Mityczni kochankowie

Spotkanie z Piotrem Kamińskim - Cykl pro Opera - Teatr Wielki w Łodzi

Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu pro OPERA, którego gościem będzie Piotr Kamiński. Kolejne spotkanie z cyklu pro OPERA to zapowiedź zbliżającej się premiery niezwykłego spektaklu operowego, złożonego z dzieł Henry\'ego Purcella Dydona i Eneasz i Béli Bartóka Zamek Sinobrodego

Gościem spotkania, noszącego tytuł „Mityczni kochankowie”, będzie Piotr Kamiński, dziennikarz francuskiej stacji radiowej RFI, krytyk miesięcznika muzycznego Diapason, tłumacz, autor przewodnika „Tysiąc i jedna opera” a także  jeden ze współtwórców naszej najnowszej premiery. Porozmawiamy m.in.  o tym, co niezwykłe w operze barokowej, o symbolach, którymi operuje dwudziestowieczne dzieło Bartóka oraz  o legendzie i micie, które dla autorów obu oper stały się inspirującym punktem wyjścia. Teatr zaprasza w czwartek, 17 lutego o godz. 17.30 do Belcanto Caffe w Teatrze Wielkim w Łodzi. Spotkanie prowadzi Katarzyna Jasińska. Wstęp wolny.

Piotr Kamiński to dziennikarz RFI, krytyk francuskiego miesięcznika muzycznego Diapason, tłumacz. Współpracował z Polskim Radiem (1968-1981), publikował przekłady z literatury francuskiej i angielskiej (Samuel Beckett, Jean Genet, Raymond Chandler), prowadził wykłady z historii opery w PWST w Warszawie (1978-81). Po warszawskiej inscenizacji sztuki Petera Shaffera Amadeusz (reż. Roman Polański, Teatr na Woli, 1981), przy której współpracował jako doradca muzyczny, wyjechał do Francji na zaproszenie Romana Polańskiego, by zrealizować z nim francuską prapremierę tej samej sztuki (Paryż, Teatr Marigny, styczeń 1982). Po ogłoszeniu stanu wojennego osiadł we Francji.

Współpracuje regularnie z francuską rozgłośnią France-Musique, opublikował w wyd. Fayard m. in. cztery edycje przewodnika płytowego Les Indispensables du CD Classique (1993, 1994, 1995, 1996) oraz dwa tomy przekładów wierszy Wisławy Szymborskiej. Jako doradca artystyczny i muzyczny, współpracował z Andrzejem Sewerynem przy przedstawieniach Le Mal court (Zło krąży) Jacques\'a Audibertiego (Vieux-Colombier, 2000), Tartuffe\'a Moliera (TVP 2002), Wieczoru trzech króli Shakespeare’a (Comédie Française, 2003), Ryszarda II Szekspira, w swoim przekładzie (Teatr Narodowy, Warszawa 2004) i Antygony Sofoklesa (TVP 2004), a także z Janem Englertem (Władza Nicka Deara, Teatr Narodowy, kwiecień 2005) oraz z Agnieszką Holland jako konsultant muzyczny w filmie Copying Beethoven (w roli tytułowej Ed Harris, produkcja 2005).

W roku 2003 wydał w paryskim wydawnictwie Fayard przewodnik operowy 1001 Opéras, którego wersja polska ukazała się w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w roku 2008 (1001 Opera).  Był jurorem VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2007). Przygotowuje obecnie przekłady dalszych sztuk Williama Shakespeare’a. Odznaczony w roku 1997 francuskim Orderem Sztuki i Literatury.

(-)
Materiały Teatru
14 lutego 2011

Książka tygodnia

Ksiuty z Melpomeną
vis-a-vis
Stefan Wiechecki

Trailer tygodnia