejścia do zmian formy przedstawień jest projekt C/o, choreograficzna „struktura” trwająca przeszło 10 lat, zrodzona z konceptu heterotopii Michela Foucaulta. CollettivO CineticO występowało w kraju i za granicą w wielu różnych miejscach, od tradycyjnego teatru do domów mieszkalnych, od publicznych toalet do transmisji internetowych. Stworzone dzieła to : (t)ESTE; 3x0=3; PIN######; Expeausition; Monkey [soap] business; EYE WAS EAR; Diluire la prossimità – Public actions for private spaces; x I I; O+< scritture viziose sull\'inarrestabilità del tempo; D monoscritture retiniche sull\'oscenità dei denti; I x I We won’t destroy...; Overmapping; XD scritture retiniche sull’oscenità dei denti. Najnowsze dzieło The Uncertain Scene jest realizowane przez europejski Project Focus on Art and Science in the Performing Arts.

CIE. DRIFT we spółpracy z CIE. BEWEGGRUND (SZWAJCARIA)

Szwajcarska formacja Drift przedstawia absurdy życia codziennego, pragnie rozbawić swoją widownię skłaniając jednocześnie do głębokich refleksji. Zespół zainteresowany jest skrajnymi sytuacjami, dążąc do pokazania ich surrealistycznego wymiaru w lekki i zabawny sposób. Dyrektorzy artystyczni, Béatrice Jaccard i Peter Schelling, którzy współpracują ze sobą od 1987 roku, w 1992 r. założyli Compagne Drift. W 2007 r. otrzymali nagrodę the Swiss Award for Dance and Choreography za całokształt twórczości. Założone w 1998 roku stowarzyszenie BewegGrund reprezentuje determinację, integrację, równe prawa i możliwości szczególnie w projektach kulturowych. Oprócz ciągłej pracy pedagogicznej, będącej często pierwszym kontaktem osób niepełnosprawnych z tańcem, BewegGrund stanowi wzór do naśladowania udowadniając, że taniec nie jest zarezerwowany wyłącznie dla ludzi pełnosprawnych. Spotkanie dwóch grup w 2009 r. zaowocowało wspólnymi pomysłami, a w efekcie powstaniem specyficznej, żartobliwej, a zarazem dramatycznej sztuki tanecznej „On Beaty”. Spektakl unaocznia różnice między ludzkimi możliwościami fizycznymi, jednocześnie sprzeciwiając się uważaniu ich jako nieprzekraczalne. www.drift.ch  

COMPAGNIE HUMAINE (FRANCJA)

Compagnie Humaine jest współczesnym zespołem teatralnym rozwijającym projekty łączące niezależnych artystów z różnych dziedzin: tancerzy, kompozytorów, filmowców, artystów plastyków, scenografów, projektantów, fotografów, pisarzy. Założony w Nicei przez światowej sławy choreografa Érica Oberdorffa, od czasu rozpoczęcia działalności we wrześniu 2003 r., zespół w ciągu kilku lat stał się ważną i rozpoznawaną grupą w dziedzinie tańca i życia kulturalnego południowo-wschodniej Francji dzięki wysokiej jakości swojej twórczości i występów na terenie Francji i poza jej granicami. Jego multidyscyplinarne projekty opierające się na jednostkach ludzkich, relacjach między nimi i wymianie z innymi oraz szczere zaangażowanie w życie kulturalne i społeczne pozwoliły zespołowi rozwinąć współpracę i wspólną produkcję z wieloma partnerami takimi jak Balet Preljocaj, Teatr Narodowy w Nicei czy genewskie Flux Laboratory, a także uzyskać długotrwałą pomoc takich instytucji jak Francuskie Ministerstwo Kultury i Komunikacji, Rada Regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, miasto Nicea, miasto Cannes. www.compagniehumaine.com  

COMPAGNIE PAL FRENAK (WĘGRY/FRANCJA)

W 1998 roku istniejąca od dziesięciu lat francuska grupa Pál Frenák, przekształaciła się w węgiersko-francuski zespół z siedzibą zarówno w Budapeszcie, jak i w Paryżu. Profil grupy charakteryzuje różnorodność technik (klasyczna obok nowoczesnej), unikalny styl oraz specyficzny język tańca. Zastosowanie mimiki twarzy, języka migowego oraz ruchu, nawiązując do takich dyscyplin jak cyrk, teatr czy pokazy mody jest jedną z cech charakteryzujących grupę.  www.ciefrenak.fr  

CULLBERG BALLET (SZWECJA)


Cullberg Ballet jest istotną częścią prezentacji szwedzkiej kultury, zarówno w kraju, jak i poza granicami Szwecji. Grupa współpracuje z wieloma rodzimymi i zagranicznymi choreografami i performerami. Działalność Cullberg Ballet obejmuje również projekty i przedstawienia, włącznie z występami site-specific (show przystosowane do miejsca występu) i współpracą w ramach tanecznych programów treningowych. Dyrektorem artystycznym grupy jest Anna Grip. Cullberg Ballet został założony w 1967 roku przez Birgit Cullberg, pod auspicjami Riksteatern. W skład grupy obecnie wchodzi 16-18 tancerzy z różnych stron świata. Od początku istnienia grupy osobowości sceniczne i nienaganna technika tancerzy są cechami, które wyróżniają Cullberg Ballet. Ponadto, grupa jest częścią Riksteatern, narodowego teatru objazdowego Szwecji.  www.cullbergbaletten.se  

EDITTA BRAUN COMPANY (AUSTRIA)

Praca editta braun company przeciwstawia się uznanym ograniczeniom, które stopniowo wkradają się w nasze życie codzienne, ujawniając się w warunkach produkcji w tak zwanym Trzecim Świecie. Produkcje artystyczne w Indiach, Uzbekistanie, Egipcie lub w Senegalu to nie tylko doświadczanie „zewnętrznej” rzeczywistości, to także ponowne wprowadzenie tych doświadczeń do naszych coraz bardziej hermetycznych społeczeństw. Od 1989 roku editta braun company jest gościem znanych festiwali w całej Europie, Egipcie, Izraelu, Jordanii, Pakistanie, Tunezji, Rosji, Indiach i Japonii. Proces tworzenia podkreśla równą współpracę artystów z różnych dyscyplin. W ten sposób tancerze, aktorzy, muzycy, oświetleniowcy, plastycy dołączają do zespołu, by współpracować pod wspólnym patronatem. Od 1996 roku tworzenie nowych dzieł było nieodłącznie związane z muzyką kompozytora Thierryego Zaboitzeffa. Co więcej, od kilku lat charyzmatyczni tancerze wzbogacają projekty grupy swoją kreatywnością. Od 1998 roku oświetleniowcy Thomas Hinterberger i Peter Thalhamer zasilają szeregi firmy. www.editta-braun.com  

EDx2 DANCE COMPANY (KOREA)

LEE In-soo jest uznanym tancerzem i zdobywcą nagród w wielu konkursach w Korei. Swoją przygodę z tańcem nowoczesnym zaczął zwabiony reżyserowaniem. Należał do LDP Company, będąc członkiem the Emio Greco/PC z Holandii zdobył międzynarodowe doświadczenie. Łączy hip-hop i mass-media dance. Występował na wielu międzynarodowych festiwalach, takich jak: New York Lincoln Center Out of Doors Festival, Lekuz Leku, Trayactos Zaragoza, Dies de Densa.

FARID FAIRUZ (RUMUNIA)

Farid Fairuz jest wynikiem fikcyjnej biografii stworzonej przez Rumuńskiego choreografa, Mihai Mihalcea, który w 2010 roku zdecydował się zmienić swój pseudonim artystyczny i swoją biografię. Farid urodził się w Bejrucie, jako syn Libanki i Żyda. Niepokojąca historia miłosna jego rodziców, żyjących w ukryciu na Środkowym Wschodzie, odcisnęła na nim swoje piętno. Po ich tragicznym zniknięciu podczas wojny domowej w Bejrucie, los uśmiecha się do Farida, gdy w wieku 11 lat zostaje adoptowany przez bogatą rodzinę z Jordanii, która przykłada dużą wagę do jego wykształcenia. Dlatego też Farid uczy się tańca klasycznego i współczesnego, a następnie przez kilka lat, uważany za ciekawostkę, występuje w Europie i Stanach Zjednoczonych. Podczas jednego z przedstawień, niezwykłe wydarzenie radykalnie zmienia jego egzystencję. Wydarzenie to, wyszeptane jedynie kilku najbliższym wokół niego, odkrywa niepokojące prawdy i dziwne perspektywy, które mogą mu wskazać nową drogę. Zachęcony przez to narastające w nim uczucie, Farid staje się wizjonerem i ekspertem w postrzeganiu pozazmysłowym. „Farewell” jest wynikiem chaotycznego amalgamatu czarnej magii i technik jasnowidzenia. W swojej procesji, Farid powołuje się na pięć duchów, z którymi potrafi nawiązać pozazmysłowy kontakt.

FERENC FEHER (WĘGRY)

Nigdy nie przeszedłem prawdziwego szkolenia tanecznego, ale dzięki stylom wpływającym na moją sztukę (freestyle, sztuki walki) i dzięki pracy z Anikó Juhászem (O. Caruso) stworzyliśmy nasz własny styl. W latach od 1999 do 2007 przez cały czas pracowałem z the Company Finita la Commedia, gdzie Anikó Juhász (O. Caruso) był reżyserem. Od 2007 roku tworzę własne choreografie (teatr tańca i ruchu, taniec współczesny, teatr fizyczny). www.ferencfeher.hu 

HETAIN PATEL (UK)

Praktyki artystyczne Hetaina Petala traktują o różnorodnych zmysłowych formach języka, komunikacji oraz tożsamości kulturowej. Często używając swojego własnego ciała jak przestrzeni do tych dyskusji, usiłuje on odnaleźć związek ze swoim dziedzictwem poprzez odprawiane na sobie rytuały oraz matematyczne struktury hinduskiej muzyki klasycznej. Przekuwając swoją kreatywność w różnorodne formy, jego współczesne eksperymenty z choreografią, dźwiękiem oraz słowem mówionym wpływają na jego nowe badania dotyczące mechanizmów uderzenia serca, w których współpracuje on z Wydziałem Inżynierii Elektrycznej Uniwersytetu Nottingham. Jego fotografie, filmy oraz przedstawienia na żywo były prezentowane zarówno w kraju, w galeriach takich jak londyńskie Tate Britain czy London Printworks, jak i za granicą – w Nowym Jorku, Berlinie, Bukareszcie i Koczi. W 2009 roku Hetain został zakwalifikowany do Nagrody im. Satyajita Raya dla Filmów Krótkometrażowych wręczanej podczas BAFTA. Jako artysta-rezydent (2009) w galerii 501 Arts Space in Chongqing w Chinach współpracował z artystami, choreografami oraz muzykami. Hetain wielokrotnie wygłaszał wykłady na krajowych uniwersytatach. www.hetainpatel.com  

THE COMPANY IBICULTURA-GIOVANNA VELARDI (WŁOCHY)

Zespół IBI Cultura-Giovanna Velardi wspiera twórczość i produkcje Giovanny Velardi. Jest organizatorem warsztatów tańca oraz festiwal w Palermo: „Difronte/Attraverso percorsi di Danza contemporanea” i „Kursaal Tonnara danza Festival”. W maju 2008 roku zorganizował konferencję oraz debatę na temat tańca współczesnego w teatrze Montevergini. W 2009 roku podczas Międzynarodowego Dnia Tańca, zespół przeprowadził szkolenie oraz kurs badawczy dla publiczności: „Spazi per la danza contemporanea” (przestrzeń dla tańca współczesnego) oraz „La danza e il suo pubblico” (Taniec i jego publiczność). Ponadto był organizatorem projektu edukacyjnego dla widzów sztuki tanecznej w 2010 roku. Zespół jest partnerem projektu Movimenti Urbani i prowadzi warsztaty dla występujących w nim artystów. Projekt Movimenti Urbani jest wspierany przez Ministerstwo do Spraw Młodzieży. Obecnie, razem z Pragą i Marsylią, zespół pracuje nad europejskim projektem "Straw Man".

INTEGRACYJNY TEATR TAŃCA KIERUNEK (POLSKA)

Integracyjny Teatr Tańca Kierunek jest zespołem Tańca współczesnego, którego celem nie jest terapia czy rehabilitacja, ale poszukiwanie nowej estetyki tańca oraz profesjonalna praca twórcza o wysokim standardzie artystycznym. Integracyjny Teatr Tańca Kierunek zmienia powszechnie istniejące poglądy na temat tańca, na to jak widziane jest ciało tancerza, a także stereotypy dotyczące niepełnosprawności.

JAROSŁAW KARCH (POLSKA)

Urodzony w 1983 roku. Absolwent studiów magisterskich na Wydziale Mechanicznym Technologicznym Politechniki Śląskiej, a obecnie student Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Przygodę z tańcem rozpoczął w 2006 roku w Studio Teatr Wojeteth pod okiem założyciela i choreografa Kasjana Górskiego. Umiejętności taneczne zdobywał w trakcie corocznej Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej, jak również na ogólnopolskich warsztatach tańca współczesnego w Śląskim Teatrze Tańca, czy będąc uczestnikiem różnego rodzaju projektów tanecznych i teatralnych. Od października 2009 roku do grudnia 2010 roku tancerz Śląskiego Teatru Tańca. Od lutego 2011 choreograf Integracyjnego Teatru Tańca Kierunek.

JEAN-GUILLAUME WEIS (LUKSEMBURG)

Od 1998 roku Jean-Guillaume Weis występuje głównie we własnych projektach oraz tworzy choreografie dla stworzonego przez siebie zespołu Jean-Guillaume Weis Dance People. Jako tancerz, choreograf i aktor regularnie gości w produkcjach innych zespołów, a także w rozmaitych projektach artystyczno-teatralnych. Tańczył m.in. w Pina Bausch Tanztheater, Mark Morris Dance Group oraz Tanztheater Basel. Od 1998 roku stworzył choreografie do 13 spektakli i mini-spektakli, a swoją twórczość zaprezentował w Belgii, Niemczech, Francji, Polsce, Laosie, Luksemburgu oraz Stanach Zjednoczonych. JGW prowadzi zajęcia z baletu i tańca współczesnego, zarówno w Luksemburgu jak i poza jego granicami. www.jeanguillaumeweis.com 

JOE ALTER DANCE GROUP (USA)


Joe Alter is a dancer, choreographer, teacher, founder and director of Joe Alter Dance Group. He graduated from the Ohio State University with specialization in choreography and dance technology. His works were presented in Germany, Poland, Yugoslavia and in the USA. Joe Alter is also an author of the "Polish Project" programme. The programme\'s aim was to enable the youth from the underprivileged environments in Poland to participate in the artistic creation. Joe Alter was a lecturer in San Diego State University and now he cooperates with the Faculty of Dance Theatre in Bytom. Recently, he was on tour with the performance titled “If it\'s not one thing...” produced in cooperation with Liam Clancy and Eric Geiger. He is a guest artist in Little Known Dance Theater run by Leslie Seiters. His last performance “Walking through ghosts” had its premiere in August 2010 in Sushi Performance and Visual Arts in San Diego, California.

CIE LES CHOSES DE RIEN (FRANCJA)

Boris Gibé jest założycielem i dyrektorem zespołu Les Choses de Rien (od 2004). Kreuje intymny, emocjonalny świat, w którym sposobem ekspresji jest akrobatyczny taniec, eksperymenty w powietrzu, balansowanie, teatr ciał i operowanie przedmiotami. Po „Installation tripode” i „Le Phare”, które odbywało się w namiocie cyrkowym, Cie Les Choses de Rien stworzył ostatnio bardziej elastyczny projekt, „Bull”. „Bull” w komiczny sposób przedstawia modernizm naszych przestrzeni życiowych. W prześwitującej bańce, Boris Gibé tańczy akrobatyczny taniec, operuje przy tym przedmiotami teatralnymi badając, jak wiele urządzeń elektronicznych zawładnęło naszym codziennym życiem i doprowadziło nas do innego rodzaju rzeczywistości. www.leschosesderien.com 

MACHOL SHALEM DANCE HOUSE (IZRAEL)

W samym sercu Jerozolimy, miasta o niepowtarzalnej, świętej atmosferze, różnorodnej kulturze i wielkich emocjach, trupa Machol Shalem Dance House dała podwaliny dla rozwoju niezależnej sceny muzycznej. Ośrodek składa się ze studia i Sali koncertowej posiadającej 120 miejsc. Projekty MSDH są wspierane przez Ministerstwo Kultury, Władze Miasta Jerozolimy i Fundację Jerozolimską. Projekty międzynarodowe MSDH dążą do współpracy ze zrzeszonymi ośrodkami tańca. Na te działania składają się współprodukcje, programy wymiany artystów i SHALEM - Międzynarodowy Festiwal Tańca, podczas którego prezentują swój repertuar na scenie międzynarodowej. Wcześniejsze udane przedsięwzięcia MSDH to między innymi: współpraca z Tanzhaus Zurich w roku 2009 oraz wymiana kulturalna podczas Festiwalu Teatru Tańca "Zawirowania" w Warszawie w roku 2010. W 2011 roku wraz z Schlachthaus Theater Bern i grupą teatru Pen!Palast MDSH zaczęło przygotowywanie nowego spektaklu, inspirowanego różnymi stylami teatru tańca oraz filmu, który będzie miał swoją premierę 24 września. W tym roku prezentujemy całkiem nowy, pasjonujący program - projekt Fusion. MSDH zaprosi wybrane grupy taneczne na kongres, który odbędzie się w grudniu, w Centrum Tańca. MSDH przedstawi szeroki repertuar stworzony przez artystów z Izraela, zaprezentuje możliwości wymiany artystycznej.

Założyciele i dyrektorzy artystyczni: Machol Shalem Dance House Jerusalem (MSDH) od 2002: Ruby Edelman & Ofra Idel  www.machol-shalem.org  

PANTA REI DANSETEATER (NORWEGIA)


Od momentu utworzenia w lutym 2000 roku, zespół tańca Panta Rei stał się rozpoznawalny dzięki inspirującym i ekscytującym przedstawieniom oraz programom nauczania. W swojej siedzibie w Oslo, zespół opracowuje nowe spektakle wyjazdowe i rozwija programy edukacyjne wspierające sztukę.  www.pantareidanseteater.com  

PARK SOON-HO DANCE PROJECT (KOREA)

Otrzymawszy dyplom Hansung University w Korei, PARK Soon-ho, dokończył kurs choreografii w EDDC European Dance Development Center w Holandii. Był członkiem Zapara Dance Troupe we Włoszech i brał udział w licznych projektach, takich jak: T.A.T Project, PACT Zollverein Atelier w Niemczech, a także w przedstawieniach „The Anatomy of Extreme” z Arepo Group, „Crazy Kiss” Thazhaus (Dom Tańca Nadrenii Północnej-Westfalii) i innych. W swoich pracach eksploruje pojęcie przestrzeni, a także zagadnienie relacji człowieka z naturą. Choreograf skupia się na pochodzeniu ruchu, fascynuje go dwoista natura wszystkich obiektów.

PAULA ROSOLEN (NIEMCY)

Jest niezależną tancerką, choreografką i reżyserką. Swoimi ostatnimi pracami "Die Farce der Suche – A solo from and about Renate Schottelius" i "Piano Men" zaczęła budować relację między teatrem dokumentalnym, teorią przedstawienia i praktyką taneczną. Jednoczy ona artystów tanecznych, muzycznych, teatralnych oraz filmowych. Paula urodziła się w 1983 roku w Argentynie. Jest absolwentką Wyższej Szkoły Muzycznej i Teatralnej we Frankfurcie. W roku 2010 ukończyła studia magisterskie na kierunku choreografia i wykonanie na uniwersytecie Justus-Liebig w Gießen. Pracowała z takimi choreografami jak: Ana Garat, Ayman Harper, Dieter Heitkamp, Toula Limnaios, Boris Chamatz, Anouk van Dijk in PET_2/ Tanzlabor_21, Unterwegs Theater/Heidelberg, Thomas Wilhelm, Nir de Volff oraz z reżyserem Christofem Loy\'em. Wystąpiła w spektaklu Williama Forsythe pt. "Human Writes", po czym odbyła staż w The Forsythe Company. W ciągu ostatnich dwóch lat Paula stworzyła choreografie do: "Claroscuro" (2009) wystawianym w Mousonotrum we Frankfurcie oraz na Festiwalu Muzyki Współczesnej w Aix en Province, "Nostalgie, Solo für 1 Dirigenten" na podstawie partytury Dietera Schnebela wykonanej w ZKM Karlsruhe w 2009 roku oraz PACT Zollverein 2011, "Die Farce der Suche - a Solo from and about Renate Schottelius" wystawianej na deskach Akademie der Künste w Berlinie, we Frankfurt LAB (2010) i na Festiwalu teatralnym 150% w Hamburgu w 2011 roku. Paula została też zaproszona na danceWEB 2009 w ramach ImPulseTanz Festival w Wiedniu. Prowadzi kursy improwizacji i kompozycji oraz kursy tańca w IATW Giessen oraz jest gościnnym nauczycielem na Uniwersytecie BILGI w Stambule.  www.paularosolen.com 

POINT VIEW ART ASSOCIATION (MAKAO)


Point View Art Association to artystyczna i kulturalna organizacja non-profit utworzona w Makau. Jej członkowie pochodzą z różnych krajów i wykonują różne zawody, takie jak reżyser teatralny, plastyk, muzyk, dekorator, projektant kostiumów, aktor i tancerz. Teatr multimedialny to najbardziej specyficzny cel tworzenia sztuki. Poprzez eksperymentalne przedstawienia, członkowie odkrywają szerokie możliwości dla sztuki. Ich zadaniem jest tworzenie sztuki i kultury, wspieranie edukacji artystycznej oraz badań. Rozwijają wymianę i współpracę w zakresie edukacji artystycznej z grupami w Hong Kongu, Chinach i innych krajach. www.playinglandscape.asia  

POLSKI TEATR TAŃCA /POLISH DANCE THEATRE (POLSKA)

W 1973 roku został powołany do istnienia Polski Teatr Tańca – Balet Poznański, którego dyrekcję powierzono wybitnemu tancerzowi i choreografowi Conradowi Drzewieckiemu. Od 1988r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiego Teatru Tańca jest Ewa Wycichowska, wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi, choreograf i pedagog, profesor sztuk muzycznych, kierownik Zakładu Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wielokrotny juror polskich i międzynarodowych konkursów tańca. Oblicze Polskiego Teatru Tańca przeszło ewolucję od spektakli ukształtowanych formą teatru baletowego do współczesnego gatunku teatru tańca. Zmieniła się też pierwotna wizja teatru autorskiego, którą zastępują dziś wybitni twórcy z całego świata. PTT to swoiste forum choreograficzne, na którym wypowiadają się uznani mistrzowie, tacy jak Birgit Cullberg, Mats Ek, Dominique Bagouet, Karine Saporta i Ohad Naharin. Szansę konfrontacji i rozmowy z widzem, mają także przedstawiciele młodego pokolenia, tacy jak Yossi Berg czy Virpi Pahkinen oraz tancerze Polskiego Teatru Tańca skupieni wokół grupy “Atelier”. W ciągu 37 lat istnienia Polski Teatr Tańca zrealizował ponad 180 premier, gościł na pięciu kontynentach, został wyróżniony wieloma nagrodami, wśród nich Fringe Firts na Festiwalu w Edynburgu. Polski Teatr Tańca poszerzając swoją działalność o nurty edukacyjno-festiwalowe od 1994 roku organizuje Międzynarodowe Warsztaty Tańca Współczesnego, od 2004 Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca, a od 2008 Festiwal Atelier. www.ptt-poznan.pl  

PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA TEATRALNA IM. L. SOLSKIEGO W KRAKOWIE WYDZIAŁ TEATRU TAŃCA (POLSKA)

Kształcenie aktorów teatru tańca rozpoczęło się w roku akademickim 2007/2008 na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie jako specjalizacja „aktor teatru tańca”. Specjalizacja powstała we współpracy PWST ze Śląskim Teatrem Tańca. Pierwsza koncepcja programowa została opracowana w ramach programu Unii Europejskiej Leonardo da Vinci. Od roku akademickiego 2008/2009 specjalizacja przekształcona została w Wydział Teatru Tańca, którego siedzibą jest Bytom. Studia jednolite na kierunku aktorskim, specjalność „aktor teatru tańca” trwają nie mniej niż 4,5 roku (9 semestrów) i kończą się nadaniem tytułu magistra. Łączny wymiar godzin kształcenia wynosi 4.590. Program studiów zakłada interdyscyplinarną edukację w zakresie tańca, aktorstwa, teorii, historii teatru i tańca, polskiego folkloru, muzyki, anatomii, technik głębokich, nowych mediów, improwizacji, reżyserii i kompozycji. Proces kształcenia łączy wykłady stałe i warsztaty twórcze. W ramach tych drugich studenci poznają rozmaite trendy edukacyjne i artystyczne we współczesnej sztuce europejskiej; uczyć się będą pod kierunkiem wykładowców z kraju i zza granicy. Dynamika studiów polega na zestawieniu wiedzy podstawowej z uzupełniającą (oferowaną w ramach zajęć warsztatowych.) Absolwent studiów zawodowych kierunku aktorskiego, specjalności aktor teatru tańca powinien być profesjonalnie i wszechstronnie wykształconym tancerzem mającym wiedzę teoretyczną i praktyczną, która zapewnia na wskroś współczesne przygotowanie do wykonywania pracy zawodowej, a w tym: do samodzielnej, oryginalnej i twórczej pracy scenicznej. Absolwenci otrzymują solidne podwaliny nie tylko do rozwijania własnej twórczości, lecz także są doskonałymi wykonawcami ról w nowoczesnym teatrze tańca i teatrze dramatycznym. Zgodnie ze zdobytą wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów są przygotowani do pracy w instytucjach o charakterze performatywnym (łączącym wysoką sprawność fizyczną, taniec, aktorstwo i głos). www.pwst.krakow.pl  

STUDIO TAŃCA/DANCE STUDIO (SŁOWACJA)

Štúdio tanca jest profesjonalnym teatrem tanecznym który odgrywa znaczącą rolę w dziedzinie współczesnego tańca w Słowacji. Teatr ten oferuje oryginalne produkcje współczesnych słowackich tańców skierowane do widzów zainteresowanych nietradycyjnymi występami artystycznymi, a także wspiera młodych niekonwencjonalnych słowackich reżyserów. W czasie swojego istnienia wystawił 29 pełnometrażowych spektakli, a także kilka projektów plenerowych. Współpracował z gośćmi z zagranicy i wieloma współczesnymi słowackimi artystami. Występował na deskach różnych słowackich teatrów, oraz brał udział w prestiżowych międzynarodowych festiwalach za granicą ( Czechy, Polska, Węgry, Bośnia i Hercegowina, Rosja, Niemcy, Włochy, Egipt, Japonia, Belgia, Indie). Teatr zrealizował również dwie produkcje filmowe i był inspiracją kilku produkcji dokumentalnych dotyczących jego działalności. Zapoczątkował tradycję festiwalu tańca współczesnego „cztery (+1) dni tańca dla was” gdzie są prezentowane współczesne słowackie produkcje i koprodukcje. Założycielem teatru Štúdio tanca jest autonomiczny region Bańska Bystrzyca.

STUDIO TEATRU FIZYCZNEGO PRZY ŚLĄSKIM TEATRZE TAŃCA (POLSKA)

Studio Teatru Fizycznego przy Śląskim Teatrze Tańca powstało w 2005 roku, z inicjatywy Leszka Stanka, w chwili obecnej prowadzone jest przez Ewę Zawadę (aktorkę Teatru Dzieci Zagłębia). Oferta studia kierowana jest do młodzieży powyżej 15 roku życia, chcącej doskonalić swoje umiejętności artystyczne. Celem i założeniem studia jest zainteresowanie młodzieży różnego rodzaju technikami i formami przekazu wykorzystywanymi w teatrze dramatycznym oraz teatrze tańca. Program edukacyjny przewiduje zajęcia z zakresu: tańca współczesnego (technika polska), tańca klasycznego, body conditioning, improwizacji przez ruch, warsztatów wyzwalających z elementami dramy, pracy nad tekstem, impostacji głosu, technik relaksacyjnych oraz biomechaniki. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych tancerzy i pedagogów. W oparciu o zajęcia (teoretyczne i praktyczne) oraz stopniowo nabywane umiejętności w tych dziedzinach słuchacze studia przygotowują spektakl, który zaprezentowany zostanie na jednej ze scen festiwalowych w ramach XVIII Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej.

ŚLĄSKI TEATR TAŃCA (POLSKA)

Pierwszy polski, zawodowy zespół tańca współczesnego założony w 1991 roku w Bytomiu przez dyrektora/choreografa Jacka Łumińskiego, który stworzył nową formę i styl w oparciu o bogate narodowe tradycje kulturalne. Styl choreograficzny Łumińskiego i tworzony przez niego materiał ruchowy wywodzą się z tradycyjnych oraz współczesnych form tanecznych i są ściśle związane z kulturą polską. Gdziekolwiek za granicą zespół występuje, czy też prowadzi warsztaty, uważa się je za nieporównywalne i nowatorskie. ŚTT występował i prowadził zajęcia warsztatowe w Polsce, prawie wszystkich krajach Europy oraz w Indiach, Chinach, Kanadzie i wielokrotnie w USA. W repertuarze zespołu znalazły się spektakle Jacka Łumińskiego, Avi Kaisera (Belgia), Anny Sokolow (USA), Terese Freedman (USA), Marka Haima (USA), Risy Jaroslow (USA), Melissy Monteros (USA), Stephanie Skura (USA), Wendella Beaversa (USA), Sama Costy (USA), Franka Handelera i Diane Elshout (Holandia), Christine Brunel (Niemcy), Henrietty Horn (Niemcy), Conrada Drzewieckiego, Paula Claydena (Wielka Brytania), Hilke Diemer (Holandia), Mihai Mihalcea (Rumunia), Idana Cohena (Izrael) oraz wznowienia historycznych prac choreograficznych Poli Nirenskiej – polskiej tancerki/choreografa doby międzywojennej, przygotowane przez Rimę Faber (USA). W listopadzie 2001 r. w Swarthmore College w USA odbyło się międzynarodowe sympozjum poświęcone historii oraz obecnej sytuacji tańca współczesnego w Polsce, z udziałem wybitnych krytyków z USA, Europy i Izraela. Głównym tematem dyskusji w trakcie sympozjum była działalność ŚTT. W 2005 r. we współpracy z sześcioma europejskimi uczelniami, ŚTT dzięki wsparciu unijnego program Leonardo da Vinci opracował program pierwszej w Polsce szkoły tańca na poziomie akademickim. Program ten wdrożono w otwartym w 2007r. Wydziale Teatru Tańca krakowskiej PWST, którego siedzibą od 2008r. jest Bytom, a dziekanem Jacek Łumiński. ŚTT uczestniczy w realizacji wielu projektów i programów międzynarodowych, zarówno w charakterze lidera, jak i partnera. ŚTT utworzył Fundację Śląskiego Teatru Tańca, która pomaga wielu projektom i programom ŚTT a w szczególności programom edukacyjnym i społecznym. Zainicjował utworzenie Polskiego Stowarzyszenia Tańca Współczesnego. Było ono pierwszym tego typu w Polsce od ponad 200 lat i miało na celu stworzenie powiązań między środowiskami tanecznymi w kraju. Od 1995r. ŚTT prowadzi stałe programy społecznew domach dziecka, domach opieki społecznej, szpitalach, warsztatach terapii zajęciowej, dla ludzi starszych oraz niepełnosprawnych fizycznie i mentalnie. W 1999 r. Teatr rozpoczął program pod nazwą Integracyjny Teatr Tańca „Kierunek Teatr” z udziałem osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Od 1991 roku organizuje comiesięczne krajowe i międzynarodowewarsztaty i seminaria dostępne dla tancerzy, choreografów i administratorów. W 1995 utworzył Nową Serię Edukacyjną dla Nauczycieli Tańca i Liderów Środowiska. Program ten miał stanowić podwalinę pod tworzenie centrum edukacyjnego, pomagającego w rozwoju polskiej społeczności tańca współczesnego, a w szczególności dającego tancerzom konieczne środki do budowania przyszłości tańca w Polsce. Od 1994r. organizuje Międzynarodową Konferencję Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej. Wspólnie z Miastem Bytom, w roku 2012 w ramach ŚTT powstanie pierwsze w Polsce Centrum Choreograficzne. W roku 2013 ŚTT otrzyma nową siedzibę tzw „Centrum Tańca” w Bytomiu w przystosowanych budynkach po kopalni Rozbark. www.stt.art.pl  

T.H.E DANCE COMPANY (SINGAPUR)

T.H.E (Ludzka Ekspresja) Dance Company zespół założony w 2008 roku przez Dyrektora Artystycznego – Kuik Swee Boona. Celem T.H.E Dance Company jest odzwierciedlenie i personifikacja poprzez sztukę i taniec, mnogości aspektów dotyczących ludzkiej natury i rodzaju ludzkiego. Artyści pragną stworzyć wybitny zespół taneczny o zasięgu regionalnym oraz międzynarodowym, zespół o unikatowej tożsamości, silnie zakorzenionej w dokonaniach singapurskiej sceny artystycznej. T.H.E Dance Company skupia się na tworzeniu produkcji, które stawiają pytania oraz zmuszają widza do refleksji. Zespół opiera się na indywidualności i zróżnicowaniu we wspólnej pracy, wierząc, że proces twórczy jest zawsze efektem wysiłku wielu umysłów oraz ich energii, a nie tylko indywidualnym dokonaniem jednostki. Jako młoda grupa, wkraczająca w drugi rok działalności, do swoich aspiracji zaliczają nieustanne kwestionowanie własnej pracy poprzez podnoszenie standardów, zarówno technicznych jak i artystycznych. Ponadto celem nadrzędnym grupy jest popularyzacja i promocja sztuki tanecznej, stylu oraz języka stworzonego przez dyrektora artystycznego Kuik Swee Boona. www.the-dancecompany.com  

TEATR NOVOGO FRONTA (CZECHY)

Grupa została założona w Sankt Petersburgu w roku 1993, następnie przeniosła się do Pragi. Ich utwory powstały dzięki eksperymentom na bazie relacji między ciałem aktora – jedynym tworzywem, jakiego używa, i miejscem, gdzie odbywa się występ. Kreatywność utworów, prezentowanych przez Teart Novogo Fronta zadziwia zarówno, jeśli chodzi o skalę, jak i różnorodność – wahają się one od ulicznych występów z improwizowaną scenografią do w pełni wyreżyserowanych sztuk, wystawianych w teatrach. Krytycy opisują ich dzieła jako „gorzką taneczną groteskę“, „taniec podzielony“, a ruch sceniczny porównują do butōh. Występy Teatru Novogo Fronta inspirowane są obrazami, znajdującymi się na granicy między mistycyzmem i abstrakcją, sztuką cyrkową i tańcem współczesnym, gdzie najważniejsza jest akcja, improwizacja i napięcie, wzmocnione przez absurdalność ludzkiej tragedii. Teatr Novogo Fronta aktualnie wystawia dziesięć własnych sztuk. Ich wspólnym tematem jest wieczna, mityczna udręka człowieka.  www.tnf.cz 

TOMER ZIRKILEVICH GROUP (IZRAEL)

Tomer Zirkilevich Group jest zespołem taneczno-teatralnym, którego członkowie są absolwentami Dance Theatre Department w Kibbutzim College School for the Arts of Dance. W tym roku grupa zaczęła działać niezależnie. „Like Father Likes Son” jest przedstawieniem taneczno-teatralnym Tomera Zirkilevicha, stworzonym jako jego ostatni projekt podczas zajęć taneczno-teatralnych. Opiekunem projektu jest Sharon Reshef Armony, dyrektor School for the Arts of Dance oraz Noya Lancet, reżyser i pedagog dramatu.

THE COMPAGNIE CHANTAL GONDANG (FRANCJA)

Zespół Chantal Gondang został utworzony we wrześniu 2001 roku. Oprócz pasji tanecznej, innym powodem utworzenia zespołu przez choreograf Chantal Gondang była chęć przekazania pewnej wiadomości, a mianowicie chęć zaproszenia do tańca pełnego kreatywności, tańca pochodzenia afrykańskiego, który wyzbywa się stereotypowych folklorystycznych obrazów. Jest to taniec, który sunie naprzód, przez wieki ku przyszłości.  W swoich przedstawieniach Chantal Gondang miesza różne style taneczne. www.compagniechantalgondang.com 

VAVA ŞTEFĂNESCU (RUMUNIA)

Rumuńska choreografka i tancerka, dyrektorka artystyczna Centrul National al Dansului w Bukareszcie (CNDB). W 1994 ukończyła studia na Wydziale Choreografii Narodowego Uniwersytetu Teatru i Filmu w Bukareszcie. W 2004 uzyskała tytuł magistra International Artistic Cooperation na Université Paris 8 - UFR Arts. Jej spektakle prezentowane były na najważniejszych międzynarodowych scenach (m.in. w Londynie, Lipsku, Düsseldorfie, Hamburgu, Hanowerze, Paryżu, Sofii). Najnowsze dzieła to instalacja choreograficzna „Solo on-line”, „Mioritza” oraz „Hot summer on Iza” i „Quartet for a microphone”. W 2000 roku założyła centrum Multi-Art-Dans (MAD), niezależną instytucję wspierającą choreografów, tancerzy oraz interdyscyplinarną twórczość artystyczną. W latach 1994-2001 prowadziła zajęcia z tańca współczesnego w Wyższej Szkole Choreografii w Bukareszcie oraz była asystentem na Wydziale Choreografii Narodowego Uniwersytetu Teatru i Filmu w Bukareszcie. Prowadzi warsztaty choreograficzne w ramach festiwali i rezydencji twórczych.

Forward Motion

Forward Motion to wspólny projekt British Council i South East Dance prezentujący barwny obraz brytyjskiej sceny tańca współczesnego i wprowadzający w tajniki gatunku zwanego po angielsku “screen dance”.

Filmy przedstawiaja najbardziej interesujące produkcje i projekty tańca oraz wykorzystywanie nowej technologii we współczesnych układach choreograficznych oraz wywiady z artystami. Jest to zbiór obrazów poświęconych sztuce tańca, wybranych przez wybitnych artystów i znawców spośród najlepszych produkcji brytyjskich ostatnich lat. Na cykl Forward Motion składają się trzy części. Pierwsza część Pt. „Intron” opracowana została przez profesor Liz Haggis z Uniwersytetu w Brighton, „Insights” przez dr Vena Ramphal, natomiast wyboru filmów do trzeciej części „Artist’s Choice”, jak sama nazwa mówi, dokonali sami artyści.

(-)
Materiały Organizatora
27 czerwca 2011

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia