Mrocznie perwersyjna opowieść

"Zmierzch bogów" - reż. Grzegorz Wiśniewski - Teatr Wybrzeżew Gdańsku

W Teatrze Wybrzeże trwają próby do spektaklu Zmierzch bogów Luchino Viscontiego, Enrico Medioli i Nicola Badalucco. Reżyseruje Grzegorz Wiśniewski, scenografię do spektaklu przygotowuje Barbara Hanicka. Prapremiera - 29 sierpnia na Dużej Scenie.

Zmierzch bogów to polska prapremierowa adaptacja nominowanego do Oscara scenariusza będącego podstawą jednego z najważniejszych filmów w historii kina. 

Reżyser i współautor tekstu – Luchino Visconti – stworzył kameralną, mrocznie perwersyjną opowieść o upadku wielkiego niemieckiego rodu von Essenbecków w momencie narodzin faszyzmu, w międzywojennych Niemczech. Teatralna adaptacja tej historii – łącząca klaustrofobiczną historię zmierzchu mieszczańskiej rodziny z brutalnością i krwawą żądzą władzy zawartą w szekspirowskim Makbecie – jest próbą zadania najistotniejszych, ponadczasowych pytań: o człowieczeństwo, władzę, rodzinę. Pytań, które były ważne i w latach trzydziestych, i podczas powstawania filmu, i które równie ważne są także dzisiaj.

Spektakl zostanie zaprezentowany w ramach Festiwalu Solidarity of Arts zorganizowanego z okazji obchodów siedemdziesiątej rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej.

Grzegorz Wiśniewski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie. Pracował w Teatrze STU (Prezydentki Schwaba, Babiniec Czechowa) i w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie (Płatonow Czechowa, Zdarzenia na brygu Bandury Gombrowicza ), w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (Słodki ptak młodości Williamsa, Jan Gabriel Borkman Ibsena, Matka Witkacego, Mewa Czechowa, Przed odejściem w stan spoczynku Bernharda), w Teatrze Powszechnym w Warszawie (Białe małżeństwo Różewicza, Letnicy Gorkiego, Prezydentki Schwaba, Kształt rzeczy LaBute), w Teatrze Polskim we Wrocławiu (Jan Gabriel Borkman), w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (Rzeźnia Mrożka), w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (Plastelina Sigariewa), w Teatrze im. Wilama Chorzycy w Toruni (Maria Stuart Schillera), w Teatrze Jaracza w Łodzi (Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu Schwaba, Brzydal Mayenburga).

Barbara Hanicka
- absolwentka Wydziału Wystawiennictwa i Studium Scenografii krakowskiej ASP. Współpracowała m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Mikołajem Grabowskim, Zbigniewem Brzozą, a także z Zygmuntem Hübnerem, Tadeuszem Łomnickim, Wojciechem Misiuro i Mają Kleczewską. Była stałą współpracowniczką Jerzego Grzegorzewskiego od 1984 roku. Od 1998 roku jest scenografką Teatru Narodowego. Wykłada w krakowskiej PWST. Laureatka m.in. nagród Opolskich  Konfrontacji Teatralnych (1993, 1997, 2000) oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2002).

Jakub Roszkowski
- absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie, specjalizacja: dramaturg teatru. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako dramaturg współrealizował spektakle: Zwodnica Thomasa Middletona i Williama Rowleya w reżyserii Kuby Kowalskiego, Blaszany bębenek wg Güntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy, Drugi upadek albo Godot, akt III Sylviane Dupuis w reżyserii Jacka Jabrzyka, Kapelusz pełen deszczu Michaela Vincente Gazzo i Elektra-twarze w reżyserii Krzysztofa Globisza. Autor przekładu Portretu Doriana Graya Oscara Wilde\'a i Słodkiego ptaka młodości Tennessee Williamsa. Finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Dramaturg Teatru Wybrzeże.

Grzegorz Kwiatkowski
Materiały Teatru
25 lipca 2009

Książka tygodnia

Aurora. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy. Sztuki finałowe 2024
Teatr Polski w Bydgoszczy
red. Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Piotrowska

Trailer tygodnia

„Tupot Poetycki" - w B...
Zuzanna Szmidt
Zuzanna Szmidt - urodzona w Warszawie...