Męskie, żeńskie

"Śluby panieńskie" - reż. Andrzej Błażewicz - Teatr Polski w Poznaniu

Na afiszach Teatru Polskiego w Poznaniu zagościł hrabia Aleksander Fredro. Za sprawą prostego gestu "Śluby panieńskie" w interpretacji Andrzeja Błażewicza stają się zgrabną i współczesną przypowieścią o wyzwalaniu się z konwenansów.

Scenografię tworzy przypominający klatkę podest ze stalowych krat. Pod nim, niczym odległe echo romantycznej sielanki, kryje się zielona łąka pełna kwiatów. Przestrzeń projektu Aleksandry Grabowskiej w połączeniu z kunsztownymi, barwnymi kostiumami z epoki i światłem tworzy oniryczną arenę, pole walki.

Przedstawienie zaczyna się zaczerpniętą z "Uczty" Platona opowieścią o człowieku wyzwolonym z płci. Słyszymy ją z offu, nim jeszcze na scenie pojawią się bohaterowie. Nieprzypadkowo. Wszystkie role w tym spektaklu grają bowiem mężczyźni. Ten prosty zabieg nie tylko rozsadza konwencjonalną naiwność dzieła Fredry, ale też pozwala twórcom zręcznie igrać z płciowymi stereotypami, demaskując przy okazji niezmiennie opresyjny charakter kulturowych norm służących uprzedmiotowieniu kobiet. Jest w tym spektaklu punkowa energia, poczucie humoru i dobre zespołowe aktorstwo. A także subtelna scena miłosna między Gustawem (Piotr B. Dąbrowski) i Anielą (Konrad Cichoń).

Michał Centkowski
Newsweek Polska
11 kwietnia 2019

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia

Miłość do trzech pomar...
Zbigniew Głowacki