Michał Zadara o nowej premierze

"10 politycznych piosenek" - reż. Michał Zadara - Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wywiad z Michałem Zadarą.

Co jest wyjątkowego w Kebabach?

Kebaby są jednocześnie powszechne i niewidzialne. Kebaby są wszędzie, w każdym mieście, w każdym miasteczku, a jednocześnie niedostrzegamy ich jako ważny składnik polskiej rzeczywistości. Są zupełnie oswojone przez Polaków, a z drugiej strony, niesamowiciekosmopolityczne: w Kebabie w moim bloku pracują ludzie z trzech kontynentów, a rozmawia się po polsku, arabsku, bengalsku i angielsku.

Jak skonstruowany jest ten spektakl?

Anna Czerniawska i ja chodziliśmy po kebabach i rozmawialiśmy z pracownikami, starając się wyjść poza nasze wyobrażenia na temat tego, co nam powiedzą. Potem spisywaliśmy i przetwarzaliśmy te teksty. Niektóre weszły do spektaklu właściwie bez zmian, inne po dogłębnychprzetworzeniach. Ten scenariusz stał się podstawą dla pracy scenicznej, podczas której staraliśmy się uchwycić ten specyficzny nastrójkababu, to wielkomiejskie wyobcowanie, poczucie oderwania od świata, oczekiwanie na coś, co nigdy nie nadejdzie. Poza tym tłumaczyliśmyteż teksty Julii Kristevy z jej książki „Obcy wobec samych siebie", i one też weszły do spektaklu.

Czy odkryliście jakieś straszne historie?

Pracownicy Kebabów chętnie opowiadali nam o swoim życiu - ale to, o czym opowiadali, to nie są straszne historie, to raczej opowieści o tym, jak sobie poradzić z tym, że się urodzili w jednym miejscu, a mieszkają teraz całkiem gdzie indziej, gdzie nie są tak naprawdę częściąspołeczeństwa. Najczęściej powtarzaną emocją była nuda - jak wynika z opisów emigrantów, w Polsce jest bardzo nudno.

Kto pracował przy tym spektaklu?

Robert Rumas stworzył scenografię, która tworzy ramę naszej opowieści - jest to odwzorowany w skali 1:1 obrys jednego z barów, w którymprzeprowadzaliśmy wywiady. Ale nie jest to makieta tej przestrzeni, tylko jej dokładny obrys. Do tego w różnych miejscach będą projektowanezdjęcia Krzysztofa Bielińskiego. Stworzył całą obszerną dokumentację nocnego życia Kebabu. Jan Duszyński napisał muzykę, która oddajeklimat tego dziwnego i fascynującego miejsca. Teksty spisaliśmy i napisaliśmy ja i Anna Czerniawska. Aktorzy to z jednej strony stali aktorzyCENTRALI Arkadiusz Brykalski i Barbara Wysocka, oraz dwie osoby, z którymi pracujemy po raz pierwszy: znany widzom teatrudramatycznego Paweł Tomaszewski oraz Martina Rampulla, pochodząca z Rzymu aktorka, która przez wiele lat była gwiazdą StudiumTeatralnego Piotra Borowskiego.

(-)
Materiał Teatru
23 listopada 2013

Książka tygodnia

Rzecz w teatrze Jana Klaty
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Michalina Lubaszewska

Trailer tygodnia