Leszek Skrla. Od cyrulika z Sewilli po króla Babilonii

30. rocznica pracy artystycznej w Operze Nova

Leszek Skrla świętować będzie w Operze Nova 30. rocznicę pracy artystycznej. Trzy dekady na polskich i europejskich scenach operowych. Czterdzieści pierwszoplanowych partii wokalnych. I głos, którym urzeka publiczność.

Nie bez powodu artysta wybrał bydgoską scenę operową na swój benefis. Jubileusz świętować będzie w dniu 6 października 2017 w Operze Nova występując w tytułowej roli, w spektaklu „Rigoletto" Giuseppe Verdiego. Opera Nova to miejsce, z którym Leszek Skrla związany jest emocjonalnie, a barwa jego barytonu, niejednokrotnie rzuca czar na publiczność. A poza tym, to wielki zaszczyt móc razem z artystą świętować jego jubileusz właśnie tutaj w Bydgoszczy.

Debiut na scenie Opery Bałtyckiej

Baryton Leszka Skrli jest rozpoznawalny wśród najlepszych polskich śpiewaków. Studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, ukończył z wyróżnieniem. Prowadzony przez Andrzeja Koseckiego oraz Piotra Kusiewicza, ukończył je z wyróżnieniem. W roku 1987 na XXII Między-narodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlovych Varach zdobył wyróżnienie, a rok później również i na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu.
Leszek Skrla debiutował w 1987 roku na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli tytułowej w „Cyruliku sewilskim" Gioacchina Rossiniego. Brał udział w słynnych festiwalach: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo-nia Nova, Viva il Canto, Bydgoski Festiwal Operowy. Z powodzeniem występował jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i zagranicą.

W Operze Nova w Bydgoszczy po raz pierwszy wystąpił w październiku 1992 roku w tytułowej roli opery „Cyrulik sewilski" Gioacchina Rossiniego. Na dorobek sceniczny artysty składa się ponad czterdzieści partii operowych, z których większość to role pierwszoplanowe. Spośród nich warto przypomnieć te najważniejsze i ciekawie wykreowane pod względem wokalnym i aktorskim.

Ponad czterdzieści ról pierwszoplanowych

W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera Richarda Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odniósł kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze Giuseppe Verdiego Ernani. We wrześniu 2002 r. został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski Gioacchina Rossiniego kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudia Desderiego. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej była rola Scarpii w premierze opery Tosca Giacomo Pucciniego, prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto'2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 r. został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował jubileuszowy sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w premierze opery Manru Ignacego Jana Paderewskiego pod dyrekcją Macieja Figasa. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośnikach DVD i CD. W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze Giuseppe Verdiego Rigoletto w reżyserii Marka Grzesińskiego .W październiku 2008 dokonał premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery Stanisława Moniuszki Paria pod batutą Warcisława Kunca, w której śpiewał partię Dżaresa. W grudniu 2008 inaugurował otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując rolę ojca Grandiera w operze Diabły z Loudun Krzysztofa Pendereckiego w inscenizacji Laco Adamika. W kwietniu 2009 na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewał partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile Stanisława Moniuszki. W kwietniu 2010 inaugurował XVII Bydgoski Festiwal Operowy, kreując postać Barnaby w premierze Giocondy Amilcare Ponchiellego w reżyserii Krzysztofa Nazara. W listopadzie 2011 r. w Sali UNESCO w Paryżu odbyła się światowa prapremiera opery Elżbiety Sikory Marie Curie, w której kreował rolę Einsteina. W czerwcu 2012 gościnnie śpiewał rolę Giorgia Germonta w Traviacie Giuseppe Verdiego w Staatstheater Nurnberg.

Makbeth na 25-lecie

25-lecie pracy artystycznej świętował w lutym 2013 r. na scenie Opery Bałtyckiej śpiewając tytułową rolę Makbetha w dziele Giuseppe Verdiego. W uznaniu znaczącego dorobku artystycznego otrzymał z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem Krzysztofa Pendereckiego Powiało na mnie morze snów. Na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewał tytułową rolę w premierze opery Giuseppe Verdiego Rigoletto w inscenizacji Natalii Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrli to Jago w operze Otello Giuseppe Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w Operze Bałtyckiej. W czerwcu 2016 wykonał partię Conte di Luna w spektaklu opery Giuseppe Verdiego Il Trovatore na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu podczas XX Festiwalu Opery Krakowskiej. W maju 2017 po raz pierwszy śpiewał tytułową rolę w operze Giuseppe Verdiego Nabucco.

Ulubiony artysta bydgoskich widzów

Jest ulubionym artystą bydgoskiej publiczności, o czym przekonują ogromne brawa, jakimi nagradzany jest jego talent wokalny. Tak jak w roku 2013, kiedy to po prawie czterdziestu latach na operową scenę powróciła jednoaktowa opera „Rycerskość wieśniacza" Pietro Mascagniego. Wówczas to głęboki i silny baryton Leszka Skrli w kreowaniu postaci Alfia ujął serca widzów. Ileż rozpaczy, zdesperowania wyraził jako zdradzany mąż. Imponował wokalnie i aktorsko. W scenie z Turiddu tembr jego głosu ciął powietrze jak ostry nóż. W tym samy roku kreował rolę Stolnika w „Halce" Stanisława Moniuszki, w reżyserii Natalii Babińskiej. Premiera tej opery zainaugurowała XX Bydgoski Festiwal Operowy. Leszek Skrla jako Stolnik zaprezentował górny pułap swoich zdolności wokalnych i stworzył wiarygodną psychologicznie postać. Widzowie nagrodzili jego kreację gromkimi brawami. I w tym sezonie będzie można podziwiać artystę w tej operze. A także i w roli Ojca w operze „Jaś i Małgosia" Engelberta Humperdincka w reżyserii Cezarego Domagały. Leszek Skrla idealnie czuje się również w spektaklu przeznaczonym dla młodej widowni. I zapewne nadal będzie urzekał ją czystym brzmieniem barytonu wyrażającym miłość ojca wobec swoich dzieci.

Mistrz i studenci

Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
A że nic tak bardzo nie świadczy również o wysokiej klasie Mistrza, jak jego uczniowie, to warto przypomnieć, że prof. dr hab. Leszek Skrla wprowadził na operowe sceny wielu studentów. Wśród nich jest także Janusz Żak, absolwent Akademii Muzycznej z Gdańska, który wspaniale zagrał rolę Figara w tegorocznym premierowym spektaklu „Wesele Figara" Wolfganga Amadeusza Mozarta w Operze Nova - studiował pod kierunkiem Leszka Skrli.

Artystę na scenie Opery Nova w Bydgoszczy można podziwiać również i w następujących rolach: Barnaby w „Giocondzie" Amilcare Ponchiellego, Germonta w „Traviacie" Giuseppe Verdiego, Uroka w „Manru" Ignacego Jana Paderewskiego, Rigoletta w operze Giuseppe Verdiego i Sharplessa w „Madama Butterfly" Giacomo Pucciniego.

W tekście wykorzystano materiały biograficzne Leszka Skrli.

Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
3 października 2017
Portrety
Leszek Skrla

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia

Malta Festival Poznań ...
Michał Merczyński
Dziś ogłaszamy kolejne wydarzenia, kt...