Mickiewicz wyjrzy z szafy

„Wypiór. Kiedy Mickiewicz został wampirem i zamieszkał przy placu Zbawiciela" - reż. Jacek Jabrzyk - Teatr Syrena w Warszawie

Choć premiera tego spektaklu będzie dopiero w lutym 2024 r., już od tygodni bilety są wyprzedane. „Wypiór. Kiedy Mickiewicz został wampirem i zamieszkał przy placu Zbawiciela" w reżyserii Jacka Jabrzyka, przyciąga warszawiaków jak magnes.

„Poemat Grzegorza Uzdańskiego w mojej wyobraźni staje się teatralnym kolażem. Różne wątki, skojarzenia, dźwięki i obrazy składają się w historię romantyczną o kryminalnym zabarwieniu. Ta opowieść, doprawiona absurdalnym humorem, zanurzona jest w atmosferze horroru. Ten spektakl będzie nieoczywistą podróżą po współczesnej Warszawie. Na scenie, oprócz pary protagonistów i tytułowego Wypióra, pojawi się korowód zaskakujących postaci mówiących, śpiewających i tańczących. A jednym z bohaterów przedstawienia będzie muzyka Mariusza Obijalskiego" - mówi Jacek Jabrzyk.

Warszawa. Ciche mieszkanie przy placu Zbawiciela z widokiem na ślad po spalonej tęczy. Co zmieni się w życiu zamieszkującej je pary, kiedy okaże się, że nie są w domu sami? Stryjek-patriota za czynsz i opłaty zostawił im nie tylko tandetne podróbki obrazów Beksińskiego, wypchane orły i sokoły, ale również... trupa w szafie. A raczej upiora. I to nie byle jakiego, bo samego Adama Mickiewicza! Jak życie w trójkącie wpłynie na relację Marty i Łukasza? Jak zmieni się Warszawa, której ulice przemierza wampir poszukujący krwi? Czego dowiemy się o Mickiewiczu, który już nie gra roli narodowego wieszcza, tylko zagląda w podejrzane miejsca na Nowogrodzkiej, przemyka pod osłoną nocy Nowym Światem i czai się na Polach Mokotowskich? – pisze na swojej stronie Teatr Syrena.

Tekst jest napisany klasycznym dla literackiej polszczyzny trzynastozgłoskowcem, uwodzi melodią i rytmem języka, ale autor nie napawa się swoim brzuchomówczym kunsztem bez uzasadnienia. Bo czy niedole i atrakcje, które czekają na użytkowników tindera da się opowiedzieć mickiewiczowską frazą? Czy prekariacki los Mickiewicza, który jako wampir nie bardzo może przebierać w ofertach pracy, zapisany wersami jak z Pana Tadeusza, może być przejmujący? Albo czy opis kryzysu bliskości w hipsterskim związku podda się dziś tyle już razy wypróbowanej melodii ze średniówką?

Z adaptacją tekstu i reżyserią mierzy się zastępca dyrektorki Teatru Zagłębia ds. artystycznych, ceniony reżyser teatralny Jacek Jabrzyk, absolwent Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Twórca teatralny, który swój warsztat szkolił będąc asystentem (lub współpracownikiem) Jerzego Grzegorzewskiego, Pawła Miśkiewicza, Wojtka Smarzowskiego, Jerzego Stuhra, Jana Peszka. Jego reżyserskie doświadczanie to około 20 spektakli teatralnych, operowych oraz widowisk teatralnych m.in. w teatrach: Łaźnia Nowa w Krakowie, Dramatycznym w Wałbrzychu, Jaracza w Olsztynie, Horzycy w Toruniu, Bogusławskiego w Kaliszu, Solskiego w Tarnowie, Dramatycznym w Białymstoku, Miejskim w Gliwicach, w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, PWST we Wrocławiu. Jacek Jabrzyk reżyserował sceniczne czytania tekstów, współpracował z teatrami niezależnymi w Polsce i Berlinie. Jego „Wieczór trzech króli albo co chcecie" zdobył w 2013 r. wyróżnienie w konkursie na najlepszą inscenizację dzieł dramatycznych Williama Shakespeare'a.

Premiera spektaklu zaplanowana jest na 3 lutego 2024 r. w warszawskim Teatrze Syrena.

Aleksandra Marzyńska
Materiał Teatru Zagłębia
20 listopada 2023
Portrety
Jacek Jabrzyk

Książka tygodnia

ahat ilī. Siostra bogów. Sceny dramatyczne
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Olga Tokarczuk, Zbigniew Mikołejko

Trailer tygodnia

11. Międzynarodowy Fes...
Wiesław Czołpiński
To będzie twórcze spotkanie młodych l...