Mrocznie perwersyjna opowieść
"Zmierzch bogów" - reż. Grzegorz Wiśniewski - Teatr Wybrzeżew GdańskuW Teatrze Wybrzeże trwają próby do spektaklu Zmierzch bogów Luchino Viscontiego, Enrico Medioli i Nicola Badalucco. Reżyseruje Grzegorz Wiśniewski, scenografię do spektaklu przygotowuje Barbara Hanicka. Prapremiera - 29 sierpnia na Dużej Scenie.
Zmierzch bogów to polska prapremierowa adaptacja nominowanego do Oscara scenariusza będącego podstawą jednego z najważniejszych filmów w historii kina.
Reżyser i współautor tekstu – Luchino Visconti – stworzył kameralną, mrocznie perwersyjną opowieść o upadku wielkiego niemieckiego rodu von Essenbecków w momencie narodzin faszyzmu, w międzywojennych Niemczech. Teatralna adaptacja tej historii – łącząca klaustrofobiczną historię zmierzchu mieszczańskiej rodziny z brutalnością i krwawą żądzą władzy zawartą w szekspirowskim Makbecie – jest próbą zadania najistotniejszych, ponadczasowych pytań: o człowieczeństwo, władzę, rodzinę. Pytań, które były ważne i w latach trzydziestych, i podczas powstawania filmu, i które równie ważne są także dzisiaj.
Spektakl zostanie zaprezentowany w ramach Festiwalu Solidarity of Arts zorganizowanego z okazji obchodów siedemdziesiątej rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej.
Grzegorz Wiśniewski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie. Pracował w Teatrze STU (Prezydentki Schwaba, Babiniec Czechowa) i w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie (Płatonow Czechowa, Zdarzenia na brygu Bandury Gombrowicza ), w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (Słodki ptak młodości Williamsa, Jan Gabriel Borkman Ibsena, Matka Witkacego, Mewa Czechowa, Przed odejściem w stan spoczynku Bernharda), w Teatrze Powszechnym w Warszawie (Białe małżeństwo Różewicza, Letnicy Gorkiego, Prezydentki Schwaba, Kształt rzeczy LaBute), w Teatrze Polskim we Wrocławiu (Jan Gabriel Borkman), w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (Rzeźnia Mrożka), w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (Plastelina Sigariewa), w Teatrze im. Wilama Chorzycy w Toruni (Maria Stuart Schillera), w Teatrze Jaracza w Łodzi (Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu Schwaba, Brzydal Mayenburga).
Barbara Hanicka - absolwentka Wydziału Wystawiennictwa i Studium Scenografii krakowskiej ASP. Współpracowała m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Mikołajem Grabowskim, Zbigniewem Brzozą, a także z Zygmuntem Hübnerem, Tadeuszem Łomnickim, Wojciechem Misiuro i Mają Kleczewską. Była stałą współpracowniczką Jerzego Grzegorzewskiego od 1984 roku. Od 1998 roku jest scenografką Teatru Narodowego. Wykłada w krakowskiej PWST. Laureatka m.in. nagród Opolskich Konfrontacji Teatralnych (1993, 1997, 2000) oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2002).
Jakub Roszkowski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie, specjalizacja: dramaturg teatru. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako dramaturg współrealizował spektakle: Zwodnica Thomasa Middletona i Williama Rowleya w reżyserii Kuby Kowalskiego, Blaszany bębenek wg Güntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy, Drugi upadek albo Godot, akt III Sylviane Dupuis w reżyserii Jacka Jabrzyka, Kapelusz pełen deszczu Michaela Vincente Gazzo i Elektra-twarze w reżyserii Krzysztofa Globisza. Autor przekładu Portretu Doriana Graya Oscara Wilde\'a i Słodkiego ptaka młodości Tennessee Williamsa. Finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Dramaturg Teatru Wybrzeże.