Lalki w operze

"La serva padrona" - reż. Lesław Piecka - Warszawska Opera Kameralna

Lalki ożywiane rękami animatorów i głosami znakomitych solistów operowych. Warszawska Opera Kameralna wznawia jeden z najbardziej unikatowych projektów teatralnych. Premierowy spektakl Sceny Marionetek odbędzie się już 26 lutego.

Scena w jednym z najpiękniejszych miejsc w Warszawie, Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich. Zawieszone na trzymetrowych niciach, kierowane niewidzialną ręką, blisko metrowe marionetki. Operowa muzyka wykonywana przez solistów Warszawskiej Opery Kameralnej oraz muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego. Tak będzie wyglądała premiera „La serva padrona" Giovanniego Battisty Pergolesiego otwierająca nowy sezon na Scenie Marionetek.

Dzieło G.B. Pergolesiego, jednego z największych przedstawicieli włoskiej opery buffa, to typowa pełna uroku opera komiczna o nieskomplikowanej fabule, z uroczą muzyką pełną elegancji, dowcipu i prostoty. Przeznaczona jest dla dwojga wokalistów, mima i małego zespołu instrumentalnego.

Tradycja operowego teatru marionetek sięga XVIII wieku. „W Europie jest obecnie zaledwie kilka takich ośrodków. Obok Mediolanu, Pragi i Salzburga, Warszawa jako pierwsza w Polsce wraca do tradycji opery lalkowej" – mówi reżyser Lesław Piecka, specjalista w dziedzinie animacji i konstrukcji lalki niciowej.

Na potrzeby projektu wybudowano specjalną scenę w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii. Marionetki zostały wykonane przez wybitnych polskich artystów-lalkarzy. Akcja poprowadzona zostanie na tle bogatej scenografii. Głosu marionetkom użyczą znakomici soliści Warszawskiej Opery Kameralnej – Marta Boberska oraz Sławomir Jurczak.

Premiera spektaklu Sceny Marionetek Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się w ramach cyklu Barok w Teatrze Królewskim, którego celem jest prezentowanie największych dzieł epoki baroku. Oprócz teatru marionetek widzowie zobaczą w najbliższych miesiącach dwa spektakle baletowo-pantomimiczne: „Balet o kawie" oraz „Balette de la Musique". Wszystkie przedstawienia odbędą się na scenie Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii.

Lesław Piecka – lalkarz, pedagog, reżyser teatralny. Współtworzył i kierował zespołem Sceny Marionetek Warszawskiej Opery Kameralnej w latach osiemdziesiątych. W latach 2002–2005 prowadził warsztaty zawodowe w teatrach w Polsce oraz we Włoszech, Francji i na Litwie, a w 2010 r. – w Teatrze Lalek PUK w Tokio. Od ponad 30 lat prowadzi zajęcia poświęcone animacji lalki teatralnej na Wydziale Sztuki Lalkarskiej (Białystok) Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie.

Przemysław Fiugajski – dyrygent, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2003 roku pracuje w Warszawskiej Operze Kameralnej. Nagrywał dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej, Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego i wytwórni płytowej „Dux". Występował z większością polskich orkiestr oraz z wieloma zespołami wykonującymi muzykę współczesną. We wrześniu 2015 roku decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego został powołany do Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Marta Boberska – solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracuje m.in. z Władysławem Kłosiewiczem, Jerzym Maksymiukiem, Agatą Sapiechą i Markiem Toporowskim. Na swoim koncie ma nagrania muzyki filmowej (m.in. do filmów Andrzeja Wajdy i Agnieszki Holland). Współpracuje z wieloma filharmoniami i teatrami. Wielokrotnie nominowana do Paszportu Polityki i nagrody Fryderyk.

Sławomir Jurczak – solista Warszawskiej Opery Kameralnej. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od lat specjalizuje się w wykonywaniu muzyki dawnej. Znany jest z popisowych ról w operach Mozarta, m.in. Hrabiego w „Weselu Figara" i Masetta w „Don Giovannim". Koncertował niemal we wszystkich krajach europejskich, Kanadzie, Izraelu i Libanie.

Scena Marionetek: „La serva padrona" („Służąca panią"), najbliższe spektakle: 26, 27, 28 lutego, Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Łazienki Królewskie; bilety: 80 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 30 zł (studencki); więcej informacji na www.operakameralna.pl

(-)
Materiał Teatru
11 lutego 2016

Książka tygodnia

Kto ukradł jutro?
Wydawnictwo ALBUS
Olga Ptak

Trailer tygodnia