Liryczne i drapieżnie

"Pięć ostatnich lat" - reż. Wojciech Kępczyński - Teatr Roma w Warszawie

12 stycznia odbyła się konferencja prasowa z okazji zbliżającej się premiery spektaklu pt. „Pięć ostatnich lat" w Teatrze Roma na Novej Scenie. Spotkanie mediów z twórcami, pojedyncze występy aktorów: Natalii Krakowiak w duecie z Rafałem Drozdem oraz Łukasza Zagrobelnego z Weroniką Bochat, dały przedsmak muzycznych doznań planowanych na premierę 16 stycznia br..

Spotkanie z przedstawicielami mediów i twórcami spektaklu pt. "Pięć ostatnich lat" odbyło się 12.01 o godz.12.00 w Teatrze Roma. Była to okazja nie tylko do wysłuchania dyrektora Teatru, Wojciecha Kępczyńskiego, ale także do zapoznania się z uwagami Michała Wojnarowskiego, kierownika literackiego spektaklu. Wojnarowski przybliżył historię amerykańskiego musicalu, który miał premierę w 2001 r w Chicago. Autorem tekstów oraz muzyki jest Jason Robert Brown. W 2002 r., po premierze off-Broadway, spektakl otrzymał nagrodę Drama Desk Award za muzykę oraz teksty.

Był także nominowany do Lucille Lauter Award, Outer Critics Cricle Awards. Musical odnosił również sukcesy w wielu innych państwach: Anglii, Francji, Grecji, Australii, Singapurze, na Filipinach.

Reżyser przyznał, że z wystawieniem tytułu nosił się od chwili, gdy po raz pierwszy usłyszał muzykę: „To prawdziwa mieszanka stylów: od popu poprzez jazz i rock, aż do lekko klasycyzujących piosenek. Wszystkie w niezwykle emocjonalny sposób (jedne lirycznie inne drapieżnie) odzwierciedlają przemiany bohaterów".

U boku dyrektora Teatru Roma pojawili się także: Agnieszka Barańska (asystentka reżysera i choreograf), Grzegorz Policiński (scenografia), Dorota Sabak (kostiumy), Jaga Hupało (fryzury), Ewa Bara (kierownik produkcji).

„Pięć ostatnich lat" to jednoaktowe love story. Dwoje bohaterów - Cathy, aspirująca aktorka, i Jamie, powieściopisarz, opowiadają o swoim pięcioletnim związku, który kończy się rozstaniem. Interesującym rozwiązaniem, symbolizującym przepaść pomiędzy dawnymi kochankami jest formalny zabieg dramaturgiczny: Jamie opowiada historię miłosną chronologicznie, a Cathy od początku ich znajomości. Dramaturgię podkreśla muzyka, która w żywiołowy sposób ukazuje charakter bohaterów, ich stany emocjonalne oraz etapy ich związku. Pomysłowa scenografia oraz niecodzienna gra świateł przykuwają uwagę.

 

Kinga Woźniak
Dziennik Teatralny Warszawa
16 stycznia 2016

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...