Maraton Teatralny - Kosmos

Ośrodek Praktyk Teatralnych

15 grudnia w Gardzienicach odbędzie sie Maraton teatralny- Kosmos.


program maratonu:

*Elektra wg Eurypidesa- reż. Włodzimierz Staniewski, opr. muz. Maciej Rychły
* Ifigenia w A... wg Eurypidesa - reż. Włodzimierz Staniewski, muz. Zygmunt Konieczny
* Wystawa w przestrzeni otwartej
* Teatralne Jam Session z udziałem aktorów, studentów XI Akademii Praktyk Teatralnych i widzów

"Elektra"

Elektra Eurypidesa jest melodramatem jak mówią uczeni, gatunkowo pomiędzy tragedią a dramatem satyrowym, z efektami heroikomicznymi. Ma konstrukcję niehomogeniczną. W sztuce rozpoznaje się zapożyczenia, wtręty (niektóre dodane po śmierci Eurypidesa), kompilacje, niezgodności, wywołujące spory czy niektóre słowa powinni wypowiadać ci a nie inni bohaterowie.

Mamy do czynienia z idealną wręcz równowagą pomiędzy formą a kipiącą pod nią energią i siłą naturalistycznej ekspresji. Doświadczenia bohaterów dotykają nas niemal tak, jak chciał tego Arystoteles: wywołując „uczucia litości i trwogi”.
(...) Ten wystudiowany i wyćwiczony precyzyjny ruch, odwzorowujący stany emocjonalne mitologicznych herosów, nosi w sobie, dzięki warsztatowej perfekcji zespołu, cechy organicznej naturalności.
/Aleksandra Rembowska, Teatr, /6, 20

Autor spektaklu: Włodzimierz Staniewski - na tekstach „Elektry" Eurypidesa
Przekład: Jerzy Łanowski
Adaptacja fr. muzyki antycznej Grecji: Maciej Rychły
Układ gestów (Cheironomia): Joanna Holcgreber
Obsada: Mariusz Gołaj, Joanna Holcgreber, Marcin Mrowca, Anna Dąbrowska, Agnieszka Mendel, Paweł Kieszko, Dorota Kołodziej, Artem Manuilov, Ivor Houlker, James Brennan, Martin Quintela
Spektakl powstał w koprodukcji z Hebbel am Uffer Theater w Berlinie.

"Ifigenia w A…"

Tragedia uczuć i ambicji czyni bohaterów Ifigenii niezwykle wyrazistymi teatralnie i jednocześnie bardzo współczesnymi. Kiedy odsuniemy na bok antykwaryczny historyzm, zobaczymy postacie które są jak wyjęte z dzisiejszego życia. Finalny rytuał ofiary to akt ślepej przemocy, wymuszonej wiary, za którą stoi indoktrynacja, trujące podszepty, klęska mocnych w słowach i pozach a słabych duchem. Ale to – o dziwo – nie boli, to spowszechniało i staniało. Oburza ale nie boli. Nawet danina z życia jako wyraz fanatycznego poświęcenia jakoś nam spowszedniała.W Ifigenii w A. to co boli to dramat rodzinny. Koniec świata wspólnoty.Nie – parszywa polityka, chore ambicje, łupieskie instynkty, przeniewierstwa i łgarstwa; te wszystkie tłuste przynęty, którymi wabi dramat antyczny, a którymi Eurypides operuje na niepowtarzalnych skalach.
Taki teatr, teatr natręctw i natrętów, chcących “dzielić i rządzić” grany jest w mediach i w postmodernistycznym teatrze na co dzień i powszechnie. To są już tylko znamiona końca świata, w którym słowo dom znaczyło dom, litość znaczyło litość a trwoga znaczyło trwoga. Symptomów pogubienia należy szukać w kryzysie wspólnoty.

Włodzimierz Staniewski

Autor spektaklu: Włodzimierz Staniewski - na tekstach „Ifigenii w Taurydzie” Eurypidesa
Przekład: Jerzy Łanowski
Muzyka: Zygmunt Konieczny
Adaptacja fr. muzyki antycznej Grecji: Maciej Rychły
Kostiumy: Monika Onoszko
Układ ruchu do pyrrichy: Julia Bui-Ngoc
Obsada: Mariusz Gołaj, Joanna Holcgreber, Marcin Mrowca, Agnieszka Mendel, Anna Dąbrowska, James Brennan, Artem Manuilov, Dorota Kołodziej, Jan Żórawski
Muzycy: Olga Mytnik/Damian Borowiec, Gabriela Żmigrodzka, Karolina Rudaś
Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Starym w Krakowie.

"Ifigenia w Aulidzie" dopiero się rodzi, ale już zasługuje na miano pełnowartościowego widowiska.

Konflikty tragedii postawione są na ostrzu noża, niezwykła energia aktorów każe z napięciem obserwować ich rozgrywające się w umownej przestrzeni zmagania na śmierć i życie. Gardzienicki ,,teatr ubogi’’ po raz kolejny uzmysławia teatrowi instytucjonalnemu, jak dużo stracił uciekając od prostoty elementarnych znaków.
/Anna R. Burzyńska; Tygodnik Powszechny nr21/27.05 24-05-2007/

Rezerwacje (bilety w cenie 40,- i 50,- zł): 81-5329840; office@gardzienice.art.pl
www.gardzienice.org

(-)
Materiał nadesłany
28 listopada 2012

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia